Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Příliš barvotisková ilustrace historie Ruska

Česko

Metropolitní opera odvysílala do kin celého světa svou novou inscenaci Borise Godunova Modesta Petroviče Musorgského. V opeře se střídají komorní psychologické scény s monumentálními davovými - a právě napětí mezi těmito „úhly pohledu“ dává Musorgského fresce dynamiku a napětí. Těžko posoudit, nakolik tyto dvě roviny vnímali diváci v MET; zkušený nestor přenosů Brian Large tentokrát nedal těm v kinech příležitost zahlédnout celek se sborem posíleným na 120 zpěváků. Z pohledu diváka v kině byly na oproštěné scéně podstatné dvě rekvizity: trůn na vyvýšeném piedestalu a Pimenova/Puškinova kronika o velikosti člověka, která leží rozevřená v popředí. Tu ji zadumaně čte car, tu se k ní upíná Griška se svými sny Lžidimitrije, tu po ní šlapou bojaři, tu přebíhá polská šlechta, ulehne do ní Jurodivý žebrák a popsanou stránkou se přikryje tak, že přes ni šmátrá jen jeho špinavá ruka, až v závěru přebíhající „lid“ potrhá listy na cáry. Rychlá výměna režiséra Tento režijní nápad nebyl špatný, ale na významově hutnou fresku nevystačil. Premiéře v MET předcházel konflikt německého režiséra Petera Steina s americkými imigračními úředníky; v červenci práci ukončil a byl narychlo nahrazen Američanem Stephenem Wadsworthem.

Co se už nepodařilo režii, „zachraňovalo“ hudební nastudování. Ruský dirigent Valerij Gergijev Musorgského drama postihl především v jeho velkoleposti. Německý basista René Pape v roli Godunova vyjádřil spíše „evropskou“ člověčí úzkost vladaře, než „rusky“ hřímající carskou mohutnost. Silného protihráče měl v typově přesném Andreji Popovovi světlého tenoru v malé, ale důležité roli Jurodivého. Další sólové výkony dodržely standard MET, ale herecky o hlubších pohnutkách jednotlivých postav nevypovídaly.

O autorovi| HELENA HAVLÍKOVÁ, Autorka je operní kritička

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!