Povánoční slevy v obchodech začali kontrolovat například inspektoři v Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Výsledky kontrol budou mít po Novém roce. „Pokud někde obchodník deklaruje slevu, tak nás samozřejmě zajímá správnost oceňování a účtování,“ řekl ředitel inspektorátu pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj Mojmír Bezecný, podle kterého jsou kontroly zaměřeny na prodejny obchodních řetězců i nezávislé maloobchodníky.
Četnost kontrol výprodejů v těchto dnech zvýšili také pracovníci inspektorátu ČOI pro Jihomoravský a Zlínský kraj. „Co se týče zjištění, nejčastěji prodávající uvede slevu na výrobku například 30 procent, ale sleva je odečtena až u pokladny. Spotřebitel tak není seznámen s konečnou cenou před zakoupením,“ shrnula zkušenosti z těchto kontrol ředitelka inspektorátu Tatiana Neuhybelová. Dodala, že občas je také špatně vypočítána konečná cena zboží, která neodpovídá inzerované slevě.
Kontroly ČOI přinášejí ovoce a například jihočeští prodejci se prý každým rokem zlepšují a ubývá nedostatků, které inspektoři zjistí při kontrolách výprodejů. „Obchodníci spotřebitele většinou už dobře informují, i když se najdou chyby, například špatně vypočtená sleva,“ řekl ředitel českobudějovického inspektorátu Daniel Adamec.
Čeští zákazníci mají navzdory zpřísněným podmínkám pro výprodeje stále špatné zkušenosti se slevovými akcemi a stěžují si hlavně na klamavé praktiky obchodníků. Zhruba třetina spotřebitelů v letošní anketě Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) upozornila na to, že obchodníci sice deklarovali zlevněné zboží, ale ve skutečnosti jim slevu neposkytli.
„Například obchodník označí zboží v regále nižší cenou, ale u pokladny pak napočítá původní vyšší cenu,“ uvedlo SOS.
Obchodníci prý také často přelepí původní cenovku novou tak, aby nebyla vidět.