Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek

Přešlap severokorejské propagandy? KLDR se pochlubila výrobnou smrtícího antraxu, soudí experti

Zprávy z EU

PCHJONGJANG/PRAHA - Severokorejská média vydala sérii propagandistických snímků, na nichž Kim Čong-un v rámci svých proslulých inspekcí prověřuje chod biotechnické laboratoře. Tentokrát však totalitní režim šlápl vedle, tvrdí odborníci: za údajnou továrnou na pesticidy se podle nich skrývá sofistikovaná výrobna biologických zbraní, kterou KLDR neúmyslně odhalila světu.

Kim Čong-un na inspekci Pchjongjangského biotechnického institutu - podle KLDR továrny na pesticidy, podle zahraničních expertů zařízení na výrobu biologických zbraní. foto: Rodong Sinmun / 38north.org

KLDR experimentuje s chemickými zbraněmi. Na politických vězních

„K testům biologických a chemických zbraní potřebovali ‚objekty‘. Nejprve chemikálie aplikovali myším a pozorovali, jak umírají. Poté instruktoři prováděli testy na lidech - a pozorovali, jak umírají lidé,“ popsal před lety jihokorejské tajné službě přeběhlík z KLDR Im Čon-jong. Někdejší operativec severokorejských speciálních jednotek se k útěku z nemilosrdného totalitního systému rozhodl poté, co v rámci výcviku na vlastní oči zjistil, o jakých „objektech“ byla řeč: zbraně byly testovány na handicapovaných dětech.

Nelidské experimentování se odehrávalo minimálně ve třech vojenských zařízeních, mimo jiné v laboratoři sousedící s koncentračním táborem pro politické vězně nedaleko města Hjanghari, uvedl tehdy Im Čon-jong. Vědci pod křídlem Korejské lidové armády zkoumali účinky smrtící sněti slezinné známější jako antrax, stejně jako desítek dalších infekčních látek a chemikálií, tvrdil Im.

SVĚDECTVÍ PŘEBĚHLÍKŮ:

Výpovědi přeběhlíků pochopitelně problematizuje otázka jejich věrohodnosti. V uplynulých týdnech se ovšem objevily hned dvě zprávy, jež Imovo svědectví podporují.

Uprchlý vědec a Kim mezi odstředivkami

Zaprvé, v červnu našel ve Finsku útočiště 47letý přeběhlík Lee (křestní jméno dotyčného není z bezpečnostních důvodů uváděno - pozn. red.), který před útěkem působil jako vědec v mikrobiologickém výzkumném institutu u severokorejského města Kangkje. Nejenže se muži podařilo uprchnout přes nedalekou hranici s Čínou, ale ze země zvládl vyvézt celkem patnáct gigabytů podrobných informací o biologických a chemických pokusech na lidech. V průběhu července má Lee své důkazy představit na půdě europarlamentu, připomíná zpravodajská agentura Jonhap.

Pchjongjangský biotechnický institut byl vybudován v letech 2010-2011. Zařízení, jež má pod kontrolou Jednotka 810 Korejské lidové armády, je špičkově vybavené a podle odborníků do něj KLDR investovala miliony dolarů.

A za druhé: 6. června vychrlil oficiální list Korejské strany práce Rodong Sinmun další z řady sériových fotografií, které dokumentují inspekce vůdce KLDR Kim Čong-una po rozličných zařízeních a institucích v zemi. Tentokrát měly snímky zachycovat Kimovu návštěvu Pchjongjangského biotechnického institutu, který se, za vydatné podpory nejmodernější technologie a neutuchajícího pracovního zápalu svých zaměstnanců, zabývá výrobou pesticidů. Tolik aspoň oslavná slova deníku.

Stará známá zástěrka

Jejich jásavý tón však koriguje obsáhlá expertiza snímků, publikovaná tento čtvrtek na serveru 38north.org. Její autorka Melissa Hanhamová v ní dochází k dosti jasnému závěru: „Tvrzení KLDR, že zařízení je určeno k výrobě pesticidů, je stará a dávno známá zástěrka programu biologických zbraní.“ (Celou zprávu, včetně detailní analýzy publikovaných fotografií, naleznete ZDE.)

Rozhořčený Kim Čong-un podrobil zdrcující kritice nehodnou želví farmu

Snímky ukazují nejen Kim Čong-una v doprovodu nezbytné suity s notýsky, kterak v bílém laboratorním plášti a se spokojeným úsměvem na tváři kvituje moderní vybavení institutu, ale také zásoby bakterie Bt (bacillus thuringiensis), jež bývá využívána právě k výrobě pesticidů. Tamním vědcům jsou k dispozici odstředivky, inkubátory ke kultivaci bakterií, ventilační digestoře i sofistikovaný sušící systém, který bakteriální spory účinně promění na praktický prášek - tedy veškeré nutné podmínky pro výrobu biologických zbraní, upozorňuje Hanhamová.

„Není to největší (takový) institut na světě, ale jeho velikost je přesto solidní. Nikdy předtím jsem obdobné snímky neviděla publikované. Když jste expert na biologické zbraně a vidíte továrnu na bio-pesticidy, okamžitě se ptáte: jakého druhu? A pokud pak spatříte zásobníky s Bt, víte, že se jedná o kmen velmi blízký antraxu - vyrábí se naprosto stejně,“ vysvětlila Hanhamová pro VICE News

Zpackali to

„Moderní vybavení zachycené na snímcích odhaluje, že KLDR si nejen udržuje schopnost výroby biologických zbraní, ale také to, že navzdory sankcím si je schopná obstarat potřebnou (techniku). Tím se protiví mezinárodním dohodám (...) usilujícím o kontrolu biologických zbraní a zabránění jejich šíření,“ dodává ve své analýze. A připomíná, že KLDR je signatářem Úmluvy o zákazu biologických a toxinových zbraní (BTWC). Byť spíše rétoricky - dosavadní zkušenosti s totalitním severokorejským režimem více než bohatě dokládají, že Pchjongjang si ze svých podpisů pod mezinárodními úmluvami těžkou hlavu nedělá.

Se závěry Melissy Hanhamové souhlasí i Joel S. Wit, expert na problematiku vojenských kapacit KLDR. „Zpackali to,“ říká na adresu KLDR. „Pokud jste technický expert, stačí vám jediný pohled na to zařízení, aby vám bylo jasné, že může být využito k výrobě biologických zbraní, především antraxu,“ konstatuje a připomíná analogická výzkumná centra známá ze Sovětského svazu či Íránu.

Antrax, mor a krvácivá horečka

Odborníci se shodují, že fotografie Pchjongjangského biotechnického institutu představují zatím asi nejhlubší sondu do hlubin severokorejského programu biologických zbraní, která se kdy dostala na veřejnost. Na druhou stranu však varují, že není zcela jasné, jaký dílek institut ve skládačce tohoto programu představuje.

„Je to velmi podobné jejich jadernému programu. Nemůžeme stoprocentně prokázat, že to dělají, ale z pohledu na (jejich) zařízení můžeme vyvodit závěry,“ tvrdí Wit. „O biologickém programu KLDR toho víme velmi málo,“ doplňuje jeho slova Hanhamová.

Ačkoli jhokorejská vláda před třemi lety varovala, že KLDR je schopná vyrobit množství biologických zbraní „včetně antraxu, neštovic, moru a viru krvácivé horečky“ a mnozí experti se domnívají, že se Pchjongjangu v roce 1968 podařilo z Japonska získat vzorky antraxu a dalšího vysoce nebezpečného materiálu, to, zda severokorejský režim disponuje skutečně masovými zásobami biologických zbraní, není zatím možné plně prokázat.

Vydatná pomoc Britů

Mimochodem, zpráva Hanhamové upozorňuje na jeden pozoruhodný moment: Pchjongjangský biotechnický institut možná vznikl díky podpoře zahraniční organizace, konkrétně britské neziskovky CABI, jež poskytuje rozvojovým zemím pomoc a poradenství v sektoru zemědělství.

Švýcarská agentura pro rozvoj a spolupráci poskytla finance a čínské továrny vybavení, a v roce 2005 se tak CABI mohla spolupodílet na založení severokorejského Institutu pro ochranu rostlin, ležícího jen necelých patnáct kilometrů od deklarované továrny na pesticidy. Pracovníci CABI v tomto zařízení školili Severokorejce ve výrobě Bt pesticidů - a v důsledku tedy i biologické zbraně, konstatuje Hanhamová. „Naučit někoho vyrábět Bt je prakticky to samé, jako ho naučit vyrábět antrax,“ říká.

„Problém tkví v tom, že tato technologie může být využita jak k civilním, tak k vojenským účelům. Je jasné, že v budoucnosti bude zapotřebí větší bdělosti,“ uzavírá Wit.