Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Pořadníky na auta: čeká se až pět měsíců

Česko

Šrotovné vyprázdnilo sklady * Automobilky nestíhají vyrábět nové vozy

PRAHA / ČESKÉ BUDĚJOVICE Dlouhé čekání na konci pořadníku si už s nákupem nového auta nespojují jen pamětníci bývalého režimu.

Až půl roku totiž musí vydržet tuzemští zákazníci, pokud se rozhodnou třeba koupit Volkswagen Golf.

Šrotovné v Německu zvýšilo tamní poptávku po menších vozech takovým způsobem, že na Čechy už auta některých značek nezbývají.

Právě Golf jako vůbec nejprodávanější automobil v Evropě jde na západních trzích doslova na dračku a automobilka ho nestačí včas vyrábět.

„Golfy bohužel nejsou ani na skladech, aby si je zákazník mohl prohlédnout a vyzkoušet. Zákazníci na tohle auto musejí čekat tak pět měsíců,“ popsal Viktor Žák z firmy Autocentrum Olomouc. Nedostatek dává Žák jednoznačně do souvislosti s nárůstem prodejů tohoto vozu na silných trzích v Německu, Rakousku a dalších státech, které zavedly takzvanou šrotovací prémii na likvidaci starého a nákup nového auta.

Problémy se zásobováním českých autosalonů se ovšem liší značku od značky a model od modelu, takže dlouhé čekání se nemusí dotknout všech zájemců.

„My máme naprosto standardní dodací doby. Nemohu se vyjadřovat ke konkurenci, ale pochopitelně je na zákazníkovi, jestli bude chtít čekat,“ řekl Ota Sedláček, marketingový ředitel tuzemského zastoupení automobilky Ford.

Jiní prodejci naopak pod vlivem masivní německé poptávky odsunuli menší evropské země na druhou kolej, aby nepřišli o výhodnou pozici na největším trhu, kterým je právě Německo.

„Německý dovozce začal po zavedení šrotovného skupovat auta z centrál v zahraničí, včetně Česka,“ prozradil Miloš Petr, manažer pro rozvoj dealerských sítí firmy Honda Česká republika.

I když už se podle něj situace na automobilovém trhu postupně vrací do normálu, čekací doba na novou Hondu Civic se prodloužila asi na tři měsíce.

„Souvisí to nejen s německým trhem, ale třeba i se šrotovným v USA a Japonsku,“ uvedl Petr. Na rozdíl třeba od Golfu jsou nicméně Hondy zatím k dispozici alespoň ve skladech k vyzkoušení.

Zdaleka největší zájem je nyní v Evropě právě o vozy střední a nižší střední třídy, u kterých se šrotovné vyplatí nejvíc.

Pokračování na straně 5

Dokončení ze strany 1

Německá vláda poskytuje od půlky ledna šrotovací prémii ve výši 2500 eur, pokud vlastník nechá sešrotovat nejméně devět let staré auto a koupí si místo něj nový vůz. V červenci se tak díky šrotovnému meziročně zvýšil prodej malých automobilů v Německu o téměř 70 procent.

„I když ve Španělsku, Maďarsku i u nás prodeje aut poklesly, nejdůležitější je německý trh, kde prodej kvůli šrotovnému enormně vzrostl,“ popsal Roman Míka, obchodní manažer firmy Porsche České Budějovice. Zájem o menší vozy teď navíc Němci sdílejí i s trhy, které měly v této oblasti navrch. „Golf je nyní prostě hit, a proto se na něj musí dlouho čekat,“ shrnul Míka.

Mezi mnoha jinými značkami profituje z německého šrotovného i domácí Škoda Auto. Prodej škodovek na německém trhu se v červenci zvedl meziročně o 67 procent. Podobně na tom byl například Peugeot s nárůstem o 70 procent. Fiatů se dokonce prodal skoro dvojnásobek.

„Vlna šrotovného v zemích západní Evropy zapříčinila, že díky enormnímu zájmu se čekací doby z obvyklých šesti až osmi týdnů prodloužily až na několik měsíců. To bylo hlavně těsně po zavedení šrotovného v Německu, nyní už se nám daří opět držet původní lhůty,“ popsal situaci mluvčí společnosti Škoda Auto Evžen Krauskopf. Kromě malých aut se ovšem daří také těm ekologickým. Například Japonci zavedli šrotovací prémii, jejíž výše je odstupňovaná v závislosti na šetrnosti nového vozu vůči přírodě. Výhodu tak mají v první řadě auta s hybridním motorem.

Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu, který žádosti o dotaci na sešrotování starých vozů přijímá, jich od února zaregistroval přes 1,7 milionu. Peníze zatím vyplatil asi půl milionu žadatelů. Německá vláda původně na šrotovné dala 1,5 miliardy eur, později však vyšla vstříc velkému zájmu a částku zvýšila na pět miliard eur.

***

Šrotovné v Německu zvýšilo tamní poptávku po menších vozech takovým způsobem, že na Čechy už auta některých značek nezbývají

Autor: