Několik let jsem byl prorektorem na Českém vysokém učení technickém a mimo jiné jsem měl na starosti technologický transfer. Koordinoval jsem také účast ČVUT v evropských programech VaVpI (Výzkum a vývoj pro inovace - operační program zaměřený na posilování výzkumného, vývojového a proinovačního potenciálu ČR, a to především prostřednictvím vysokých škol, výzkumných institucí a jejich spolupráce se soukromým sektorem) a OPPI (Operační program Podnikání a inovace - jeho cílem je zvýšit konkurenceschopnost české ekonomiky a přiblížit inovační výkonnost sektoru průmyslu a služeb úrovni předních průmyslových zemí Evropy), s výjimkou projektu Univerzitní centrum pokročilých technologií v Kladně. V tom směru to pro mne nic nového není. Působil jsem také v hlavní hodnotící komisi OPPI. S přípravou a hodnocením odborných projektů mám zkušenosti i ze zahraničí, včetně USA, kde jsem několik let pracoval. Co se týče odborného zaměření operačních programů na MŠMT, oba spadají do mé odbornosti, neboť jsem v zahraničí (Francie, Anglie, USA) pracoval právě na velkých zařízeních, které se mají financovat z VaVpI. LN Proč myslíte, že skoro každý ministr školství mění v první řadě lidi na tomto místě?
Tato otázka je spíše určena ministrům. Mohu hovořit jen za mne a mé angažmá na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy. Zde, dle mé zkušenosti, pan ministr cítí velkou odpovědnost za stav čerpání finančních prostředků a byl velmi nespokojen s dosavadním stavem operačních programů v gesci ministerstva. Z nedávné zprávy ministerstva pro místní rozvoj vyplývá, že oba naše programy jsou mezi nejhoršími v ČR z hlediska čerpání, a dlouhodobé problémy obou fondů jsou známé. To vedlo k rozhodnutí vyměnit dosavadní management a úkolu pro nové vedení situaci razantně zlepšit.
LN Četl jste audit a víte, v čem minulé vedení chybovalo?
Seznámen s předběžnou hodnotící zprávou jsem a mohu potvrdit, že i praktická zjištění při působení nového týmu na sekci potvrzují některé závěry auditu. Podstatné pro mne však je stavět na tom dobrém, co bylo uděláno, poučit se z chyb a výrazně zlepšit některé procesy.
Pokračování na straně 28
Peníze pro 600 škol jsou...
Dokončení ze strany 25
* LN Kolik lidí dalo kvůli tomu, že ministr vyměnil vedení sekce, výpověď?
Nemyslím si, že všechny podané výpovědi je možné dát do souvislosti s odchodem bývalého vedení sekce. K dnešnímu dni odešlo nebo je ve výpovědní lhůtě okolo 20 zaměstnanců, někteří však odcházeli dle dřívějších výpovědí nebo nepokračovali po zkušební době. Celkem tyto odchody představují asi 8 % z celkového počtu. Odcházející zaměstnance úspěšně nahrazujeme novými zkušenými lidmi z oblasti evropských fondů, takže v současné době je nás vzhledem k překryvu s odcházejícími (ve výpovědní lhůtě) více než dříve.
* LN Pozastavili jste schvalování některých projektů?
Ne, nové vedení ministerstva ani nové vedení sekce nezastavilo hodnocení a schvalování podaných projektů. Zastavení takzvaných negociací projektů bylo krokem předchozího vedení sekce, které nebylo konzultováno s vedením ministerstva. Ihned po mém nástupu do funkce jsme tento proces obnovili.
* LN Kolik stojí samotná administrace projektů a kdo ji platí?
Na administraci jsou standardně vyčleněna nejvýše 4 % tohoto typu evropských fondů.
* LN Proč ještě školy nemají peníze, o které žádaly na jaře prostřednictvím šablon, zjednodušujících podávání žádostí?
Výzva, na kterou mohly podávat prostřednictvím šablon své projekty, byla vyhlášena 18. června 2010. V období léta došlo k pozastavení odesílání prostředků základním školám. Toto jsme obnovili hned po mém nástupu a dnes by již školy měly dostávat peníze plynule. Ministerstvo však dle platných zákonů zasílá dotaci na účet příslušného kraje, ty je dále posílají na zřizovatele, což je obvykle obec, a teprve potom jdou škole. Tento proces ministerstvo přímo ovlivnit nemůže.
* LN Kolik škol se o peníze prostřednictvím šablon přihlásilo?
Už třicet procent základních škol mimo Prahu. Praha totiž čerpat z tohoto programu nemůže (program je určen regionům, pozn. red.). Přes 600 z nich má peníze schválené.