Sobota 8. srpna 2020svátek má Soběslav 15 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > PR > PR sdělení komerční

Dokážeš-li to, není to jen sen

Dokážeš-li to, není to jen sen | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dokážeš-li to, není to jen sen | foto: ČTK

Pokud by rodina Hobžových žila v Americe, byla by názornou ukázkou amerického snu. Protože však pochází ze Strážnice, jde o sen moravský - aneb jak se od stánku s občerstvením u letního kina vypracovat až k moderní lince na výrobu smažených brambůrků, které zná celá republika.

Říká se, že každá velká firma začínala v garáži, a jako nejlepší příklad vždy poslouží americký Apple. V českých či přesněji řečeno moravských reáliích může stát na počátku úspěšné firmy stánek s občerstvením. Přesně takový, jaký provozoval v roce 1988, tehdy ještě na povolení národního výboru, Petr Hobža ze Strážnice. Samozřejmě netušil, že svou podnikavou náturou pokládá základní kámen dnešní akciové společnosti Petr Hobža Snack, která zaměstnává zhruba 50 lidí.

Dokážeš-li to, není to jen sen
Dokážeš-li to, není to jen sen

Geniální nápad s vyřazenou pánví

„Tatínek a současný akcionář naší firmy Petr Hobža tehdy provozoval u letního kina bufet,“ vzpomíná na dobu před více než třiceti lety Petr Hobža ml., který má v současnosti v rodinné firmě na starosti oblast obchodu a efektivního řízení. „Právě v něm dostal geniální nápad a zkusil usmažit bramborové lupínky.“ Jak to ale v životě bývá, málokdy vyjdou věci napoprvé. „Táta tehdy koupil vyřazenou školní pánev na řízky a usmažil svých prvních pět kilo brambor, což dopadlo naprostou katastrofou. Brambory, které se používají na výrobu bramborových lupínků, jsou diametrálně odlišné od těch běžných, které používáme v domácnosti,“ říká s úsměvem Petr Hobža mladší. Kdo se vzdá, nevyhraje, je jedním z mott strážnické firmy, a tak se díky houževnatosti pana Hobži dala do chodu úvodní etapa historie výroby smažených bramborových lupínků ze Strážnice.

Nejsme chipsy, jsme brambůrky!

Jen málokdo z konzumentů bramborových lupínků ví, že chipsy a smažené brambůrky nejsou totéž. Liší se způsobem výroby, jak s hrdostí v hlase vysvětluje Petr Hobža ml.: „Hlavní rozdíl mezi chipsem a brambůrkem je takový, že brambůrek se před smažením propláchne ve studené vodě a potom se odstřeďuje od vody a smaží. Je to technologicky náročnější postup, který zachovává charakteristickou bramborovou chuť. A tu bychom nevyměnili za nic na světě, protože právě ta dělá z našich brambůrek to, čím jsou. Díky tomu chutnají zkrátka tak, jako byste si je udělali doma.“ Oproti tomu chipsy se takzvaně blanšírují, což znamená, že se plátky nejprve uvaří a potom se smaží. Při blanšírování jsou lupínky zbaveny nejen škrobu a cukru, ale bohužel také typické bramborové chuti. Právě díky tomu je výroba chipsů jednodušší, dá se na ni použít více bramborových odrůd a v konečném důsledku je ekonomicky výhodnější. „Jenže výsledek má podle nás negativní vliv na chuťové vnímání, proto vyrábíme smažené brambůrky. Nic jiného,“ shrnuje informace z technologických tajů výroby Petr Hobža ml.

Dokážeš-li to, není to jen sen
Dokážeš-li to, není to jen sen

Jsme Češi, tak se podporujme!

Na výrobky rodinné firmy, v jejímž vedení pracují ještě maminka a druhý syn Libor, narazíte nejen po celém Česku a Slovensku, ale třeba také v Polsku, a dokonce i v USA. S PENNY začali Hobžovi spolupracovat před 12 let a za tu dobu se součinnost hodně rozšířila. „Aktuálně dodáváme do PENNY naše výrobky Strážnické a Moravské brambůrky, nově i Hobžovy brambůrky v rámci exkluzivního balení a dohodli jsme se i na výrobě Vrubů pod značkou Karlova Koruna,“ vypočítává Petr Hobža ml. a pokračuje: „Pro každého českého výrobce je největší odměnou, pokud ho kupují čeští zákazníci. Jsme přece Češi, tak podporujme české výrobky a buďme na ně hrdí.“

Stejně tak je Petr Hobža pyšný i jako zaměstnavatel. „V dnešní době u nás pracuje asi 50 zaměstnanců, a to pouze ze Strážnice a blízkého okolí. Žádní externí či zahraniční pracovníci u nás nedělají,“ dodává.

Záměr, který se trochu vymkl

Petr Hobža zakládal firmu s tím, že bude zásobovat pouze místní bary či restaurace. „Jeho podnikatelský záměr ale začal nabírat trochu větších rozměrů,“ směje se jeho syn. „Dnešní denní produkce naší nové výrobní linky je zhruba 16 tun hotového výrobku, ale i tak se neustále snažíme kapacity navyšovat,“ zdůrazňuje. Od chvíle, kdy se brambůrky smažily na vyřazené pánvi, prošla firma dvěma výrobními areály. Na podzim 2019 byla spuštěna produkce ve zcela novém objektu postaveném ve strážnické průmyslové zóně na zelené louce. „Kromě jiného máme i novou výrobní technologii s unikátním systémem ohřevu oleje pro smažení, který rekuperuje veškeré páry vznikající při smažení a následně je spálí, takže se do ovzduší nedostávají žádné aerosolové ani aromatické látky,“ vysvětluje zapáleně Petr Hobža ml. 

Dokážeš-li to, není to jen sen

Nové chutě se testují o půlnoci

Tisíc lidí, tisíc chutí, a tak se i strážnické brambůrky Petra Hobžy vyrábějí v celé řadě příchutí. „Moje nejoblíbenější je samozřejmě solená varianta, mezi favority patří také česneková a hořčičná příchuť,“ prozrazuje Petr Hobža. „Novou chutí je sůl a ocet, což je zajímavé a lidé na to poměrně dobře reagují.“ Ostatně reakce konzumentů jsou pro Hobžovi stále tím nejdůležitějším kritériem, a nebojí se proto do standardního procesu výběru nových chutí zařadit i netradiční metody. „Pokud nám v rodině nová příchuť chutná, tak necháme vyrobit testovací várku, kterou zdarma rozdáme po místních hospodách,“ líčí Petr Hobža ml. „Kolem půlnoci daná místa obcházíme a sbíráme osobní názory. V tu dobu už se nikdo moc nepřetvařuje, a tak je pro nás taková zpětná vazba nejcennější.“

Když se příchuť setká s příznivou odezvou, firma s ní dále pracuje několik měsíců, někdy i několik let. Poté se ji snaží uvést na trh. Až budete v PENNY vybírat z nabídky Hobžových strážnických brambůrek, můžete si být jistí, že i vámi zvolená příchuť prošla nekompromisním testem zkušených konzumentů. A je jedno, zda si vyberete chuť smažené cibulky, pepře a rozmarýnu, nebo cheddar a jalapeno.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství zlatých adres. Pražská vila za půl miliardy je na prodej

Vila Na Zátorce 13 (Praha, 26. července 2020) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Mohutná, ale v rámci okolní zástavby celkem nenápadná cihlová stavba v srdci diplomatické čtvrti pražské Bubenče je...

Kůže je zrcadlem vnitřních chorob, říká lékař. Jaké nemoci může ukázat?

Petr Arenberger, kožní lékař a ředitel Fakultní nemocnice Královské Vinohrady | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vyrážka s pupínky, puchýřky i problémová pigmentová znaménka dokážou pěkně znepříjemnit život, ale mohou být také...

Jak se dělá byznys za miliardy. Agent Paska o přestupu Součka i dalších

Pavel Paska | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jak se zrodil rekordní přestup záložníka Součka do Anglie? Kam asi tak půjde střelec Schick? Co očekává od zázračného...