Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Praha pije desítku, Morava ležák

Pivo

  16:00
PRAHA - Česko a zejména střed republiky je stále zemí desetistupňového piva. Dál od centra lidé přecházejí víc na silnější pěnivý mok. Čím to je?

Tradici desítek odstartoval v Praze Staropramen foto: Lidovky.cz

Bývaly prý za komunistů časy, kdy levému břehu Vltavy v Praze vládla desítka od Staropramene a pravému spíš od Kozla.

Desítkovou tradici sice v hospodách hlavního města odstartoval místní smíchovský Staropramen, ale dnes se po celém Česku prosazuje především desetistupňový Gambrinus.

Plzeňský ležák v Praze? Nejlíp jej načepují v Konviktu

Jak ale ukazuje nejnovější průzkum společností Nielsen a Data servis (vyhodnocují prodeje v obchodech a v gastronomii), desítky obecně jsou sice na ústupu po celé republice, stále ale převažují. Zejména v restauracích a hospodách v Praze a středních Čechách.

A platí, že čím dál od hlavního města, tím si lidé víc dopřávají plnější a vícestupňová piva.

Silná Morava

Jedenáctky mívaly dříve převahu na severu Čech, ale nyní mají na prodeji v pohostinství největší podíl z celé republiky na jižní Moravě. Dvanáctkám sice – poměrně logicky – vládnou západní Čechy, ale těsně na druhém místě je severní Morava, kde kromě toho mají dvanáctky největší podíl na prodeji baleného piva v obchodech.

Severní Morava je doménou značek Radegast a Ostravar z pivovarů Plzeňského Prazdroje a Staropramen. Dvanáctky jsou zde oblíbené tradičně dlouhé roky. A není to prý jen tím, že horníci měli dost peněz na dražší pití.

„Je v tom určitá chlapskost, spojená s pitím silnějšího piva, potřeba uvolnění po náročné práci v těžkém průmyslu a také to, že místní pivovary uměly vždy uvařit velmi dobrou a dobře pitelnou dvanáctku, odpovídající chuťovým preferencím zdejších lidí,“ nabízí vysvětlení Kateřina Nevolová, manažerka výzkumu společnosti Pivovary Staropramen, které data, popisující odbyt všech pivovarů bez rozdílu značek, LN poskytly.

Na rozmanitost značek, které dnes mají konzumenti k dispozici, mají stále větší vliv mini a malé pivovary, jejich podíl na celkové spotřebě je však stále minimální, zhruba necelá dvě procenta.

Takže trh a tedy i regionální podíly podle stupňovitosti ovlivňují skoro výhradně ti největší výrobci. Zejména značka Gambrinus, která je stále nejprodávanější v Česku.

Obchodům vládne desítka

„Jedenáctky jsou často k mání za cenu, která se od desítek zas tak moc neliší. Pivař podle mě ale příliš nerozlišuje, zda pije desítku nebo jedenátku. On spíš požaduje určitou vyšší plnost chutě,“ říká za skupinu Plzeňský Prazdroj marketingový manažer značek Gambrinus a Radegast Marek Dvořák.

Zatímco v hospodách souhrnně za celé Česko se už téměř vyrovnal prodej desítek s dvanáctkami (jedenáctky jsou až na třetím místě), jiná situace panuje při prodeji piva „na doma“, tedy lahového, v PET lahvích nebo plechovkách.

„V obchodech si kupujeme nejčastěji desítky, a to téměř ze 60 procent. Jedenáctky a dvanáctky mají vyrovnaný podíl kolem 18 procent,“ popisuje výsledky šetření Nevolová.

Společnosti Nielsen a Data servis popisují zvlášť oblast prodeje v obchodech, respektive gastronomii, ale neukazují souhrnná čísla obou prodejních segmentů dohromady. V celkovém porovnání a za celé Česko se prodej ležáků (dohromady jedenáctky a dvanáctky) loni téměř vyrovnal kategorii výčepních piv (sedmi až desetistupňová piva).

Přitom ještě před deseti lety byl prodej těch levnějších výčepních dvojnásobný.
„Velký pokles výčepních piv příliš pivovarům z hlediska ekonomiky nevadí. Růst dražších ležáků to kompenzuje,“ komentuje situaci analytik a někdejší dlouholetý ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.