Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Petr Gazdík: Zákony současné vlády často osekávají svobodu

Evropa

  9:37
Uprchlická, řecká či ukrajinská krize odhalují impotenci EU, říká v rozhovoru Petr Gazdík, místopředseda Poslanecké sněmovny a úřadující předseda hnutí Starostů a nezávislých. A dodává: „Evropa je na rozcestí, a pokud nepřikročí k rázným opatřením, bude směřovat k vnitřnímu rozložení.“

Petr Gazdík (TOP 09) v poslanecké sněmovně. foto: MAFRA - Michal Šula

Místopředseda Poslanecké sněmovny Petr Gazdík v rozhovoru mimo jiné říká: „Řečeno v nadsázce, čekám, až přijde někdo z koalice s tím, že kvůli domácímu násilí bude muset být v každé předsíni či obýváku instalována kamera napojená na policii. Zažívá ho přece pětina domácností, tak mu tím zabráníme. A kdo z politiků řekne, že kamery nechce, bude krýt násilníky. Ale svoboda, kterou tím ztratíte, je mnohem větší, a to nejcennější, co máme. Stejné je to i s reálnými zákony. Veřejnosti se předloží bohulibý záměr, ale ďábel je zase v detailu a osekávání svobody.

ČESKÁ POZICE: Česko prohrálo v rámci Evropské unie svůj boj proti povinným kvótám na přijímání uprchlíků na radě ministrů vnitra. Občanští demokraté kritizovali premiéra, že neotevřel otázku kvót ani na vrcholném summitu. Jak by podle vás měla postupovat vláda nyní?

GAZDÍK: Vládě v tuto chvíli nezbývá nic jiného než kvóty akceptovat. Premiér Bohuslav Sobotka má pravdu, že když jsme součástí nějakého společenství, pak jste v tom vztahu zavázán nejen ve chvíli, kdy vám něco přináší, ale i když do něj musíte něco investovat. A to je nyní případ vztahu s Evropskou unií.

Povinné kvóty jsou nesmysl, který nic neřeší. Navíc nejsou vůbec upřesněné praktické věci, jakým mechanismem například udržíme uprchlíky na našem území.

To ovšem nic nemění na tom, že povinné kvóty jsou nesmysl, který nic neřeší. Navíc nejsou vůbec upřesněné praktické věci, jakým mechanismem například udržíme uprchlíky na našem území. A ďábel se vždy skrývá v detailu, který ale v tuto chvíli není znám. To rozhodnutí je hloupé a věřím, že když se Evropa konečně rozhoupala alespoň k nějakému kroku, začne se věnovat řešení podstaty problému. Tedy především, jak ochránit schengenskou hranici a pomoc hraničním zemím.

ČESKÁ POZICE: Co konkrétně myslíte tím ďáblovým detailem?

GAZDÍK: Jak tady ty lidi udržet. Když budete uprchlíkem, budete chtít jít někam, kde máte přátele nebo příbuzné, případně, kde žije vám blízká komunita, ať profesní či náboženská. A v České republice to uprchlíci nenaleznou, a proto chtějí jinam. Islám v Česku, byť ne všichni uprchlíci jsou muslimové, ale je jich valná většina, není příliš rozšířen. Nemá všechna plná práva jako ostatní církve, takže například islámští duchovní nemohou právoplatně oddávat.

ČESKÁ POZICE: Proč je ale takový problém přijmout pár tisíc uprchlíků? Je to ostatně bezmála jediné téma, na němž se jako opozice s koalicí shodnete...

Uvědomil jsem si, že negativní zprávy, které se na lidi valí, v nich budí strach, který může vyvolávat další problémy

GAZDÍK: Nedávno jsem si u nás v hospodě uvědomil, jak je geniální propaganda strachu Islámského státu. V nějakém rozhovoru jsem uvedl, že bych si domů k sobě vzal nějakého uprchlíka, protože je moje křesťanská povinnost pomáhat lidem v nouzi, a to bez ohledu na původ, rasu či vyznání.

V té hospodě mi starosta a někteří občané říkali, že jsem se asi zbláznil. Ty si někoho vezmeš domů a za týden nás postřílí kalašnikovem. A uvědomil jsem si, že negativní zprávy, které se na lidi valí, v nich budí strach, který může vyvolávat další problémy.

ČESKÁ POZICE: Strach z neznámého není důvod odmítnout pomoc. Má nastoupit spíše vysvětlování, že uprchlík nerovná se terorista.

GAZDÍK: Je to jistě chyba v informovanosti a svou roli v tom sehrávají média i politici, protože vše řešíme v obecné rovině. Nejsou známé konkrétní příběhy, konkrétních lidí, kteří nemají jinou šanci než prchat ze své země původu. Myslím, že český národ není necitelný nebo xenofobní, že by po seznámení se s konkrétními lidskými tragédiemi nadále nedával rovnítko mezi uprchlíka a teroristu.

Uprchlická poukazuje na setrvalé nedodržování dublinských dohod, které stanovují pravidla unijní azylové politiky. Je to chyba unijních představitelů.

Neodmítáme pomoc, jen říkáme, že povinné kvóty neřeší podstatu problému. Říkáme, že je tu fatální impotence ze strany Evropské unie, která neumí řešit takové krizové situace. Ukázala to už několikrát. Nejen v uprchlické, ale také řecké či ukrajinské krizi. A jestli se z těchto selhání máme poučit, pak zejména v tom, že musí vyžadovat plnění svých vlastních závazků a pravidel. Řecká krize vznikla jen z toho, že se nedodržovaly zásady, které si unie sama stanovila. Uprchlická zase poukazuje na setrvalé nedodržování dublinských dohod, které stanovují pravidla unijní azylové politiky.

Je to chyba unijních představitelů. Já si z daní neplatím Angelu Merkelovou, aby to řešila, platím si evropskou ministryni zahraničí, Evropskou komisi nebo Donalda Tuska jako europrezidenta. A ty v poslední době vidět nebylo. Jsou taková parta do pěkného počasí, ale když zaprší, nevylezou.

ČESKÁ POZICE: Vy jste jako jedno z řešení už dříve zmiňoval vytvoření společné evropské armády. Je to v tuto chvíli vůbec možné, aby se na takovém prohloubení integrace Evropa shodla?

GAZDÍK: Možné to je. Evropa je na rozcestí, a pokud nepřikročí k rázným opatřením, bude směřovat k vnitřnímu rozložení. Může podlehnout falešným představám, že si může hranice ohlídat každý stát sám, ale to nefunguje.

Evropa si musí říct, že do budoucna svou armádu potřebuje. A v tomto směru by měla konat Evropská komise namísto toho, aby vymýšlela zbytečné kvóty.

Jsem z pohraničního regionu, a když jsme ještě za existujících hranic chodili bivakovat se skauty do lesa, potkávali jsme běžence u těchto takzvaně neprodyšných hranic, jak je vesele překračují. Nebo představa, že by NATO hlídalo Schengen je hloupost. Takže si Evropa musí říct, že do budoucna svou armádu potřebuje. A v tomto směru by měla konat Evropská komise namísto toho, aby vymýšlela zbytečné kvóty.

ČESKÁ POZICE: Když jsme u armády, v interpelaci na ministra Martina Stropnického jste nešetřil kritikou té naší. Přesvědčil vás o její akceschopnosti výstavbou uprchlického tábora v Libavé?

GAZDÍK: Jsem vděčný za tak prudkou reakci na interpelaci. Ale to je cvičení, o kterém všichni vědí dopředu, a bude hodnoceno dobře. Mám ale zprávy z armády, že máme málo personálu, že nejlepší útvary jsou naplněny na 80, ale spíše na 60 nebo 50 procent. A v případě, že by někdo pískl poplach, třeba večer nebo v noci, ukázalo by se, že většina čerpá náhradní volno nebo vycházku a na povel by se dostavilo pár procent lidí. Ti navíc nebudou moci fasovat munici, protože to nebude možné administrativně zvládnout.

Armáda by byla schopná reagovat velmi pozdě. Pochybuji, že by byla schopná nasadit šest tisíc vojáků do zahraničí do uprchlických táborů, jak o tom mluvil pan ministr. A z toho jsem zděšen. Protože buď pan ministr lže a snaží se zachránit své nicnedělání, nebo, což je snad horší, nemá informace.

Pochybuji, že by naše armáda byla schopná nasadit šest tisíc vojáků do zahraničí do uprchlických táborů, jak o tom mluvil ministr Martin Stropnický. A z toho jsem zděšen.

Vůbec nejsme připraveni na všemožná rizika, která tuto zemi mohou postihnout. Ještě jakžtakž zvládáme povodně nebo jiné drobnější živelné katastrofy, ale nemáme žádné krizové plány, co se bude dít třeba při třídenním výpadku elektrického proudu. Armáda ví, kolik má generátorů. Ale jak se bude postupovat, to nikdo neví. A už vůbec se nemyslí na spolupráci či cvičení se starosty a samosprávami.

ČESKÁ POZICE: Připravenost, nebo nepřipravenost armády není záležitostí pouze aktuálního ministra obrany. A resort vedla v minulosti třeba Vlasta Parkanová z klubu TOP 09 a Starostů.

GAZDÍK: Netvrdím, že současný stav armády je vina pana ministra. Jen se ptám, co s tím dělá, a mnoho jsem se od něho nedozvěděl. Velkou část viny podle mne nese jistá protikorupční vlna, kterou tady v minulosti rozpoutaly Věci veřejné, které bezmála tvrdily, že armádu nepotřebujeme. Dobře si pamatuji první koaliční jednání ODS, TOP 09 a Věcí veřejných, kde zástupci VV řekli, že chtějí okamžitě seškrtat armádní rozpočet o třetinu.

Dnešní stav armády je výsledkem uplynulých šesti sedmi let. A je teď problémem, že není politikům schopná natvrdo říct, co bychom potřebovali.

Dnešní stav je tedy výsledkem uplynulých šesti sedmi let. A je teď problémem, že armáda není politikům schopná natvrdo říct, co bychom potřebovali. Protože kdyby to řekla, zjistíme, že je v deficitu asi sto miliard korun, které by měla dát do výzbroje. A my politici zase nejsme schopní armádě dát jasné zadání, na které všechny krizové situace se musí připravit. Třeba v první republice byl plán pro situaci, že nás napadne Výmarská republika, i když s tím reálně nikdo nepočítal. Takové plány my dnes nemáme.

ČESKÁ POZICE: To je i záležitost možností rozpočtu. Ten pro příští rok vláda schválila a vy jako opozice jej kritizujete. Co vám vadí nejvíc?

GAZDÍK: My jej nemusíme kritizovat. Nekritizoval bych jej, kdyby vláda neprojídala budoucnost. Kdyby při čtyřprocentním růstu nenarýsovala deficit 70 miliard. To je nemravnost. Vzpomeňme na propady ekonomiky po pádu Lehman Brothers, a nevím, jestli současná krize Volkswagenu nemůže vyvolat v Evropě podobný otřes.

Kdyby se teď ekonomika ze čtyř procent propadla do tříprocentního mínusu, je to výpadek v HDP nějakých 210 miliard. Co by s tím vláda udělala, když 80 procent jejích výdajů jsou mandatorní a ona je neustále zvyšuje?

Kdyby se teď ekonomika z těch čtyř procent propadla do tříprocentního mínusu, je to výpadek v hrubém domácím produktu nějakých 210 miliard. Co by s tím vláda udělala v okamžiku, kdy 80 procent jejích výdajů jsou mandatorní a ona je neustále zvyšuje? Chce přijmout 12,5 tisíce úředníků, zvyšuje výdaje na sociální dávky a na nesmyslnou administrativu. A až za tři roky tady takový růst nebude, protože není věčný, vláda v té době bude sbírat plody této rozhazovačné politiky.

ČESKÁ POZICE: Také předchozí pravicové vlády i za účasti politiků vašeho klubu sestavovaly v době růstu schodkové rozpočty.

GAZDÍK: Ale kabinety Mirka Topolánka navazovaly na rozpočty z doby, kdy na financích seděl Bohuslav Sobotka. A některé výdaje neseškrtáte z roku na rok, to je nemožné. Víc než půlka státního rozpočtu jsou důchody a sociální dávky, dvě stě miliard je zdravotnictví a sto miliard jsou platy státních úředníků. A to nezměníte lusknutím prstu. Ani tolik kritizovaná Nečasova vláda nikdy nesnížila důchody, sáhla jen na valorizaci.

Tato vláda ale má prostor a sílu některé tyto položky měnit. Já po ní dokonce nechci, aby měla nulový deficit, ale aby byl mnohem nižší. Vezměte si, že ministr financí Andrej Babiš v rámci jednání s jednotlivými ministry přidal na výdajích 40 miliard a schodek mu zůstal 70. Je vidět, že už od začátku mohl mít ambicióznější deficit – třeba kolem 30 miliard.

Ale abych nebyl jen negativní. Tato vláda si i v rámci rozpočtu zaslouží pochvalu za podporu rodin. To ostatně souvisí i s tím, o čem jsme mluvili. Rozesmívají mě různá protiislámská hnutí, když straší, jak nás zaplaví islamisté. Nezaplaví, když budeme mít dost dětí, stačí, když místo strašení budou plodit děti. Uvědomuji si, jak se žije rodinám s nízkými platy a mnoha dětmi.

Některé výdaje neseškrtáte z roku na rok, to je nemožné. Víc než půlka státního rozpočtu jsou důchody a sociální dávky, dvě stě miliard je zdravotnictví a sto miliard jsou platy státních úředníků. A to nezměníte lusknutím prstu.

Bez toho se dostaneme do situace Německa. To potřebuje statisíce nových pracovních sil ze zahraničí, protože jeho populační křivka dospěla do fáze, že to jinak nejde. A nás to čeká třeba za patnáct dvacet let, pokud se trend nezmění. Takže to, že chce vláda zvyšovat daňové odpočty na děti, je rozhodně na pochvalu.

ČESKÁ POZICE: To je jedna z mála. Mezi priority koalice patří zákony, které často kritizujete. Namátkou zákon o vnitřní kontrole, zákon o veřejných zakázkách, loterijní zákon.

GAZDÍK: Protože třeba zákon o vnitřní kontrole nebo o hazardu vypadají na první pohled velmi bohulibě, ale vůbec to tak není. Vládní koalice má plnou pusu toho, jak zabrání hazardu, ale ve výsledku jde jen o to, aby se přihrálo více peněz do státního rozpočtu. Z toho zákona nezbyl kámen na kameni. Sliby o omezených hracích dobách, omezených prohrách nebo povinných přestávkách jsou bezmála všechny spláchnuté. Všechno byly jen kecy.

ČESKÁ POZICE: Třeba povinná přestávka sice nikoli po hodině, ale po dvou se přece v rámci jednání vlády do zákona vrátila.

GAZDÍK: Zaplaťpánbůh... Pořád je ale ten zákon nastaven tak, že hlavním cílem je více peněz do státního rozpočtu. A jediný, kdo se bude snažit omezovat hazard, budou obce. Obecně tato vláda předkládá zákony, ať už je to nový registr přestupků nebo elektronická evidence tržeb, které výrazně omezí svobodu v České republice a směřují k Velkému bratrovi.

Vládní koalice má plnou pusu toho, jak zabrání hazardu, ale ve výsledku jde jen o to, aby se přihrálo více peněz do státního rozpočtu

Řečeno v nadsázce, čekám, až přijde někdo z koalice s tím, že kvůli domácímu násilí bude muset být v každé předsíni či obýváku instalována kamera napojená na policii. Zažívá ho přece pětina domácností, tak mu tím zabráníme. A kdo z politiků řekne, že kamery nechce, bude krýt násilníky. Ale svoboda, kterou tím ztratíte, je mnohem větší, a to nejcennější, co máme. Stejné je to i s reálnými zákony. Veřejnosti se předloží bohulibý záměr, ale ďábel je zase v detailu a osekávání svobody.

ČESKÁ POZICE: Zmínil jste elektronické tržby (EET), což je vrchol opoziční kritiky. Z opozice zní, že je pro živnostníky likvidační. Stejně jako ministrovi financí nemusím věřit číslo dvanáct miliard, které má do rozpočtu přinést, nechápu, proč by mělo někoho likvidovat, když bude správně přiznávat daně.

GAZDÍK: Nikdy jsem neřekl, že bude likvidační. Ale je to další a podstatný střípek do toho, jak je lidem znepříjemňován život. Takových zákonů živnostníci, ale i obce řeší mnoho. Prostě přebujelá administrativa, pro kterou vám nezbývá na běžnou práci čas.

Obecně tato vláda předkládá zákony, ať už je to nový registr přestupků nebo elektronická evidence tržeb, které směřují k Velkému bratrovi

Na tomto zákoně mi vadí, že v kombinaci s povinností předkládat elektronické faktury finančnímu úřadu je to Velký bratr. A s velkým korupčním potenciálem. Úředníci finančních úřadů budou mít kompletní informaci o know-how jednotlivého živnostníka – od koho nakupuje, za kolik, za kolik prodává. Takto půjde nefér zlikvidovat jakoukoliv firmu. To je naprosto nepřípustné.

ČESKÁ POZICE: Každý zákon či regulace lze přece odmítnout s tím, že může být zneužit, či dává prostor korupci.

GAZDÍK: Samozřejmě a každý zákon má v důvodové zprávě sekce pro popsání korupčních rizik. Ale jsou zákony, u nichž jsou korupční rizika menší, a tady jsou enormní. A kdo tvrdí, že korupci vymýtí z roku na rok, lže – nic takového se nestane. Když nedávno jedna pojišťovna dala do ulic nehlídaná kola, trvalo jen několik málo minut, než byla rozkradena. To není tak, že korupce je jen v nejvyšších patrech politiky, a pak je tu úžasný národ, který si ta nemehla zvolil. Je to v celém národě kvůli morálce, kterou pokřivil komunistický režim.

ČESKÁ POZICE: V souvislosti s EET z celé opozice, ale nejhlasitěji od šéfa vašeho poslaneckého klubu Miroslava Kalouska zní výhrůžky o zablokování zákona, obstrukcích ve sněmovně, v podstatě téměř zablokování sněmovny. Co budete dělat?

Úředníci finančních úřadů budou mít kompletní informaci o know-how jednotlivého živnostníka – od koho nakupuje, za kolik, za kolik prodává. Takto půjde nefér zlikvidovat jakoukoliv firmu. To je naprosto nepřípustné.

GAZDÍK: Myslím, že k tomu zazněla příliš silná slova. Opozice má právo využít obstrukce, což v minulosti potvrdil i Ústavní soud. Nemluvil bych o zablokování sněmovny. To určitě nechceme, jde nám jen o to, aby nebyl přijat jeden zákon, který by se stal symbolem toho, co tato vláda dělá. Tedy omezování svobody lidí.

Jednací řád pro to dává určité prostředky. Dnes vládní sociální demokracie v minulosti maximálně využila tyto možnosti při projednávání stavebního spoření či církevních restitucí a nevidím důvod, proč bychom nemohli postupovat stejně. Má to však své lidské i morální hranice.

ČESKÁ POZICE: Takže nedojde na předčítání libanonských básní?

GAZDÍK: Opakuji, má to své lidské a morální hranice.

ČESKÁ POZICE: Neobáváte se, že tento, až urputně negativistický postup vůči koalici a primárně Andreji Babišovi může negativně ovlivnit vaše volební preference, nebo jej naopak posílit? Negativní kampaně se v minulosti téměř vždy minuly účinkem.

GAZDÍK: Tohle je pro mne principiální věc, kterou nechci přepočítávat na politické body. Chci hájit svobody a slíbil jsem to svým voličům, takže takto o tom neuvažuji. A to, jestli to je, nebo není u voličů dobrá taktika, ukáže čas.

ČESKÁ POZICE: Ale průzkumy čtete. Nejhlasitější je v kritice vlády a Babiše i z jisté logiky věci Miroslav Kalousek a preference jeho strany klesají. Není to třeba důvod k přehodnocení spolupráce vašeho hnutí a TOP 09?

To není tak, že korupce je jen v nejvyšších patrech politiky, a pak je tu úžasný národ, který si ta nemehla zvolil. Je to v celém národě kvůli morálce, kterou pokřivil komunistický režim.

GAZDÍK: Nemáme co přehodnocovat. Máme uzavřenou smlouvu s TOP 09 na celostátní úrovni, která nám umožňuje v komunálních i krajských volbách kandidovat samostatně, což se děje a dít bude. Ostatně první to byla TOP 09, která toho využila v Praze. A už tehdy jsem říkal, že to byla chyba. Dnes mohli mít primátora. Ale v poslaneckém klubu funguje spolupráce velmi dobře, klub je jednotný, o čemž si některé koaliční strany mohou nechat zdát.

Ani nepořádáme námluvy, které jsou nám podsouvány. Soustřeďujeme se na krajské volby, v nichž připravujeme, nebo uzavíráme partnerství s regionálními hnutími. A čas ukáže, co dál. Partnerství je pro horší i lepší časy – i na období nemoci či partnerského neporozumění. Po krajských volbách si sedneme a budeme se bavit, jestli dál s TOP 09, nebo jakou dál jít cestou, na které prosadíme své priority.

ČESKÁ POZICE: Dá se tedy říct, že krajské volby budou lakmusovým papírkem tohoto partnerství?

Už i velké zaběhané strany chápou, že dochází a musí docházet ke generační obměně i ve vrcholné politice a že musejí přijít noví politici vzešlí z komunálních voleb

GAZDÍK: Určitě. Krajské volby jsou pro politické strany v podstatě nejtěžší. Nestačí mít úžasnou značku a jednoho bezva lídra. Musíte mít v daném kraji na kandidátce známé a důvěryhodné osobnosti. A to Starostové jsou, a nejen my, ale i ostatní strany mají své starosty. Už i velké zaběhané strany chápou, že dochází a musí docházet ke generační obměně i ve vrcholné politice a že musejí přijít noví politici vzešlí z komunálních voleb.

ČESKÁ POZICE: Bude hrát ve vašich úvahách o pokračování ve spolupráci s TOP 09 i to, v jaké roli bude pokračovat ve straně Karel Schwarzenberg?

GAZDÍK: To jsou přesně ty fámy. Ať vám řeknu cokoliv, stejně se o tom bude spekulovat. Mám Karla Schwarzenberga lidsky velmi rád a přeji mu co nejdéle pevné zdraví, ale spolupráce s TOP 09 nestojí na jediném muži. Je to názorově blízká strana a nám se s ní podařilo prosadit mnoho svých priorit. Spolupráce se osvědčila, ale vyzkoušíme si v krajských volbách, jak to umíme každý zvlášť, protože ve většině krajů půjdeme do voleb každý za sebe. Každá z obou stran si vyzkouší, co umí, či neumí, a pak se budeme bavit dál.

ČESKÁ POZICE: Vy, jak jste řekl, námluvy nepořádáte, ale neoslovují vás jiní?

Evropa dnes v rámci uprchlické krize selhává, protože dlouhodobě slevila ze svých křesťansko-židovských tradic. Strach z islamismu vzniká právě proto, že si vnitřně nejsme jistí svými kořeny.

GAZDÍK: Jsme rádi, že nás ke spolupráci oslovují strany z celého spektra – o konkrétních problémech jsme se bavili s KDU-ČSL či ČSSD. Doba, kdy jsou strany znesvářené a politici si jdou po krku, snad skončila.

ČESKÁ POZICE: Jako první vám při popisu toho, s kým jste schopní komunikovat, vyběhla KDU-ČSL, která by byla v případě rozchodu s TOP 09 logickým partnerem Starostů díky sdílenému křesťansko-demokratickému étosu.

GAZDÍK: Evropa dnes v rámci uprchlické krize selhává, protože dlouhodobě slevila ze svých křesťansko-židovských tradic. Strach z islamismu vzniká právě proto, že si vnitřně nejsme jistí svými kořeny. Proto by se křesťansko-demokratický směr, který vyznává jak TOP 09, i když to nemá v názvu, tak KDU-ČSL, v České republice měl prosadit. Věřím, že to naši občané a voliči pochopí.

U nás bohužel není KDU-ČSL zcela jako německá CDU a některé principy opomíjela. S novým vedením ale má tato strana budoucnost a vnímá správný směr a Starostové a nezávislí se k základním křesťanským kořenům vždycky hlásili a hlásí. A je možné, že budeme v několika krajích ve volbách s KDU-ČSL kromě regionálních partnerů spolupracovat.

Autor: