Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Přenosy z Metropolitní opery slaví dekádu uvedením Kouzelné flétny

Kultura

  12:05
Vůbec prvním představením přenášeném živě z Metropolitní opery byla Mozartova Kouzelná flétna v roce 2006. Záznam z tohoto představení nyní uvádějí světová kina k desetiletému výročí existence projektu přímých přenosů. V Praze je možné ho vidět v kině Oko v neděli 20. 12. od 15:00. Recenzi představení přináší Helena Havlíková ve svém Operním panoramatu.

Kouzelná flétna. Metropolitní opera foto: MET

V tomto případě dodatečného zařazení Mozartovy Kouzelné flétny do letošní sezóny přenosů z Metropolitní opery do kin nešlo o přímý přenos, ale byl to bonus k desetiletému výročí přenosů oper z MET do kin, které začaly v roce 2005 nejprve do kin amerických, než se rozrostly na dnešní stovky míst po celém světě. Tato Kouzelná flétna z roku 2006 - v angličtině a krácenou prózou - zachycuje dirigenta Jamese Levina ještě v době, kdy nepotřeboval invalidní vozík a uplatňoval svou všestrannost – suverénní s perfektně hrajícím orchestrem, který neusiluje o návraty k historicky poučené interpretaci, ale drží se ve zvuku, tempech, dynamice a frázování standardů souboru s širokým operním repertoárem.

Kouzelná flétna. Metropolitní opera
Kouzelná flétna. Metropolitní opera.

Mudrování nad tím, nakolik je tento singspiel na text protřelého divadelníka Emanuela Schikanedera, ředitele Divadla na Vídeňce, propojen se zednářstvím, režisérka Julie Taymor neřešila. Zednářské záhady omezila na nezbytné minimum (zhmotněné geometrické symboly na scéně) a soustředila se pohádkový příběh o strastiplné cestě zde jakéhosi japonského prince, v podání Matthewa Polenzaniho spíše unylého, za svou vyvolenou princeznou, která v hereckém projevu čínské sopranistky Ying Huang přebírala chování současných dívek. Pojala ho zvesela, když posílila roli ptáčníka Papagena, který prince na jeho cestě neochotně provází tak, že se z něj v podání Nathama Gunna stala až skoro hlavní postava uličníka, který zachází se svou zvonkohrou jako s tranzistorákem. Královnu noci zvládla spíše standardním než excelentním způsobem maďarská koloraturní sopranistka Erika Miklósa a moudrému otcovskému Sarastrovi dodal vyhlášený německý basista René Pape potřebné znělé hloubky.

Režisérka si vyhrála nejen s pestrými kostýmy, ale i loutkami – „neviditelní“ vodiči loutek v tmavém nechají na scénu „přiletět“ obrovitého ptáka osedlaného třemi Génii (a chlapci se pak pohupují zavěšeni vysoko nad jevištěm a ještě dokáží zpívat andělskými hlásky), efektně zvětšují povlávající kostým Královny noci a hlavně dodávají scéně dynamiku tím, že vodí nejrůznější zvířata – pestrobarevné poletující ptáky, hada, obří psy nebo Sarastrovy lvy.

Inscenace z roku 2006 je i dnes svěží a zábavná a byl to od Metropolitní opery milý předvánoční dárek. Podobným dárkem, ovšem v situaci, kdy u nás stále chybí konkurence evropských operních přenosů, mnohem vzácnějším, je iniciativa Francouzského kulturního institutu, který do svého programu ve svém pražském centru zařazuje operní přenosy z francouzských divadel. Po předloňské mimořádně zajímavé sérii představení z festivalu Aix-en-Provence ve čtvrtek 17. prosince nabídne přímý přenos Berliozova Faustova prokletí z pařížské národní opery ve vskutku hvězdném obsazení - Jonas Kaufmann, Sophie Koch a Bryn Terfel. Je na co se těšit.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna

Dirigent James Levine, režie Julie Taymor. Ying Huang - Pamina, Matthew Polenzani - Tamino, Erika Miklósa – Královna noci, Nathan Gunn – Papageno, René Pape – Sarastro.

Hodnocení: 70 %

Inspirace na dny příští:

Hector Berlioz: Faustovo prokletí. Dirigent Phillippe Jordan, režie Alvis Hermanis. V hlavních rolích Jonas Kaufmann, Sophie Koch, Bryn Terfel. Přímý přenos z Pařížské národní opery s českými titulky. Francouzský kulturní institut, Kino 35, Štěpánská 35, Praha 1, čtvrtek 17. prosince 2015 19:30 h.

Autor: