Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Psát SMS při řízení je horší než alkohol, tvrdí policisté

Česko

  8:00
ČESKÉ BUDĚJOVICE - Za hodinu jsem doma, už se na vás těším. Pokud řidič píše rodině z mobilního telefonu podobnou zprávu, riskuje, že už svou rodinu nikdy neuvidí. Podle některých nejnovějších zahraničních studií, jejichž výsledky potvrzují i čeští policisté, je totiž riziko dopravní nehody u esemeskujících řidičů až třikrát větší než u řidičů s alkoholem v krvi.

Ilustrační foto. foto: Tomáš Němeček, Lidové noviny

I čeští policisté ale potvrzují, že dokázat řidičům posílání SMS za jízdy je na rozdíl od alkoholu velmi složité.

Některé softwarové formy proto začaly vyvíjet systém, který by esemeskování za volantem když ne úplně znemožnil, tak alespoň maximálně znesnadnil.

Doslova revoluční novinku v tomto směru představila na nedávném veletrhu elektroniky v Las Vegas americká federace bezpečnosti provozu DSA. Systém umožňuje zjistit, jakou rychlostí se pohybuje člověk s mobilem, a pokud je rychlost vyšší než u běhu, služba posílání SMS se automaticky zablokuje. "My žádné podobné systémy nevyvíjíme, ani nevím o tom, že by se o to někdo v Česku pokoušel. V případě volání či esemeskování za volantem klademe důraz spíše na zesílené kontroly a prevenci," řekla LN mluvčí dopravního odboru Policejního prezidia Veronika Benedyktová.

V České republice i v jiných civilizovaných zemích už ale používání mobilu za jízdy představuje tak vážný problém, že se horečně hledají způsoby, jak tento návyk omezit.

Systém představený DSA může být v budoucnu jedním z nich. Když řidič chce poslat SMS, na displeji se mu při určité rychlosti, určené dálkovým sledováním pohybu telefonu, objeví dotaz, zda řídí, či se veze jako spolujezdec. Pro řidiče se služba automaticky zablokuje, u lidí, kteří se označí jako spolujezdci, se na telefonu v rychlém sledu za sebou objeví během několika sekund čtyři až pět písmen jako heslo. To je pak nutné vyplnit k tomu, aby člověk mohl poslat zprávu. Zjištění hesla údajně není možné provést, pokud člověk zároveň řídí.

I když systém se dá určitě mnoha způsoby obejít a vyvolává řadu nezodpovězených otázek, jeho tvůrci doufají, že by mohl jednak řidiče upozornit na nebezpečí esemeskování, jednak by esemeskujícím řidičům "otrávil" život tak, aby si raději psaní zpráv nechali na jindy.

"V našich studiích se potvrdilo, že posílání SMS za jízdy zvyšuje pravděpodobnost nehody až třiadvacetkrát, zatímco alkohol osmkrát," řekl prezident DSA Jerry Schaffer. Každé opatření proti esemeskujícím řidičům, byť nedokonalé, se proto podle něj společnosti vyplatí.

Čeští policisté se zatím na řidiče s telefonem zaměřují důslednějšími kontrolami. Jen za třetí čtvrtletí loňského roku rozdali za telefonování a esemeskování za volantem 10 400 pokut, což je oproti stejnému období v roce 2008 více než dvojnásobek.

Přesto policie sama potvrzuje, že přistihne jen minimum řidičů, další riskují beztrestně.

"Když najdeme po nehodě v autě mobil, nemůžeme z toho ještě vyvozovat, že řidič před nehodou esemeskoval. I když dopravních nehod způsobených nepozorností řidiče kvůli používání mobilu je určitě hodně," řekla Benedyktová. Policie proto podle ní především apeluje na řidiče, aby důsledně věnovali pozornost jízdě, a nikoliv mobilu. "To ale platí třeba i pro přelaďování autorádia," řekla Benedyktová.

I když ale esemeskování či telefonování za volantem má možná na svědomí více životů a zraněných než alkohol, tresty za oba prohřešky jsou nesrovnatelné. Řidič ťukající za jízdy zprávu do mobilu, může přijít o tři body a zaplatit pokutu až 2500 korun, řidiči s alkoholem však hrozí odebrání řidičského průkazu, padesátitisícová pokuta a v krajním případě dokonce vězení.

Autor: