Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Phoenix „ochutnal“ marsovskou vodu

Česko

2008 – Přehled nejdůležitějších zahraničních objevů a událostí v uplynulém roce

Sonda vůbec poprvé odebrala vzorky z povrchu rudé planety. Jejich následná analýza odhalila vodu.

Pozornost vědců i médií se letos upírala především k Marsu. Na rudé planetě se opět pátralo po podmínkách pro život. Tentokrát však ne pouze z oběžné dráhy, robotický geolog pracoval přímo na místě.

Na Marsu přistála v květnu sonda Phoenix a odebrala z povrchu vzorky hornin. Na snímku „rozrýpnutého“ místa se vedle rudé hlíny objevily i bílé skvrny. Vědci spekulovali, zda jde o led, či soli.

Následná chemická analýza, při níž se vzorek zahříval, prozradila, že zmrzlá půda na Marsu skutečně obsahuje led. Vědci se domnívají, že stopy vody pocházejí spíše z doby dávno minulé. Sonda narazila také na plavenou křídu a fylosilikáty – dva minerály, které se tvoří v tekuté vodě. Navíc se ukázalo, že odebraná půda je bohatá na živiny – obsahovala hořčík, sodík, draslík a navíc i uhličitany. Po smršti dobrých zpráv přišly ale i horší: sonda objevila perchlorové soli, které jsou silně jedovaté.

Phoenix, který měl na Marsu původně pracovat tři měsíce, nakonec přesluhoval: vědci s ním ztratili kontakt až v listopadu. Osvědčil se jako zdatný geolog, fotograf, dokonce i jako meteorolog. Zaznamenal třeba sněžení padající z mraků ve výšce tři kilometry.

Sonda na Marsu narazila na led

V květnu dosedla sonda Phoenix

na rudou planetu, v červnu zavrtala své robotické rameno do marsovské půdy a následně analyzovala odebraný vzorek.

Očekávání se potvrdilo.

Ukázalo se, že zmrzlá půda Marsu obsahuje led.

Cesta k umělému organismu

Američtí genetici v laboratořích J. Craig Venter Institute vytvořili kopii kompletní dědičné informace bakterie Mycoplasma genitalium, která obývá pohlavní orgány a plíce opic i lidí. Tím se přiblížili k vytvoření umělého života.

Rozpačitý start urychlovače

V září odstartoval největší vědecký experiment všech dob. Rozběhl se zkušební provoz obřího urychlovače ve středisku CERN nedaleko Ženevy. Brzy se však objevily technické problémy. Opětovné spuštění se očekává v polovině roku 2009. Přečtený genom mamuta Vědcům z Pennsylvánské státní univerzity v USA se podařilo ze tří čtvrtin rozluštit genetickou informaci dávného srstnatce. Navíc se prokázalo blízké příbuzenství mamuta s dnešními slony. Úvahy o naklonování mamuta tak nejsou nereálné.