Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

První Prix Arte pro český film

Česko

„Ptali se mě, jak jsem mohla tak dlouho s Reném vydržet,“ říká Helena Třeštíková

KODAŇ Slzy, dojetí a taky problém s vyslovením jména „Třeštíková“ provázely první velký úspěch českého filmu na cenách Evropské filmové akademie.

Dokumentaristka Helena Třeštíková si v sobotu převzala v Kodani cenu Prix Arte 2008 za nejlepší evropský dokument od Evropské filmové akademie, která tak ocenila její časosběrný snímek René. Režisérka o ceně věděla už od října, akademie ji totiž jako jednu z mála kategorií vyhlásila dopředu. Přesto se neubránila velkému dojetí, když v sále zaznělo z úst prezidenta televizní společnosti Arte: „Elena Trestikova, welcome on stage!“ Slavnostní předání zkazil možná jen lehce trapný okamžik, kdy nedokázala kolegyně předávajícího prezidenta vyslovit Třeštíkové jméno při představování snímku René.

Cena za trpělivost Režisérce se při krátké děkovné řeči třásl hlas. „Byla jsem celý den nervózní. Cítila jsem, že je to událost, která se v životě nestává tak často,“ řekla později, když si užívala své ceny na závěrečné party. „Člověk na tom pracuje tolik let, ve střižně si říká, zda to má cenu, zda to bude někoho zajímat. A pak přijde tohle. Je to senzace,“ dodala Třeštíková, která si svou dvacetiletou práci na dokumentu René dlouho financovala z vlastních prostředků. Platila i samotnému Renému, který ji v průběhu natáčení vykradl byt. „Řekla jsem mu, ať mi píše dopisy, že mu za každý dám dvě stovky. Jednotlivé úryvky jsem pak vybrala, aby je předčítal na kameru v dokumentu. On mi v obálce posílal třeba několik dopisů najednou. Docela jsem se plácla přes kapsu,“ zavzpomínala s úsměvem režisérka.

Svého evropského Oscara, který má podobu dlouhovlasé krásky se šaty posetými evropskými hvězdičkami, prý nechá v kanceláři produkční společnosti Negativ. „Tam si ho prohlédne víc lidí než u mě doma,“ vysvětlila. Producentská společnost, která s ní na Reném spolupracovala, má prý velkou zásluhu na tom, že se film ujal u zahraničního publika. „Opatřili jsme ho automaticky anglickými titulky a počítali jsme s tím, že ho budeme promítat v zahraničí. Nikdy ale dopředu nevíte, jak se film bude líbit. Cestou sem do Kodaně jsme si zrovna s producenty říkali, že jsme to neodhadli. Tak velký úspěch Reného jsme nečekali,“ zamýšlela se Třeštíková v hotelu ještě před slavnostním večerem.

René posbíral už i několik dalších cen na jiných evropských festivalech. Zahraniční novináře stejně jako akademiky nejvíc zaujala doba, kterou se Třeštíková filmem zabývala. Časosběrné dokumenty nejsou totiž podle Třeštíkové ve světě moc obvyklé. Akademici taky ocenili její vztah s Reném, který je podle oficiálního vyjádření EFA „fascinující a inspirativní“. Další z kategorií, jehož vítěze akademici oznámili předem, byla Cena kritiky. Dostal ji francouzský režisér tuniského původu Abdelatif Kechiche za svůj poslední film Kuskus, který vypráví o životě přistěhovalců ve Francii. Režisérovi na pódiu sošku předala česká herečka Anna Geislerová, kterou sem organizátoři pozvali jako někdejší shooting star – nadějnou herečku evropského formátu. „Docela mě to překvapilo, že si na mě vzpomněli teď, když jsem na mateřské. Ta zpráva mě zaskočila zrovna na dovolené s dětmi,“ popisovala Geislerová, která měla prý původně předávat cenu právě Heleně Třeštíkové. „Na poslední chvíli si to ale rozmysleli, asi by to bylo příliš Češek najednou,“ pokrčila rameny.

Triumf italské Gomorry Většinu ostatních důležitých cen letos akademici rozdali Italům. Film Gomorra režiséra Mattea Garroneho se stal nejlepším evropským filmem roku 2008 a kromě toho posbíral ještě ceny za nejlepší režii, scénář, kameru a nejlepšího evropského herce. Snímek vypráví o neapolské mafii zvané camorra. Režisér se nechal inspirovat knihou italského novináře Roberta Savianiho, který se camoře dlouho věnuje a musel být po publikaci své knihy pod policejní ochranou. Garrone na filmu pracoval dva roky s týmem lidí, se kterým už točil několikrát předtím. „Chtěl jsem natočit příběh o mafii z jiného, nezkresleného pohledu, možná je místy film surový, ale reálný. Vypráví o tom, jaká je realita v Neapoli, kde kvůli místní mafii trpí v podstatě všichni obyvatelé,“ vysvětlil režisér, který byl celý večer doslova v obležení především italských novinářů. Tak velký úspěch filmu prý nečekal: „Jsem samozřejmě velmi šťastný. Myslím, že tyhle ceny otevřou cestu filmu na evropský trh a dozví se o něm co nejvíc lidí. A to je pro filmaře nejdůležitější.“

Cenu pro nejlepší herečku si letos vydobyla britská hvězda Kristin Scott-Thomasová za výkon ve francouzském filmu Ily a longtemps que jet’aime (Už dlouho tě miluji), která se však ceremoniálu nezúčastnila. Největší hereckou hvězdou tak byla v Kodani Britka Judi Denchová, která převzala cenu za celoživotní dílo.

Evropská filmová akademie uděluje ceny už jednadvacet let v patnácti kategoriích. Až dosud žádnou nikdy nezískal český snímek. Jediným oceněným filmařem českého původu byl kromě Třeštíkové ještě režisér Miloš Forman. Ten dostal v roce 1997 cenu za evropský počin ve světovém filmu za svůj snímek Lid versus Larry Flynt.

O autorovi| VERONIKA ŠVIHELOVÁ, Autorka je redaktorkou České televize

Autor: