Řecká vláda založila web, kam se během července museli přihlásit všichni státní zaměstnanci, od učitelů až po policisty a hasiče, a následně vyplnit detailní formulář. Důvod? Vláda potřebovala rychle a přesně zjistit, kde a kolik zaměstnanců ve státním sektoru má a jak optimálně provést svoje škrty a zrušit přebytečná místa.
Na jedné straně to opět něco vypovídá o stavu (chaosu) státní správy v Řecku. Ovšem na druhou stranu jde o poučný krok pro české reformy. Před reformou, aby byla co nejefektivnější, musí předcházet analýza současného stavu a definice cílů a priorit.
Pokud se hledají úspory negativní cestou, jako jsou prosté plošné škrty přes všechny položky, vždycky se dostaví od státního aparátu odpověď, že to nejde, protože... a následuje několik méně či více závažných argumentů. Jde o logický výsledek, protože kolik je ve státní správě vedoucích, kteří by považovali svůj odbor za méně důležitý a současně navrhli jeho zrušení? Můj přibližný odhad je - ani jeden.
Naopak možnou pozitivní cestou je provést audity na celé výdajové straně rozpočtu a následně personální a procesní audity přes všechna ministerstva a veřejnou správu. Vláda by jasně uviděla, za co stát vlastně prostředky utrácí a také, za co by nemusel. Následně by vláda či jednotliví ministři mohli definovat, jaké jsou priority a kde škrtat ve svých resortech. Výsledkem by mohlo být i zvýšení u některých položek, ale naopak u jiných položek škrty o 30-50 % a někde i o 100 %, tj. naprosté zrušení vybraných dotačních programů, odborů či celého úřadu. V konečném důsledku můžeme získat nejen zdravější veřejné finance, ale i smysluplnější, a tedy i levnější veřejnou správu.
O autorovi| Petr Sklenář hlavní ekonom ATLANTIK