Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána

Pro vědu ztracené družice

Česko

Americké letectvo přerušilo spolupráci s hledači „padajících hvězd“

Při sledování drobných těles, která se srazí s naší planetou, se už odborníci nebudou moci opírat o údaje ze satelitů americké armády, konkrétně vojenského letectva. Podle astronomů jde o ztrátu velmi cenných dat. Armáda přerušení spolupráce nevysvětlila, ale to ani není její povinností.

Kořeny nečekaného spojení vojáků a astronomů leží v 70. letech. Letectvo tehdy vyslalo na oběžnou dráhu 23 infračervených (tj. na teplotu sledovaného objektu citlivých) satelitů. Ty sloužily k pozorování aktivity cizích vojsk, ale také se jim dařilo skvěle zaznamenávat žhavé průlety malých vesmírných těles atmosférou.

Pro armádu tyto údaje neměly smysl, v podstatě představovaly odpad. Proto je v upravené podobě na více, či méně formální bázi mohli někteří zaměstnanci letectva předávat (především americkým) odborníkům. V některých případech se jednalo o obsáhlejší pozorování, jen se záměrně sníženou přesností, jindy mohlo jít pouze o anonymní e-mail s údaji o místě a čase nějaké „události“.

Během letošního roku ovšem armáda interním rozhodnutím změnila svůj přístup a vysocí představitelé zakázali další sdílení informací s astronomy.

Přerušení spolupráce litují i oslovení čeští odborníci, podle kterých bude vědecké poznání nepochybně ochuzeno. I oni totiž údaje využívali, například při hledání prvního před srážkou se Zemí pozorovaného meteoritu, jehož pozůstatky nakonec našli američtí vědci v Súdánské poušti (viz. LN 27.3.).

Ztráta se ovšem českých astronomů nedotkne tolik jako jejich kolegů za oceánem. „My samozřejmě pracujeme s vlastními údaji,“ říká Jiří Borovička z Astronomického ústavu Akademie věd ČR, „ale vždy je lepší mít data z co nejvíce různých zdrojů.“

Navíc podle něj došlo ke zhoršení situace už před poměrně dlouhou dobou. „Nejlepší situace byla ještě před 11. zářím 2001,“ vysvětluje Jiří Borovička. Údaje z vojenských satelitů sice byly stále okleštěné jenom na základní míru, ale přicházelo jich poměrně hodně. Dokonce se objevovaly zahraniční vědecké práce odhadující celkový počet srážek Země a kosmických těles, založené na údajích ze satelitů amerického letectva.

Příčina přerušení spolupráce není zcela jasná. Ale signály o jejím ukončení se objevily už na konci roku 2008, kdy do služby vstoupil první z nové generace infračervených satelitů. Celkem ho má tvořit pět satelitů, které poskytují zatím nejpodrobnější pohled na Zemi v infračerveném spektru. Je tedy možné, že armáda nechce prozradit možným nepřátelům schopnosti svého nového systému. Nebo se zjistilo, že oddělit údaje o vesmírných tělesech od tajných dat je příliš pracné, či přímo nemožné.

V každém případě je to škoda, řekl časopisu Nature astronom Peter Brown z University of Western Ontario v kanadském Londýně. „Jiný systém s podobnými schopnostmi nemáme.“

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč