Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Ťok: Poptávku policie po dronech určitě podpořím

  9:58
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce prosadit změny v bodovém systému a soustředit se i na České dráhy. „Jeden z největších problémů je nepředvídatelnost a nedostatek informací. Komunikace s cestujícím je zásadní,“ říká v rozhovoru.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v rozhovoru mimo jiné říká: „Kolony vznikají především tam, kde jsou zúžení, typicky na D1. Když se tam stane nehoda nebo má auto poruchu, bylo by dobré mít přesně nacvičené, co se má udělat. V zákonech, ale i obecně jsme se dostali do situace, kdy pojišťovny říkají, že se musí z nákladu zachránit co možná nejvíc, aby nevznikla další škoda.“

LIDOVÉ NOVINY: Přechodné období v demisi máte za sebou a jste ve vládě s důvěrou. Na co se teď budete chtít zaměřit?

ŤOK: Určitě chci, aby se pokračovalo ve stavění. Pan ředitel Ředitelství silnic a dálnic nedávno na poradě dostal metr, na kterém jsou počty kilometrů, které máme v tomto volebním období zahájit, a říkal, že už stříhá a že se mu ten metr docela zkracuje. V současnosti je rozestavěno 190 kilometrů.

LIDOVÉ NOVINY: Počítáte do toho i modernizaci D1?

Pan ředitel Ředitelství silnic a dálnic nedávno na poradě dostal metr, na kterém jsou počty kilometrů, které máme v tomto volebním období zahájit, a říkal, že už stříhá a že se mu ten metr docela zkracuje. V současnosti je rozestavěno 190 kilometrů.

ŤOK: Ano, je to v podstatě nová stavba. Ale i když odečtete zhruba 50 kilometrů D1, je to pořád pěkné číslo. Dalších 140 kilometrů je nachystaných, jsou těsně před vydáním stavebního povolení nebo už se dokončuje tendr. Bavil jsem se teď s jedním projektantem, který říkal, ať přibrzdíme, protože už mají vyčerpané kapacity. Pak se stává, že jsou chyby v projektech. To samé začne za chvíli platit i o stavebních firmách.

LIDOVÉ NOVINY: Sněmovnou už prošel zákon o liniových stavbách, který ale řeší primárně výkup pozemků. Budete se chtít zaměřit i na další věci, které stavby zdržují? Například na analýzu, jak to je s ekologickými organizacemi?

ŤOK: My už ji máme. Nutno ale dodat, že ekologické organizace do procesu nevstupují na základě zákonů ministerstva dopravy. Určitě o tom budeme s kolegy debatovat. Stavění by měla urychlit třeba i takzvaná fikce souhlasu, která vyplývá z novely zákona o urychlení výstavby. Když chce dnes někdo ověřovat stanoviska dotčených orgánů, čekáme na vyjádření úřadů i půl roku až rok.

Teď by to mělo být rychlejší, protože když úřady závazné stanovisko nevydají do 60 dnů, automaticky to bude znamenat, že nemají námitky. Co se týká ekologických organizací, nejde ani tak o ekology jako takové, ale o ty, kteří kverulují.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se osvědčily noční práce? V minulém volebním období jste o nich hodně mluvil. Je jich víc?

Stavění by měla urychlit třeba i takzvaná fikce souhlasu, která vyplývá z novely zákona o urychlení výstavby. Když chce dnes někdo ověřovat stanoviska dotčených orgánů, čekáme na vyjádření úřadů i půl roku až rok. Teď by to mělo být rychlejší.

ŤOK: Na intenzivních komunikacích, třeba na Pražském okruhu, se práce nedělají jindy než v noci. Jejich podíl se výrazně zvýšil. Stabilní stavební výroba v noci ale bývá problém kvůli dodržení kvality. Dělá se to, co se v noci dělat může. Potíž je, že noční práce většinou zakazuje stavební povolení, protože v blízkosti dálnic i silnic prvních tříd jsou sídelní města a kvůli hluku to nejde.

LIDOVÉ NOVINY: Ještě jednu věc jste v minulém volebním období hodně řešil, ale zatím na ni nedošlo – bodový systém. Přijde na něj řada?

ŤOK: Přijde, chtěli bychom ho dát ještě letos do meziresortního řízení a potom jeho změny podat jako vládní návrh. Celý systém je už všemi pozměňovacími návrhy a dodatky komplikovaný a měl by se radikálně zjednodušit. Konceptu, který jsme připravili, se držíme. Bagatelní přestupky by se měly řešit spíše domluvou, zásadní porušení, věci, které dělají piráti silnic, by se měly trestat mnohem víc.

Jsou to přejezdy na červenou, vjetí na železniční přejezd nebo objíždění závor. Měly by mít jasnou a tvrdší sazbu. Dnes když si řidič otevře zákon a snaží se v bodovém systému vyznat, je to složité. Měl by se podívat a přesně vědět, kolik bodů je za jaký přestupek. Zároveň chceme, aby bylo bodové hodnocení na portálu občana, kde by viděl, jak je na tom. Chceme se soustředit i na praktické věci, takže bych chtěl, aby měl na portálu člověk například volbu, aby mu přišlo upozornění, že mu končí platnost řidičského nebo technického průkazu.

LIDOVÉ NOVINY: Už jste také zmínil, že byste se chtěl začít soustředit na kolony a na jejich zkrácení. Jak to chcete udělat?

Bagatelní přestupky by se měly řešit spíše domluvou, zásadní porušení, věci, které dělají piráti silnic, by se měly trestat mnohem víc

ŤOK: Kolony vznikají především tam, kde jsou zúžení, typicky na D1. Když se tam stane nehoda nebo má auto poruchu, bylo by dobré mít přesně nacvičené, co se má udělat. V zákonech, ale i obecně jsme se dostali do situace, kdy pojišťovny říkají, že se musí z nákladu zachránit co možná nejvíc, aby nevznikla další škoda.

Když se stane něco kamionu a rozsypou se mu pomeranče, začnou se sbírat, aby se nerozjezdily. Vůbec se přitom nezohledňuje, co mají lidé v koloně za ztracené příležitosti a čas. To jsou hodnoty, které se musí brát do úvahy také. Mám představu, že když se stane mírná nehoda, přijede policie, vše vyfotí, rychle odtáhne auta a pustí provoz.

LIDOVÉ NOVINY: Je k tomu třeba změna zákona?

ŤOK: Musíme to nejdřív zanalyzovat. Ale myslím, že spíš bude třeba změnit to, jak se zákony aplikují. Možná se to bude dát vyřešit vyhláškou. Změna zákona je vždy nejsložitější a nejdelší varianta. Spíš si myslím, že bychom se měli vrátit k tomu, že zákon nebude moc podrobný, protože pak každá nová věc bude vyžadovat změnu. V tom jsme mistři.

LIDOVÉ NOVINY: Bude to ale asi souviset i s chováním řidičů, nebo ne?

Spíš bude třeba změnit to, jak se zákony aplikují. Možná se to bude dát vyřešit vyhláškou. Změna zákona je vždy nejsložitější a nejdelší varianta. Spíš si myslím, že bychom se měli vrátit k tomu, že zákon nebude moc podrobný, protože pak každá nová věc bude vyžadovat změnu. V tom jsme mistři.

ŤOK: Mohli bychom zároveň nějakou formou propagace ponoukat řidiče k určité solidaritě, která fungovala dřív. Když někomu nejede auto, aby někdo zastavil, hodil mu lano a vyvezl jej aspoň z toho zúžení. Apelovat na řidiče, aby nezpomalovali a nefotografovali. Zrovna teď, když Prahou projížděly harleye, jsem si všiml, že v protějším pruhu měl každý řidič mobil a fotil nebo natáčel.

Jelo se krokem, přitom nic nebránilo tomu, aby tam byl plynulý provoz. Stejně je to bohužel i u smrtelných nehod. Nebylo by od věci ani využití dronů, kterými by dopravní policie mohla monitorovat provoz v zúženích a piráty pak pokutovat. Mohly by pak pomoci i s pružnou reakcí v případě nehod. Poptávku policie po dronech chci určitě podpořit.

LIDOVÉ NOVINY: Pojďme teď z dálnic na koleje. Udělal jste personální změny v Českých drahách. I na ně budete v tomto volebním období upírat zrak?

ŤOK: Musí být lépe připraveny na liberalizaci trhu a měly by využít toho, že mají dominantní postavení, a nestěžovat si, že jim někdo sebere kilometr nějaké trati. Měly by využít své velikosti, stability a vážnosti k tomu, aby byly opravdu moderním, efektivním dopravcem. České dráhy nejsou státní politická organizace. Mnohdy jsem měl pocit, že se tam vyměňují stranické názory, ale měla by to být parta lidí, která bude pracovat pro to, aby spolehlivě fungovaly, aby neměly zpoždění a komfortně odvážely cestující tam, kam mají.

LIDOVÉ NOVINY: Což nedělají?

České dráhy nejsou státní politická organizace. Mnohdy jsem měl pocit, že se tam vyměňují stranické názory, ale měla by to být parta lidí, která bude pracovat pro to, aby spolehlivě fungovaly, aby neměly zpoždění a komfortně odvážely cestující tam, kam mají.

ŤOK: Jeden z největších problémů je nepředvídatelnost a nedostatek informací. Člověk by Českým drahám i Státním železničním dopravním cestám odpustil, že je zpoždění, ale když se na trati něco děje, měl by někdo říct: omlouváme se, stalo se to a to, a proto budete čekat určitou dobu a dáme vám aspoň vodu. Komunikace s cestujícími je zásadní.

Když vědí, co se děje, lépe snáší, že mají 20 minut vyčkat, protože spadla trolej a vlaky se na jedné koleji musí vyhnout, než když vlak zastaví v poli a nikdo neví, co se děje. Tohle by mělo fungovat a České dráhy by měly umět svoje zákazníky profesionálně obsloužit.

LIDOVÉ NOVINY: Je to záležitost, která se dá vyřešit změnou vedení podniku?

ŤOK: Je to záležitost, kterou musí vedení podniku tlačit, a musí tam být někdo, kdo na tom bude trvat a chtít to.

LIDOVÉ NOVINY: S Českými drahami lidé zažívají leccos. Kolega nedávno říkal, že mu tři různí lidé podali jinou informaci, v jakém je pásmu a jaká jízdenka mu tam platí. Takže to začíná u paní na přepážce, která vám neporadí, co potřebujete za jízdenku.

Člověk by Českým drahám i Státním železničním dopravním cestám odpustil, že je zpoždění, ale když se na trati něco děje, měl by někdo říct: omlouváme se, stalo se to a to, a proto budete čekat určitou dobu a dáme vám aspoň vodu

ŤOK: Ano, ale nesmíme zas tvrdit, že s Českými drahami je všechno špatně. Měl jsem tady příbuznou ze Slovenska. Chtěla si na slovenském portálu koupit lístek a nepovedlo se jí to. Poradil jsem jí, ať se podívá na České dráhy. Koupila lístek pro sebe, pro dceru, pro manžela i pro kolo. Český portál zafungoval velmi dobře. Nebo jiný příběh. Přijel jsem do Karlových Varů vlakem na nádraží, půjčil jsem si tam kolo a na jiném nádraží jsem ho mohl vrátit. To je báječná služba, ale nikdo o ní neví.

Nemůžu říct, že by se České dráhy nesnažily. Ale evropský trh se bude otevírat a my na to musíme být připraveni. Různí soukromí dopravci nám říkají, že nemají touhu jezdit jenom výdělečné linky, ale že chtějí přitáhnout cestující, dát jim komfort, aby jezdili raději s nimi. Nemělo by to být tak, že České dráhy nebudou chtít, abychom je tam pustili, ale měly by říct, že jejich kvalitou se jim nejenom vyrovnají, ale se zázemím, které mají, jim poskytnout ještě větší komfort. A zamýšlet se nad tím.Nemohou se spoléhat na to, že si vymohou u státu, že se nebude liberalizovat.

Autor: