Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

OTÁZKA DNE

Česko

Většina nákupních center naplno pocítila dopady hospodářské krize a nejisté poptávky spotřebitelů. Jak budou podle vašeho názoru obchodní centra do budoucna prosperovat? Odrazí se tento trh ode dna?

Tomáš Drtina výkonný ředitel společnosti Incoma Gfk

Většina měst je plná, každé nové centrum to má těžší. Stará centra to mají přece jen jednodušší díky zákaznické loajalitě. Problém je v tom, že jak řetězce expandují, v nákupních centrech je podobný mix nájemníků. Lidé proto ztrácejí důvod jezdit dál za svými oblíbenými značkami. Obchodní domy se proto snaží odlišit, ale je to složité. Většina center, která byla postavena na začátku století, dnes dělá remodeling, zvětšuje se a modernizuje, aby obstála v konkurenčním prostředí. Druhá možnost je najít si velkého nájemníka, který prázdné plochy zaplní. To je případ třeba pražského OC Stodůlky.

Alexander Rafajlovič vedoucí průzkumu společnosti Cushman & Wakefield

Centra si oproti roku 2009 ve velké většině případů polepšila, v některých případech jim obrat narostl i o více než 15 procent. Maloobchodní parky byly oproti větším centrům populární kvůli své větší „odolnosti“ vůči výkyvům obratu. Dnes, kdy se situace nákupních center stabilizovala, už obchodníci uvažují o masivnější expanzi i v tomto segmentu. Rozšiřování existujících zavedených center je nejsnazší a nejbezpečnější formou developmentu. U center jako Černý Most v Praze je to podpořeno spádovou oblastí a nutností odolávat nové konkurenci (Harfa, eventuelně Fénix).

David Marek ekonom, Patria Finance

Současná čísla v oblasti poptávky stále ještě nejsou dobrá, situace obchodních center se nezlepšuje, naopak – řada z nich má stále problémy, zejména v méně přístupných lokalitách. Je možné, že pokud se budou stavět nová obchodní centra, pak to bude na úkor těch menších a méně přístupných, třeba těch na okrajích měst, která nejsou dnes příliš atraktivní. Na výstavbu bude mít také určitě vliv přetrvávající hospodářská recese.

Filip Kolmer Senior Retail Consultant Jones Lang La Salle

V posledním půlroce pozorujeme oživení. O expanzi se opět začaly zajímat jak značky, které jsou již na trhu etablovány, tak i obchodní řetězce ze zahraničí, které zvažují vstup na český trh. Oproti loňskému roku pozorujeme všeobecný nárůst aktivity na maloobchodním trhu, a to i u konceptů, jež před rokem odmítaly jakoukoliv expanzi.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!