Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ostrava má ministra pro ovzduší

Česko

Oblast s nejznečištěnějším ovzduším dostala poprvé svého člověka na místo ministra životního prostředí. A Pavel Drobil plánuje právě na Ostravsko svou první služební cestu.

OSTRAVA Nový ministr životního prostředí Pavel Drobil si domů nebude jezdit oddechnout, a dokonce se ani moc nadechnout. Ale jedno je jasné: právě domů pojede na svou první pracovní cestu z Prahy: čeká jej série jednání na severní Moravě, kde má jeho resort pomoci v koordinaci opatření proti znečištěnému ovzduší. Je to poprvé, co má tento postižený region „svého“ člověka v křesle ministra životního prostředí.

„Hygienické limity rakovinotvorného benzo(a)pyrenu jsou překračovány v místech, kde žije 42 procent obyvatel České republiky,“ zdůrazňují ekologická sdružení v dokumentu, který Drobilovi jejich zástupci předali. A na prvním místě uvádějí právě Ostravsko. „Nominace Pavla Drobila je pro všechny jistě překvapením. Ale čas ukáže, jestli příjemným, nebo nepříjemným,“ tvrdí ředitel Hnutí Duha Petr Machálek.

Drobil přímo potvrdil, že na sever Moravy a do Slezska zamíří, aby jednal se zainteresovanými. Už jeho předchůdkyně Rút Bízková, která přijala post Drobilovy náměstkyně, připomněla, že problém znečištěného ovzduší na Ostravsku má širší souvislosti než například v severních Čechách. Tam totiž měl významnou roli při znečišťování průmysl, zatímco na severní Moravě a ve Slezsku je příčinou i doprava a domácí topeniště. „Je nutné také jednat se zástupci Polska,“ poznamenala ještě v době svého mandátu po návštěvě Ostravy.

Právě znečištění z průmyslové oblasti kolem Katowic je jedním ze zásadních problémů: na hranicích proto vzniká monitorovací síť, která by měla upřesnit směr, kterým se znečištěný vzduch pohybuje. Zdravotní ústav Ostrava plánuje ještě letos rozmístit kolem hranic 24 mobilních monitorovacích zařízení, podobný počet by jich měl být v Polsku.

Čidla ověří množství prachu, oxidu siřičitého, oxidu dusíku a uhelnatého, ale také ozonu či kovů a dalších chemikálií. Ústav projekt koordinuje s odborníky Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava a s hydrometeorology. Bude stát čtyři desítky milionů korun.

Úloha Drobila bude v Ostravě dvojí. Může využít zkušenosti z dob, kdy byl náměstkem hejtmana pro ekonomický rozvoj a evropské struktury – a jako takový například vedl jednání o umístění automobilky Hyundai, ale také například kritizoval koncern ArcelorMittal. „Otevření tohoto tématu zafungovalo a následovala doslova lavina dalších aktivit, která v konečném důsledku přinutila vedení společnosti ArcelorMittal změnit svůj přístup k ochraně ovzduší a investovat do ekologie,“ tvrdí o sobě.

Podle zástupců ministerstva mají situaci na Ostravsku zlepšit modernizace používaných technologií, ekologicky šetrná doprava a změněná pravidla pro menší topeniště včetně kotlů v rodinných domech.

***

OVZDUŠÍ NA SEVERU Boj zaplane také o placení na dálnici

Nový ministr Pavel Drobil zatím teprve připravuje své priority. Ministerstvo však oficiálně požádalo zástupce resortu dopravy, aby průtah dálnice D1 Ostravou nebyl zpoplatněn.

Řidiči totiž místo jízdy po něm ve snaze ušetřit kličkují po krajském městě, a znečišťují v něm vzduch mnohem více než při jízdě po rovné dálnici. Na ministerstvu dopravy zatím tvrdí, že nevidí důvod, proč by lidé neměli na komunikaci platit. Rozhodnutí proto bude muset udělat nový ministr dopravy Vít Bárta právě po jednání s „ekologickým“ Pavlem Drobilem.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!