Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Ostrava se bouří proti placené dálnici. Chce ať platí i Pražáci

Česko

  12:20aktualizováno  12:21
BRNO/OSTRAVA - Divná spravedlnost. Řidiči, kteří jedou po vybraných úsecích dálnic a rychlostních silnic v Brně a v Praze, nemusejí mít dálniční známku. Na dálnici D1 u Ostravy však od ledna platit musejí. A tamní lidé se bouří.

Vedení města sice žádalo ministerstvo dopravy o výjimku, ale marně. Je proto pravděpodobné, že nakonec se sporem bude zabývat správní soud. V současné době zpracovává ostravské radnici právní kancelář analýzu, která naznačí, jaké mají radní šance při případné žalobě.

"Neumím si představit, že by v Praze a v Brně průjezd nezpoplatnilo a my jsme byli jediní, kteří městskou části dálnice nemohou projet bez dálniční známky," zdůraznil ostravský primátor Petr Kajnar. Podle něho by se ministerstvo mělo chovat ke všem stejně. O zpoplatnění ostravského úseku dálnice se hodlá bavit také s primátory obou "zvýhodněných" měst.

Ministerstvo dopravy opakovaně tvrdí: i v Brně a v Praze se bude platit. Ale až ve městech vzniknou okruhy, na něž část zátěže z dálnice přejde. Okruhy vzhledem k jejich významu obvykle patří do sítě silnic první třídy a jejich stavbu z velké části platí stát. Ve chvíli, kdy je postaví, zpoplatní dálnici, dokonce ve vlastním zájmu. "Je potřeba si uvědomit, že stát má s výstavbou, opravami a údržbou dálnic a silnic náklady. Poskytuje občanům službu – užívání komunikací – a chce alespoň část nákladů získat zpět," tvrdí mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

V budoucnu se tak může stát, že i v Brně budou řidiči muset mít dálniční známku, aby mohli dojet k nákupním centrům na jihu města. Na výběr budou mít kličkování mezi zástavbou, což se zase nelíbí místním. Kdy ale změna skutečně přijde, zatím není jasné.

Ostravský primátor však tvrdí, že mu nejde o to, aby platili lidé v Praze a v Brně, ale aby lidé z Ostravy mohli využívat nové části dálnice D1. Ta by usnadnila cesty mezi Porubou a Přívozem, případně Hrušovem. "Cesta po dálnici je mnohem rychlejší, není tak ucpaná jako ulice měst. Proč mám ale platit tisícovku za to, že po ní jezdím?" ptá se například Petr Koutný z Ostravy. Jenomže ve stejném směru stát spravuje silnice první třídy 11 a 58 a ty jsou bezplatné. "Ale také nekvalitní," tvrdí ostravští řidiči.

V Ostravě tvrdí, že dálnice D1 přes město byla také naplánována jako městský obchvat. A proto by měla být zadarmo. V Brně napočítali více než třicet kilometrů nezpoplatněných úseků silnic, v Ostravě by prý šlo asi o polovinu.

Současný stav nevyhovuje ani dopravním policistům. "Od dálnice jsme si slibovali, že odvede část dopravy z přetíženého centra. Kvůli poplatkům se tak ale nestalo," upozornila policejní mluvčí moravskoslezských policistů Soňa Štětínská. Na pochopení hlídek však řidiči spoléhat nemohou. "Musíme dodržovat zákony, takže pokud zastavíme někoho bez známky, musí počítat s pokutou," doplnila mluvčí. Sankce se může pohybovat až do výše 5000 korun, a to opakovaně.

S výjimkami ze zpoplatnění dálnic se potýkalo mnoho ministrů. Už před pěti lety od podobného kroku couvl lidovec Milan Šimonovský. "Téměř každá obec požadovala, aby se na jejím úseku nevybíraly poplatky. Pokud bychom vyhověli každé připomínce, neměli bychom zpoplatněné téměř nic," prohlásil tehdy.

Podobně jako v Ostravě naříkají v Plzni, celá dálnice kolem města je placená. Naopak v Berouně či v Mladé Boleslavi platí výjimka

Pronájem byty 1+kk, 31 m2 , Chrást nad Sázavou
Pronájem byty 1+kk, 31 m2 , Chrást nad Sázavou

Týnec nad Sázavou - Chrást nad Sázavou, okres Benešov
13 000 Kč/měsíc