Proč papír neznamená automaticky „eko”?
Pro někoho je ekologické balení zásilek ekvivalentem odmítnutí plastů a nasazením papíru, kam jen to jde. Realita je přitom mnohem složitější. Záleží totiž i na mnoha dalších okolnostech, jako jsou zdroje využité na výrobu materiálu nebo ekologická stopa vznikající přepravou obalů.
Zatímco například na výrobu papíru padne kromě velkého množství vody (na 1t papíru je to cca 85 000 l vody) i velké množství energie, na výrobu plastového obalu kromě energie nutné k recyklaci nejsou třeba žádné další zdroje.
Na situaci vždy záleží
Důležité je stanovení si jasných pravidel, co je ekologičtější. A to není jednoduché. Vždy totiž záleží na mnoha okolnostech. Například:
- Zda je materiál recyklovaný?
- Pokud není, pochází z udržitelných zdrojů?
- Třídí zákazníci vaše obaly?
- A když třídí, dělají to správně?
- Využívají zákazníci vaše obaly znovu (tzv. reusable materiály)?
- Nebo upcyklují vaše obaly, pokud je už nelze využít ke stejnému účelu?
Na tyto otázky si zkuste ještě před začátkem příprav k přechodu na eko-balení odpovědět. Tím si uděláte jasnější přehled, co vlastně od eko-obalů požadovat a v jaké situace jste.
Několik rad pro ekologicky správně smýšlející e-shopaře
Okolnosti, které je důležité před výběrem obalů zvážit, znáte. Teď si pojďme říct konkrétní případy, co zvážit, aby vaše balíčky zatěžovaly přírodu co nejméně:
- Obal musí hlavně chránit – na to nezapomínejte. Následné vratky a doposílky spojené s reklamacemi zanechávají kvůli nutnosti přepravy ekologickou stopu v podobě emisí aut.
- Plasty nejsou vždy problém – pokud posíláte zboží, které potřebujete ochránit proti vlhkosti, je na to nejlepší právě plast. Můžete ale využít obalů z recyklovaného plastu, na jehož vznik nejsou třeba nové zdroje.
- Minimalizujte množství výplní – pokud není nezbytně nutný.Snížíte tím svoje náklady, ušetříte práci zákazníkům s tříděním a pomůžete i přírodě.
- Dejte přednost obalům s certifikátem, které mají garantované, že byly získány udržitelným způsobem. Pomohou například certifikáty jako FSC, PEFC nebo SFI.
- Vyhýbejte se obalům, které se špatně třídí – jde-li to. Jedná se typicky o obaly skládající se z více vrstev, které se špatně oddělují, například bublinkové obálky nebo doypacky.
- Vyzvěte svoje zákazníky, ať recyklují – pokud využíváte obaly, které lze snadno recyklovat, vyzvěte zákazníky, ať recyklují s vámi. Pomůžete tím přírodě i vaší značce.
- Vyhněte se oxodegradabilním plastům – ty jsou vyrobené z ropy a na „zelené“ si jen hrají. Ve skutečnosti se totiž rozloží na tzv. mikroplasty. Tedy velmi malé částečky, které se dostávají do vodních zdrojů a škodí přírodě ještě více než plasty obyčejné.
Pár praktických tipů, „jak se do toho rychle dostat”
A abychom nezůstali jen u teorie, pojďme se podívat na pár příkladů, jak na „poctivé” eko balení.
Plastové obálky
Plastové obálky se v některých situacích nahrazují jen velmi těžko – odolnost proti vlhku, nízká cena i váha jsou silné argumenty pro. Ale i „plastovky“ mohou být rozumně eko, pokud budou vyrobené z recyklátu. A ještě lépe to celé zafunguje, pokud je vaši zákazníci použijí znovu.
Recyklované balicí papíry místo plastového Flo-paku
S eko alternativami výplní to není zrovna jednoduché. Flo-pak nebo vzduchové polštářky je sice možné vyměnit za dřevitou vlnou nebo kartonovou střiž, obě výplně jsou ale prašné a nepraktické pro rozbalování, protože nadělají mnoho nepořádku.
Zákazníkům se mnohem snáz pracuje s recyklovaným balicím papírem, který je možné jako výplň využít opakovaně nebo ho použít např. při podpalování krbu.
Bublinkové obálky
Nejste si jistí, že je opravdu potřebujete, tak raději se jim vyhněte. Skládají se totiž ze dvou částí (papír a plast) a kvůli tomu je jejich třídění velmi nepraktické. Lidé je navíc třídit ani neumí. A obálky tak téměř vždy končí ve směsném odpadu.
Zkuste se zamyslet nad levnějšími recyklovanými plastovými obálkami, nebo dopisními obálkami z papíru.
Dvě rady na konec
Přemýšlejte o obalech od A do Z. Vezměte tedy v úvahu spotřebu zdrojů, samotnou udržitelnost materiálu i to, jak se s obalem naloží po jeho použití.
A vzdělávejte svoje zákazníky. Aby mělo vaše snažení smysl, musí se zapojit i vaši zákaznici. Poraďte jim tedy, jak s obaly zacházet i po použití, jak je recyklovat nebo ještě lépe použít znovu. Můžete si na tom konec konců vylepšit i obraz svojí značky. :-)