Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Přepravci vítají dechové zkoušky

Česko

Přísnější policejní kontroly řidičů zvyšují poptávku firmám na odvoz řidičů i aut. Posílí i v malých městech

PRAHA Důsledné provádění policejních dechových kontrol, které mají omezit počet řidičů usednuvších za volant pod vlivem alkoholu, je pro mnohé noční můrou. Firmy, které nabízejí přepravu osob a jejich vozidel, však očekávají nárůst zakázek, a také rozšíření těchto služeb i do menších měst.

„Lidé se začnou více bát řídit po požití alkoholu, a my na tom můžeme vydělat,“ říká majitel firmy Drivers Praha Marek Jorda.

Firmy na přepravu řidičů a jejich automobilů působí na českém trhu již 15 let. Jako první začala tuto službu nabízet pražská firma Drink SOS. Posléze se přidalo několik desítek dalších provozovatelů, převážně ve velkých městech. Jejich boom nastal zejména po zpřísnění trestů za řízení pod vlivem alkoholu a po zavedení trestných bodů pro řidiče v létě 2006. Nynější ekonomická krize a související krachy v pohostinství však jejich byznys opět utlumily.

Obrat očekávají majitelé těchto firem v letošním roce. Od jeho počátku provádí policie dechové zkoušky na alkohol u všech silničních kontrol. „Jistota kontrol by měla zvýšit poptávku. Řízení s alkoholem představuje stále větší risk,“ uvádí majitelka Drink SOS Jitka Harazimová.

Vprvním lednovém týdnu zaznamenali nárůst poptávky převážně provozovatelé ve velkých městech, jako je Praha či Brno. „Poptávka je velká, sledujeme, že zodpovědnost řidičů je mnohonásobně vyšší,“ říká Martin Prášil z brněnské firmy Drink&Drive.

Zkušenost brněnské firmy potvrzuje i manažerka pražské firmy Rychlá želva Petra Kvítková. „Lidé dnes volají, i když si dají třeba jen jedno pivo. A někteří z nich nás zavolají, i když jejich cesta domů je třeba jen 3-4 kilometry,“ řekla Kvítková.

Největší obrat zaznamenávají firmy přepravující řidiče s jejich auty v době zavírání restaurací, hospod a barů mezi 22. hodinou a 2. hodinou ranní. Po zavedení přísnějších policejních kontrol se zvyšuje i počet řidičů, kteří se na přepravní firmy obracejí v ranních hodinách. „Nechtějí riskovat jízdu se zbytkovým alkoholem,“ řekla Harazimová.

V menších městech zatím výraznější růst poptávky po přepravě řidičů a jejich aut nezaznamenali. „Mnoho řidičů se asi musí napřed spálit, tedy musí zaplatit za svoji neukázněnost při řízení. Pak teprve zřejmě můžeme očekávat růst poptávky,“ tvrdí Milan Lustig z prostějovské firmy Drink-Car-Service. „V současnosti jsou nejvíce ukáznění ti, co auto skutečně denně potřebují. Ti volají o odvoz byť jen na 2 kilometry.“ Policejní kontroly mohou zviditelnit odvozy aut a řidičů Pakliže bude policie v dechových zkouškách skutečně důsledná, mohla by se služba odvozu řidičů a jejich aut rozšířit i do menších měst. „Zejména v menších městech řidiči o této službě vůbec nevědí,“ říká Lustig. „Ani v Ostravě není povědomí o této službě příliš rozšířené,“ připouští majitel firmy Drink Servis Ostrava Martin Kovalský. Michal Strejc, majitel společnosti Help Drink v západočeských Klatovech, připustil, že řidiči v Klatovech a okolí po požití alkoholu spíše nechají své auto na místě a zavolají taxi. „Informace o službě odvozu řidičů a automobilů se v menších městech šíří pomalu, kampaň ohledně přísnějšího přístupu policie k dechovým zkouškám by mohla napomoci tuto službu zviditelnit,“ řekl Strejc.

Další policejní opatření zavedené zejména v Praze - snížení rychlosti v mnoha úsecích - naopak činnost přepravních firem komplikuje. „Zpomaluje to i naše řidiče, a prodlužuje se tak doba dojezdu k zákazníkovi,“ přiznává majitelka Drink SOS Harazimová. Jedna její posádka obslouží za noc 8-10 řidičů. A nevolají jen ti, kteří požili alkohol. „Stává se, že zavolají i ti, kteří se bojí například jízdy na náledí,“ řekla Harazimová.

Autor:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč