Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Pendolin si Brno opět neužije

Česko

Myšlenka mezinárodních rychlovlaků zapadá. A s ní i možnost dalšího zrychlení na trati Brno–Praha.

MILOŠ ŠENKÝŘ BRNO České dráhy ani s novým jízdním řádem nepřistoupí k uskutečnění plánu, kvůli kterému původně koupily rychlovlaky Pendolino – spojit jimi přes Prahu a Brno největší města Německa a Rakouska. Naopak. Do Německa nejezdí a z tratě do Vídně s ním vycouvají úplně. Jediná souprava, která tam denně mířila, pojede od poloviny prosince přes Brno místo do Rakouska do Bratislavy.

Železničáři nepřímo přiznali, že nasazení rychlovlaku do Vídně bylo zbytečné, protože stejně musel po celé trase jezdit stejnou rychlostí jako běžné vlaky. „Pokud by pendolino jezdilo za kratší dobu, bouralo by takt dopravy a omezovalo další spoje,“ připustil včera v Brně náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek.

Většina pendolin spojuje Prahu a Ostravsko. Už loni železničáři právě na tuto trať přesměrovali dva ze tří párů spojů, které jezdily přes Brno – a zbyl jediný, právě vídeňský. Ten nyní České dráhy nasadí na spoj Slovenská strela mezi Prahou a Bratislavou. Trasu se zastávkou v Brně má urazit za 3 hodiny a 45 minut.

Generální ředitel ČD Petr Žaluda připustil, že firma pendolina po původně plánované trase z Vídně do Drážďan nebo Berlína posílat hned tak nebude. „Musíme jich využít tam, kde je poptávka,“ poukázal na využití rychlovlaků mezi Prahou a Ostravou. Na původně zamýšlenou mezinárodní trať je podle něj souprav stejně málo.

Blažek připomněl, že by dopravu mezi Brnem a Prahou chtěli zrychlit, jednají se správou tratí o snížení až na dvě a čtvrt hodiny. Nemusí to ale být s pendoliny, která nyní mohla jezdit o 17 minut rychleji než běžné vlaky.

Podle informací LN o pendolina nemají zahraniční dopravci příliš zájem – nelze měnit kapacitu souprav. Tím, že vlaky nejedou do ciziny, přitom nevyužijí výhody, které je při dodání prodražily. Ze tří napájecích soustav, jež pendolina mohou využívat, funguje na lince z Prahy do Ostravy jediná. I nejlepší tratě v ČR umožňují jen rychlost do 160 kilometrů za hodinu, zatímco vlak zvládne dvoustovku.

Sedm souprav Pendolino stálo 4,5 miliardy korun. Pořídilo je bývalé vedení Českých drah v letech 2003 až 2005. Na provoz si vlaky podle vedení drah vydělají. Po započtení splátek, úroků a náročné údržby však pendolina prodělávají až stovky milionů korun ročně.

***

V JÍZDNÍM ŘÁDU SE NEZMĚNÍ JEN PENDOLINO

České dráhy včera zveřejnily úpravy jízdního řádu v Brně a okolí od 12. prosince. Nedochází k žádné zásadní redukci, některé tratě posílí. * Častěji budou jezdit vlaky na trati Tišnov – Brno – Hrušovany u Brna, ve špičce až ve čtvrthodinovém intervalu.

* Rušení zasáhne trať mezi Ivančicemi a Oslavany, tam pojedou vlaky už jen v sezoně o víkendech (zejména pro turisty a chataře), jinak je nahradí autobusy IDS.

* Drobné škrty nastanou na trati mezi Zaječím a Hodonínem, týkají se brzkých ranních a večerních hodin, jeden večerní spoj ale naopak přibude mezi Čejčí a Hodonínem.

* Menší rušení vlaků postihne i tratě Boskovice – Velké Opatovice a Kyjov – Veselí nad Moravou.

* Spěšné vlaky z České Třebové zastaví i v Rájci-Jestřebí, na trati Kyjov – Veselí nad Moravou budou vlaky znovu zastavovat v Jestřabicích a v Bohuslavicích.

* Fungovat bude brzy ráno přímé spojení Znojma a Vídně.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...