Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

PORADNA PRO ŠKOLY

Česko

* Jak řešit přestup žáka na školu, která má jiný školní vzdělávací program (ŠVP)?

Ani dříve učební osnovy vzdělávacích programů pro mnohé předměty nerozdělovaly učivo do ročníků, stávalo se proto běžně, že žák, který změnil školu, byl v něčem napřed a v něčem pozadu. Princip při realizaci ŠVP zůstává stejný jako dřív: záleží na dohodě žáka, jeho zákonných zástupců a učitele, jakým způsobem si dané učivo doplní. Ve vážnějších případech přichází v úvahu i individuální vzdělávací plán.

* Jak by měl vypadat zápis do třídní knihy v souvislosti s požadavky rámcových vzdělávacích programů (RVP)?

Při zapisování údajů o poskytovaném vzdělávání a o jeho průběhu lze zvolit několik přístupů. Je možné i nadále zapisovat názvy tematických okruhů, témat či konkrétní učivo. V souvislosti s výukou podle ŠVP se doporučuje využívat zápisy, které by se zaměřovaly např. na cíl vyučovací hodiny, na činnost žáků ve vyučovací jednotce atd. Není nutné (i když takový postup je také možný) zapisovat do třídní knihy očekávané výstupy z RVP ani klíčové kompetence, neboť jejich dosažení je dlouhodobý proces. Totéž platí i pro výuku organizovanou jinou formou, např. projektovou výuku průřezových témat. VÚP připravil ve spolupráci se základními školami nové varianty třídních knih, které plně odpovídají potřebám výuky podle ŠVP. V únoru 2010 bude na vybraných gymnáziích zahájeno ověřování nových variant třídních knih také pro gymnaziální vzdělávání.

O autorovi| Na vaše dotazy odpovídají Konzultační centra VÚP, kontaktní telefony a e-maily najdete na www.vuppraha.cz/poradna