Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Praha jako drahý špás. Jeden člověk ANO na magistrátu stál skoro jako celá kampaň Pirátů

Česko

  11:00aktualizováno  11:49
PRAHA - Některé strany si pro místa v zastupitelstvu Prahy sáhly hluboko do kapsy, jiné naopak zvládly vytěžit úspěch i s minimem financí. Masivní prostředky v porovnání s ostatními nalilo do pražské kampaně hnutí ANO, již tradičně naopak dali ostatním lekci z efektivity vedení předvolebního boje Piráti. V nákladech na jednotlivý mandát zastupitele tak mezi stranami zejí propastné rozdíly.

Petr Stuchlík má číslo na můj mobil, tvrdí premiér Andrej Babiš v předvolební kampani. foto: Lidovky.cz

Finální vyúčtování pražských kampaní stran ještě projdou rukama účetních, rámcově se již lze podívat, komu se povedlo získat vliv na vedení české metropole za horentní sumy a kdo k němu došel lidově řečeno za hubičku. Server Lidovky.cz proto oslovil jednotlivé strany, aby finanční objem svých pražských kampaní nastínily. Uváděné částky zahrnují i výdaje na kampaň v jednotlivých městských částech, která však magistrátní kampaň nepochybně ovlivnila.

Babiš: Prohra kvůli Stuchlíkovi? S prezidentem nesouhlasím, pokazili jsme si to působením Krnáčové a spol.

Nejviditelnější kampaň v hlavním městě mělo zřejmě hnutí ANO, jehož provedení ve stylu Andreje Babiše ujišťujícího voliče, že ten který kandidát na něj má číslo, se stala terčem mnoha posměšků. V první řadě šlo ve volbách ale o mandáty, na tomto poli strana premiéra Babiše pohořela v efektivitě především.

Tisková konference ODS po schůzce se zástupci Pirátů.
Kandidát Pirátů na primátora Zdeněk Hřib ve volebním štábu.

Celkové výdaje na kampaň ANO v metropoli se v jejím finiši se podle vnitrostranických odhadů pohybovaly okolo 32 milionů korun, v posledních dnech před volbami podle tiskového oddělení strany kvůli roznosu letáků ještě vyrostly na zhruba 34 milionů.

Prostředky vynaložené na kampaň v Praze

v milionech

ANO
34
SSP
17
Praha Sobě
6,5
Piráti
3
ČSSD
4

Do volebního boje po Adrianě Krnáčové vedl hnutí v boji o vedení Prahy Petr Stuchlík, Babišem propagovaný jako špičkový manažer. Nejsilnější sněmovní stranu dotáhl v Praze ke 12 mandátům v 65členném zastupitelstvu magistrátu. Pokud bychom tedy náklady za celou Prahu porovnali a počtem zastupitelů ve vedení města, vynaložilo ANO 2,83 milionu korun na jednoho zastupitele. I přes svůj dar hnutí ANO ve výši tří milionů si tak Petr Stuchlík jen tak tak zaplatil vlastní mandát.

Praha Sobě a Piráti, přeborníci v efektivitě

„Zahrát s malým kašpárkem velké divadlo“ se však naopak povedlo Pirátům. Ti do souboje o hlasy pražanů vložili „pouhé“ tři miliony, výsledek byl pro ně přitom větší úspěch, než možná sami očekávali. Za první ODS totiž zaostali jen mírně, což jim vyneslo druhé místo a 13 zastupitelů na magistrátu.

Pokud jde o peníze vynaložené na jednoho zástupce na magistrátu, jsou Piráti opět vítězi. Každý Pirát v zastupitelstvu Prahy totiž stranu stál okolo 230 tisíc, více než dvanáctkrát méně než v případě hnutí ANO.

Cena jednoho zastupitele na magistrátu

v milionech

ČSSD*
4
ANO
2,83
SSP
1,3
Praha Sobě
0,5
Piráti
0,23

*V případě ČSSD se jedná o částku za celou pražskou kampaň, ve které zastupitele na magistrátu nezískala.

Velmi dobře si z hlediska efektivity vedlo sdružení Praha Sobě postavené okolo starosty Prahy 7 Jana Čižinského. To sbíralo prostředky jen na kampaň v Praze, celostátně nekandidovalo. V boji o metropoli disponovalo rozpočtem 6,5 milionu, ze kterého vytěžilo při své premiéře hned 13 zastupitelů na magistrátu.

Sdružení tak se povedlo vést poměrně efektivní kampaň, když za každého svého zastupitele zaplatilo zhruba půl milionu korun.

Koalice ve středu pole, propadák ČSSD

Třináct mandátů si připsaly také Složené síly pro Prahy (SSP), slepenec TOP 09, KDU-ČSL, Starostů a s podporou LES a Demokratů Jana Kasla. Koalice operovala s polovičním rozpočtem, než hnutí ANO, do propagace vložila sedmnáct milionů. 

Pirátské dredy střídají Karlovo číro. TOP 09 bez pomoci končí, Piráty zúčtování teprve čeká

Pro SSP tak prostředky na kampaň nebyly vynaloženy natolik efektivně, jako v předchozích dvou případech. Jeden ze třinácti zastupitelů na magistrátu přišel koaliční kasu na 1,3 milionu.

Jediná ODS nebyla schopna serveru Lidovky.cz potvrdit žádnou částku ohledně jejich pražské kampaně. Pro celorepublikovou komunální kampaň však měla ODS vyčlenit 40 milionů.

Na magistrát se ve volbách vůbec nedostala sociální demokracie, a to i přesto, že předvolebními sliby o kdejaké službě zdarma, skutečně nešetřila. Její pražská oranžová kampaň byla poměrně dobře viditelná a kasu ČSSD vyšla na čtyři miliony, přesto se v kolonce magistrátních zastupitelů bude v Praze pro sociální demokraty skvět nula.