Jedinečná výstava v prostorách Masných krámů Západočeské galerie v Plzni si kvůli nepříznivé epidemické situaci mnoho pozornosti návštěvníků neužila. Byla totiž otevřena jen krátký čas v prosinci. Výstavu evropského významu však organizátoři zpřístupnili on-line na www.zpc-galerie.cz, a tak ji můžete navštívit alespoň virtuálně. Madony budou k vidění až do 6. června.
Ochránkyně města Plzně
Na výstavě se sešly více než čtyři desítky madon z celé republiky i ze zahraničí. Vévodí jim ta z plzeňské katedrály sv. Bartoloměje, která pochází z druhé poloviny 14. století. Tehdy ji v Praze objednali němečtí rytíři, kteří plzeňský kostel spravovali, patrně v souvislosti s ukončením významné etapy přestavby chóru kostela. Záhy po svém vzniku se stala inspirací pro varianty, repliky i devoční kopie vytvářené od počátku 15. století. Již po husitských válkách byla považována za palladium města Plzně (předmět s posvátnou ochranou, pozn.). Kult madony se intenzivně rozvinul v baroku a pokračoval po celé 19. století až do čtyřicátých let 20. století. Dnes je opět obnovován. Madona plzeňská je hlavní patronkou Plzeňské diecéze a ochránkyní města Plzně.
„Titul výstavy Nad slunce krásnější vyjadřuje vysoké estetické kvality Madony plzeňské a vyzdvihuje její význam: hříchem neposkvrněná Matka Boží, královna nebes, byla od středověku charakterizována jako sole pulchriora – krásnější než slunce,“ vysvětluje spoluautorka výstavy Michaela Ottová. Spolu s Petrem Jindrou výstavu připravovali několik let. Iniciačním momentem byl fakt, že se bude rekonstruovat katedrála sv. Bartoloměje a Madona bude sundána z oltáře. Záměr se pak díky pochopení a vstřícnosti Biskupství plzeňského podařilo realizovat.
Na výstavě se sešly více než čtyři desítky madon z celé republiky i ze zahraničí. Výstava přibližuje tuto ikonu v širokých náboženských a kulturněhistorických souvislostech jako prototyp madon krásného slohu, který vznikl v prostředí pražské katedrální hutě Petra Parléře v úzkém provázání s náboženskou, politickou a kulturní situací závěru vlády Karla IV. a počátku vlády Václava IV.
Výstavu obohatí přednášky
Koncepce výstavy je řešena po tematických oddílech, přičemž Plzeňská madona tvoří spolu s vrcholnými středověkými díly srdce výstavy v oddílu nazvaném V blízkosti posvátného. K němu se váže oddíl Umělecká kultura v kostele sv. Bartoloměje a oddíl Formování a podoba krásného slohu. Další oddíly představují Repliky Plzeňské madony a důvody jejich vzniku v 15. století a Kult Plzeňské madony v novověku a moderních dějinách.
Ještě před uvedením výstavy počítali její organizátoři s rekordní návštěvností, což ale kvůli nepříznivé epidemické situaci vzalo za své. Původní termín zahájení výstavy byl koncem listopadu, to však byly galerie zavřené. Výstava byla nakonec slavnostně zahájena 8. prosince, ovšem už deset dní nato se galerie opět uzavíraly. Výstava Madon sice dostala výjimku, ale bohužel jen na devět dní (do 26. prosince). Od té doby je galerie zavřená.
I z toho důvodu se Západočeská galerie rozhodla prezentovat výstavu alespoň virtuálně na webu a sociálních sítích. Západočeská galerie natočila zahájení výstavy, dále nabízí ke zhlédnutí čtyřdílnou komentovanou prohlídku. Připravena je také premiéra cyklu přednášek, které přibližují souvislosti se vznikem a kultem Plzeňské madony, jejími replikami a krásným slohem. Pravidelně jsou představována jednotlivá díla ve výstavě s krátkým popisem a také k vidění je i fotoreport z výstavy.