Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Kultura

Kuras cizokrajný i zdejší. Pod ďáblovými lakýrkami konečně poznáme kopyto

Benjamin Kuras foto:  Michal Sváček, MAFRA

O poslední novele Benjamina Kurase s názvem Deník zamilovaného viruse.
  16:00

Od dětství anglofil s nutkáním, že do Anglie patří. Říkalo se o něm – genetický div, jak se Angličan narodil moravským rodičům? Vystudoval na Univerzitě Palackého v Olomouci – co jiného než anglistiku, řeč své druhé vlasti, do níž odjel 1968 po rudé okupaci a byl tam třicet roků doma – jazykem, duchem, tvorbou. Angažmá v BBC a londýnských malých divadlech. Desítky her rozhlasových i pro divadla. Tisíce textů publicistických – anglicky a po návratu i česky. Rozsáhlé dílo překladatelské a prozaické.

Benjamin Kuras
Benjamin Kuras

Deník zamilovaného viruse je jeho dílkem posledním. Nejde však o konjunkturální ozvěnu na současný covid, která už bulvárně bobtná; virus Kurasův je ohlas paniky z AIDS v závěru XX. stol. Z útoku na zónu sexu, a rodinnou a rodivou, i háklivou rasově. Rozvrátila tehdejší svět.

Rozplemenění AIDS vstoupilo do literatury i filmu razantně a s výsledky nepřehlédnutelnými. Tak třeba Kushnerova hra Andělé v Americe ocejchovaná Pulitzerovou cenou; v silné inscenaci MDP v podivuhodném souběhu časovém před dvěma roky ve dnech covid invaze. Srovnejme texty: Oba autoři vidí pustošivou destrukci vztahů. Kushner – časově bližší k okamžiku objevení nákazy je v úděsu. Smích je jen fyziologický a mentální přeryv, aby se hrůza unesla a život přemohl paniku. Kuras, který je od epicentra AIDS časově vzdálenější – má smích šaškárenský, bizarně chechtavý. Je to dáno i tím, že virusové jako bytosti jsou spoluhrající s lidmi; jsou – skurilními hrdiny Kurasova romaneta.

Smát se v době moru by mohlo být surové a nesnesitelně obskurní. Důvtipnou animací virusů dosahuje Kuras plodů žánrově nekonvenčních a myšlenkově závažných. K „humoru pod šibenicí“ má potřebné: takt, intelekt, jazykový brus. Břitký je start „zamilovaného viruse“. Po invazi z jiné planety, kde byli původně homoidy – je tisková konference AIDS virusů o lidech: Ač různí, chutnáme stejně; pestrost chuťová téměř nulová. 

Jsme sérioví a duplikantní – jako naše výrobky. Rasy jsou chuťově neodlišitelné. Jejich pohlavní proudění je totožné. Ať dělají lidé, co dělají, jejich vzpouzení je marné – virus a člověk jsou si souzeni. Láska a sex jsou našimi spojenci – zní nadšeně na tiskové konferenci AIDS virusů. Jiným signálním poznáním mediálně řachavého shromáždění virus AIDS company byla inverze dvou hodnot: kvantita lidstva stoupá, kvalita klesá; tedy i jeho medicínská obrana proti nám virusům.

Až ďábelský trylek hraje následně Kuras na trojici: milenci a jejich AIDS virus. Láska v přísvitu konce. Smrtholka vlínavě a vilně tančí s milenci a vybírá daň z vitality a rozkoše. Člověk „sapiens“??! slyšíme se smát mítink virusů a pod ním skřípění nářku autorova nad kurvením planety – vzduchu, vodstva, všeho živého. Nic ale tezemi – vždy jen v obrazech a přes aktéry lidské a virusové. Jim patří i další část partitury stavebně důmyslného textu: Guru, jakýsi supermudrc virusů, dva jejich vědci a jeden prostý virus kmán – mudrují, co dál s lidmi. Neznám široko daleko podobný ponurý a chytrý destrukt konstrukt humor. Hryzavý, neúprosný portrét lidstva a lidí. Jak s námi nakládat a ochočit si nás. Jak obžírat obě polokoule lidské mozkovny, abychom nebyli pasivní moulové ani vzpurní revolucionáři. Jak lidi připasovat k civilizaci virusů – když strojí planetě ekofunus. A jak mu zabránit, aby nepřišli virusové o člověčí menu.

Z vřavy tiskovky virusů nás autor přenese opět do situace kontrastního ladění: magický Guru přináší ostatním vzorec spásy: planeta je živá a živí lidi. A lidé nás. Lidí je mnoho. Musíme jich ubrat. Ale tak, aby planeta žila a uživila lidi a lidé nás. Musíme rovnici narovnat. Ubrat tolik lidí, aby to planetě ulevilo a pro nás zbylo lidí dost. Trojvrstvý je Kurasův román: virusoidní sci-fi, milostný thriller – paradoxně lehce cukrkandlový, a politická burleska. Autor hýří prolínáním žánrů, jazykovými hříčkami, svobodou motivací, ostrým temporytmem vyprávění.

Hravě i hořce útočí Kuras na politiky a politiku. Žhavá, čerstvě upečená politička ví, co s chorým světem, ale může to sdělit přímo a pouze šéfům USA a Ruska; výsměch genderovým revolucionářkám velkohubkám. Oba supermocnáře nakazí AIDS a oni plni vzájemného respektu až úcty reformují vztah obou mocností... Kurasem vzbuzený smích je léčivý; někdy pobuřuje, ale učí vidět za jevy. Brání podléhat hypnóze polopravd. Pod ďáblovými lakýrkami poznáme – i díky Kurasovu ostrohledu – kopyto.

BENJAMIN KURAS: DENÍK ZAMILOVANÉHO VIRUSE

Praha, Dauphin 2021

Autor:

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Mohlo by vás zajímat