Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Prodej piva letí dolů – zradilo počasí

Česko

Letošní počasí je pravým opakem toho, co by si pivovary přály. Pivařská sezona začala namísto v dubnu až v červnu

PRAHA Tento rok pivovarům rozhodně nepřeje. Silná koruna snížila zahraniční zájem o pivní turistiku. Zvýšila se spotřební daň, na kterou pivaři okamžitě zareagovali, a obliba piva klesá. A horší prodeje jsou i kvůli špatnému počasí. Slunných dnů, které podněcují k pití piva, je zatím letos málo a pivovary na to doplatily hlavně v jarních měsících, kdy dříve zahajovaly pivní sezonu.

Právě sezonní provozovny od jara zvyšují výtoč piva průměrně o třetinu, protože se otevírají kempy, letní provozovny a rekreační zařízení. „Měsíce duben, květen a červen jsou klíčové. Extrémně nízké teploty se dotýkají hlavně sezonních provozoven. Návštěvnost je kvůli počasí extrémně nízká,“ říká Jiří Boček, ředitel Budějovického Budvaru.

Samotný Budějovický Budvar v lednu průměrně prodává kolem 70 až 80 tisíc hektolitrů piva, v červenci je to pak 130 až 140 tisíc hektolitrů. Letošní čísla ještě nemá zpracovaná, ale chladné jarní měsíce budou znamenat významné snížení prodejů.

„V rámci celého českého pivovarnictví se to nutně odrazí ve snížené konzumaci v sezonních provozovnách, rekreačních zařízeních a kempech. Přestože zatím nejsou k dispozici oficiální statistiky svazu pivovarů, mohlo během jara dojít ke snížení spotřeby piva v české gastronomii, tedy čepovaného piva, ve dvouciferných číslech,“ dodává Petr Samec, mluvčí Budějovického Budvaru. Problémy kvůli počasí potvrzují i další české pivovary. „Pivovarská sezona v minulosti začínala třeba už i v březnu nebo dubnu, zatímco ta letošní bohužel přišla se slunečným počasím až v červnu,“ říká Jiří Mareček, mluvčí Plzeňského Prazdroje.

Prazdroj počasí monitoruje velice pečlivě. Podle jejich dlouhodobého pozorování zvyšuje konzumaci piva „dlouhodobý sluneční svit, nejlépe deset hodin denně, přičemž teplota by neměla klesnout pod 18 °C“. A samozřejmě také nesmí pršet. Letošní počasí je pravým opakem tohoto ideálního stavu.

„Například v květnu klesl teplotní průměr o 2 °C a bylo o 62 procent méně slunečního svitu. Nepříznivý trend posílily vytrvalé deště. Letos spadlo o 224 procent vyšší množství srážek než loni,“ říká Mareček. Prazdroj počítá s tím, že spotřebu piva zvýší i přes nepřízeň počasí fotbalový šampionát. Staropramen snížení konzumace piva pociťuje také a ve své obchodní strategii věří spíše hudebním festivalům než počasí. „Letošní dlouhodobě chladné a deštivé počasí se negativně projevilo na výši prodejů. Nicméně máme před sebou období prázdnin a s tím i letních hudebních festivalů, jejichž obliba je rok od roku větší a pivo k nim neodmyslitelně patří,“ říká Pavel Barvík, tiskový mluvčí Pivovarů Staropramen. „Ani hezké počasí, které je předpovídáno na červenec propad výtoče piva snížit nedokáže,“ říká Samec.

***

MEZIROČNÍ SROVNÁNÍ PRODEJE PIVA V ČESKU

Celkem -9,4 %

Leden -15 %

Únor -9 %

Březen +0,5 %

Duben -14 %

Rozhovor s Jiřím Bočkem čtěte v pondělních novinách.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!