Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Příčiny havárie? Chyba pilota, nebo nekvalitní palivo

Svět

  8:42aktualizováno  10:12
MOSKVA - Chyba pilota, selhání techniky, ale i teroristický útok by podle ruských vyšetřovatelů mohly být příčinou středeční katastrofy letadla Jak-42 hokejového klubu Lokomotiv Jaroslavl na místním letišti Tunošna. Ruská agenura Ria Novosti spekuluje, že za tragédii může nekvalitní palivo. Černé skříňky vyšetřovatelé stále nenašli.

Záchranáři odnášejí tělo jedné z obětí katastrofy. foto: Reuters

"Stroj nemohl nabrat potřebnou rychlost pro vzlétnutí. Hlavním důvodem dysfunkce motorů je natankování nekvalitního paliva," řekl anonymní zdroj agentuře Ria Novosti. Další zdroj z ministerstva pro leteckou dopravu serveru Voice of Russia řekl, že letadlu pravděpodobně vysadil jeden ze tří motorů. Jak-42 je schopen letět i přistávat pouze na jediný motor, ke vzletu však potřebuje všechny tři. V Jaroslavli už je ruský prezident Dmitrij Medveděv, chystá se přímo na místo havárie.

Neštěstí si vyžádalo 43 lidských životů, dva lidé jsou v kritickém stavu v nemocnici. Při katastrofě zahynuli i čeští hokejisté Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček a slovenský útočník Pavol Demitra.

Na místě havárie záchranáři během noci našli už všechna těla mrtvých, šestnáct z nich bylo identifikováno. Mezi oběťmi, které se podařilo rozpoznat, je podle ruských médií sedm cizinců. V týmu Lokomotivu byli vedle ruských hokejistů tři Češi, Slovák, Němec, Švéd, Lotyš, Bělorus, tři hráči s dvojím ruským a ukrajinským občanstvím a kanadský trenér.

Hlavní otázkou je nyní pro vyšetřovatele příčina neštěstí. Černou skříňku obsahující záznamy o operacích pilota před havárií se přes veškeré úsilí dosud nepodařilo najít. Podle oficiální zprávy, kterou v noci vydal tým vyšetřovatelů, jsou verze o důvodu havárie tři - chyba pilota, selhání techniky a teroristický útok.

ANIMACE: pravděpodobný průběh tragédie

Očití svědci i experti se shodují, že bezprostředním důvodem pádu letadla byl nedostatečný tah motorů, který pilotovi nedovolil včas zvednout letadlo z ranveje. Příčinu nízkého výkonu motorů ale zatím vyšetřovatelé neznají.

Mohlo jí být nekvalitní palivo, vniknutí ptáka do motorů, výpadek palivového systému nebo chyba pilotáže.

Záchranáři vytahují z trosek letadla jednu z obětí neštěstí poblíž Jaroslavle

Agentura RIA Novosti napsala, že poslední pravidelnou technickou kontrolou letoun prošel 16. srpna. Během kontroly byl vyměněn jeden z motorů na pravé straně letounu. Kapitán letadla měl nalétáno 6900 hodin, z toho 1500 hodin na stroji Jak-42.

ČTĚTE VÍCE:

Na teroristický útok, i když ho média nepovažují za pravděpodobný, by mohla ukazovat výpověď některých svědků, že letoun explodoval ještě ve vzduchu.

Jiní ale tuto verzi nepotvrzují. Na místě ji nicméně podle ruských novinářů prověřují agenti ruské tajné policie FSB.

Záchranáři na řece Volze hledají těla obětí.

Ruská civilní letecká agentura Rosaviacija oznámila, že provádí prověrku všech letounů Jak-42, které jsou v provozu. Její vedení zvažuje možnost, že úplně zakáže používání letounů tohoto typu.

Ruský vojenský letec Andrej Gusev v listu Izvestija napsal, že pilot se podle všeho dopustil "typické chyby": pokusil se odstartovat v situaci, kdy motor neměl dostatečný tah. "Něco takového je sebevražda," uvedl Gusev.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle zkušebního letce Alexandra Akimenkova muselo ke snížení tahu motorů dojít v poměrně vysoké rychlosti. Pokud by totiž jejich výkon klesl dříve, pilot by stačil zastavit. Přesáhne-li rychlost letounu určitou hranici, je už podle Akimenkova na zastavení pozdě.

Na místě katastrofy nepřetržitě hlídkují zesílené policejní hlídky, protože panují obavy z nájezdů zlodějských band. K podobným případům docházelo i při loňské havárii polského vládního letounu u Smolenska.

Rodiny mrtvých obdrží od gubernátora Jaroslavlské oblasti okamžitou kompenzaci ve výši 300.000 rublů (176.000 korun), město Jaroslavl jim předá dalších 150.000 rublů, oznámil list Nězavisimaja gazeta. Přepravce vyplatí pozůstalým dva miliony rublů za každou oběť (1,2 milionu korun).

List Kommersant napsal, že společnost Jak-Servis, která leteckou přepravu hokejistů Lokomotivu zajišťovala, měla letoun pronajatý. Skutečným vlastníkem bylo Chruničevovo státní kosmické středisko, které je hlavním ruským výrobcem nosných kosmických raket. Letoun Jak-42 používali pracovníci střediska k přepravě na kazašský kosmodrom Bajkonur.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!