Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Prokurátorka: Proč se tedy Horáková nebránila?

Česko

Tak jako je silně emotivní inscenace opery-procesu Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude..., podobně silný zážitek skýtá kombinovaná reportáž, kterou režisérka Olga Sommerová a kameramanka Olga Špátová pořídily během její realizace. Dokument o vzniku mimořádné inscenace Národního divadla ústrojně míchá - tak jako opera sama - autenticitu dokumentů z až divadelně inscenovaného procesu s Miladou Horákovou a čirou současnost postojů vesměs mladých tvůrců, jimž ovšem dominuje originální osobnost Soni Červené v zásadní roli.

I ten, kdo neviděl na scéně Divadla Kolowrat nápaditě zkomponovanou a originálně zinscenovanou rekonstrukci soudního procesu (který, jak autoři zdůrazňují, byl už svou podstatou divadelním kusem, jenž ovšem přinesl jeho aktérům nespravedlivou smrt či těžké věznění), může mít pocit, že se stal divákem aktu z dnešního pohledu neuvěřitelného. Výrazná tvář a ostrý kontrast Dokument, který bude mít na ČT 2 premiéru 9. dubna, tedy rok po premiéře divadelní, pracuje s autentickým libretem opery, jež tvoří teprve nedávno odtajněné autentické dokumenty, rozhlasové záznamy, přepisy výslechů, poznámky z přípravy procesu i zmanipulované reakce veřejnosti. Zároveň zachycuje autory, inscenátory a mladé zpěváky, kteří onu tragickou dobu naštěstí nepamatují a jimž se leccos musí dovysvětlovat - například mávátka v prvomájovém průvodu nebo kdysi běžné politické fráze i jejich dikce. Jedinou interpretkou, jež v padesátých letech už věděla, čím politické procesy tehdy byly, je třiaosmdesátiletá komorní pěvkyně Soňa Červená. Operu provází mluveným slovem a v některých partech i zpívá; coby prokurátor, komentátor i sama Horáková. Byla i iniciátorkou, na jejíž popud Březina zvolil téma Horákové, ostatně její matka zemřela v 50. letech ve vězení a sama pěvkyně byla nucena kvůli komunistické perzekuci odejít do exilu. Její výrazná tvář ostře kontrastuje se zarputilou stařeckou „nevinností“ někdejší lidové prokurátorky Brožové-Polednové. Sommerová s ní hovoří v době soudu, Polednová se umanutě ptá, proč se tedy Horáková nebránila, proč neřekla, že to tak není...

Film není jen o tvůrčím procesu vzniku opery, je hlavně o Miladě Horákové. O její síle, klidném postoji, který ve fanatické atmosféře zaujala a jímž zvítězila.

Autor: