Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

PETRÁČEK: Bylo to osvobození. Či to mělo být opačně? I po 74 letech panuje atmosféra kádrování května

Ve čtvrtek by Praha klidně mohla slavit den osvobození. Nic tomu nebrání. Ani historická fakta – sovětské tanky opravdu vjely do Prahy 9. května. Ani jejich interpretace – fakt, že Stalinova Moskva měla imperiální cíle, nemůže popřít skutečnost, že její vojáci osvobodili drtivou většinu Československa včetně Prahy. Ani to neblahé, co se dělo – sovětští vojáci se chovali drsněji než Američané, ale jevy jako znásilňování patřily v té či oné míře ke všem armádám, i osvoboditelským. Ani tahanice o datum – to, že svět slaví 8. květen, neznamená, že by některá města nemohla slavit dříve (Paříž si připomíná 25. srpen 1944) a jiná o fous později (Praha). Tak proč stále přežívá atmosféra kádrování května 1945?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

20. 5. 2019 7:11

SpFling.com - skvělé seznamka pro dospělé s inteligentní vyhledávací systém najít partnera!

0 0
možnosti

T. Pak

12. 5. 2019 23:33

ví-li autor takové houby, třeba o Jaltské konferenci, což když dovolíte je naprostý základ chcete-li psát o rozdělení poválečné Evropy.... měl by nejspíš psát o vaření...

0 0
možnosti

J. Zima 869

12. 5. 2019 2:52

No nevím jestli se dá nazvat kádrováním uvedení věcí na pravou míru po letech lží. Víc mi ale vadí ta teze, že si za komunismus můžeme sami a argumentuje se Rakouskem nebo Finskem. Jednoduchý pohled na mapu a předchozí historii by pana Petráčka vyvedl z omylu. Za prvé Finsko nebylo nezávislé na SSSR. Muselo se zavázat k mnoha ústupkům a omezením v zahraniční politice. Za to mu Stalin povolil kapitalismus a neutralitu. Stalinovi se také hodilo mít takového částečného vazala. Rakousko nepustil Stalin. V zabrání mu bránila přítomnost US Army na polovině území a ve Vídni. To pustil až Chruščov, aby nějak vyřešil situaci, protože udržování armády v Rakousku stálo peníze a nic to nepřinášelo. Opět muselo strpět mnoho omezení aby byla podepsána tzv. státní smlouva a povolena neutralita. Na druhé straně je případ Polska, kde komunisté žádné volby nevyhráli, existovala silná armáda na západě a londýnská vláda byla silně protisovětská. Nebylo to ale nic platné, dopadlo úplně stejně jako my.

0 0
možnosti

12. 5. 2019 7:45

Podal jste podstatné historické skutečnosti a to srovnání s Polskem, kde komunisti žádné volby nevyhráli sedí jako facka! Dále už to s Polskem srovnávat nelze, protože Stalin ne jen na základě vojenských úspěchů, ale hlavně vyjednáváním se spojenci posunul hranice Polska na západ, vyhnal tak z území Německa německé obyvatele a zabral východní část Polska a polské obyvatelé vyhnal na to zabrané území, které patřilo Německu. A to je podstatný rozdíl v tom, když mnozí Češi srovnávají vyhnání némecky mluvícího obyvatelstva z Československa s vyhnáním obyvatel na základě nově vyznačených hranic.

0 0
možnosti

11. 5. 2019 21:45

... no dobrá, kdyby vyhrál Hitler tak tady určitě nenapíšeme ani čárku. Tedy až na pár kolaborantů z ..., ti kolaborovali s náckem, bolševikem..., jsou nesmrtelní ... :-))

0 0
možnosti

J. Nový

12. 5. 2019 10:40

Věčná totalitní Kavárna.

0 0
možnosti

11. 5. 2019 12:53

Souhlas s autorem.

Jako pamětník: šlo jednoznačně o osvobození.

0 0
možnosti

11. 5. 2019 1:59

Byl jsem tak osvobozen, Ze jsem musel pred komunisty z Uh. Hradiste uprchnout na Slovensko. Pritom jsem nikomu nic zleho neudelal. Jak se se mnou v Uh. Hradisti zachazelo, to bylo nelidske.

0 0
možnosti

10. 5. 2019 21:57

Je to jednoduché, Rusové nám v roce 1945 opravdu přinesli svobodu, demokracii ale nám ovšem přinést nemohli!

0 0
možnosti

11. 5. 2019 9:38

Svobodu také ne.

0 0
možnosti

10. 5. 2019 11:53

Souhlasím s panem redaktorem.Považuji to za osvobození, které jsem osobně zažil.Patřím ke generaci, která ještě pamatuje konec první republiky a pak od druhé světové války vše po současnost.Bylo to v dubnu 1945, kdy brněnskou ulicí, kde jsme bydleli,začaly projíždět vozy se sovětskými vojáky. My jsme v tu dobu byli ještě v protileteckém krytu,vycházeli ven a připojila se celá ulice s nadšeným vítáním.Potud tedy "Osvobození" od nacistů.Ovšem další politický vývoj v této zemi jsme si zvolili my a komunistickou filosofii připustili. Měla na to jistě vliv přítomnost sovětů, ale také -možná má pravdu pan redakor- naše minulá historie a potom také nedostatečný rozhled našich politiků a vzdělanců

0 0
možnosti

10. 5. 2019 18:36

Před kým jste se schovávali v Brně na konci války v těch protileteckých krytech? 7. května, tedy několik dní po kapitulaci Německa, bombardovalo letectvo Rudé armády jižní Moravu a zahynulo při tom asi 1600 civilního obyvatelstva. Byl to akt ruského zvěrstva, protože obyvatelé nebyli varovaní jako v případě největšího bombardování za války letadly aliance. Bylo to v dubnu v Plzni a zahynulo asi 170 lidí. Tak si to v té Vaší hlavičce vymyté komunistickou a potom ruskou propagandou laskavě srovnejte!

0 0
možnosti

10. 5. 2019 8:34

Osvobození k nám přišlo až v listopadu 1989...tak dlouho jsme žili v kruté totalitě. Tomu také odpovídá stav, kdy si pozůstalí zvolili do čela státu komunisticko-stbácké duo, které jim vrací naději, že budou opět žít ve své tolik oblíbené totalitě...

0 0
možnosti

Vítání Rusů začalo o 100 let dřív, v 19. století, kdy boji proti Vídni národní obrozenci přišli s ideou sjednocení slovanů pod ruským carem.

0 0
možnosti

10. 5. 2019 8:29

jj ale pak si češi dost rychle uvědomili, že rus nemá v evropské civilizaci co nabídnout.

0 0
možnosti