Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Amalgamy jsou mnohovrstevnaté. Když poezie hovoří třemi hlasy najednou

Kultura

  18:00
PRAHA - Nejde jen o knihu, která stačí prozářit všechna letní zákoutí, ale v pravém slova smyslu o tvůrčí čin. Sbírka Amalgamy vznikala už v letech 1974 -1975 coby básnický „doprovod“ jednoho z nejvýraznějších českých básníků Stanislava Dvorského (1940) k deseti společným perokresbám Miloše Síkory a Pavla Turnovského.

Amalgamy - obal knihy. foto: Trigon

Knížka představuje experiment, vzájemně se umocňující dialog výtvarného a slovesného projevu, jenž dává celému dílu smysl tajemné básnické operace, neoddělitelné vidění tří osobností, vymykající se zdejším projevům v panství poezie.

Dvorského texty si uchovávají to nejpodstatnější z předchozího období. Zároveň obsahují některé nové polohy, dané nejen rozchodem s okruhem kolem básníka a teoretika Vratislava Effenbergera, kterého se aktivně zúčastnil od roku 1959 až do roku 1969, ale is nástupem normalizace, kdy nejen slova, ale i každodenní postoje dostávaly zcela jiný smysl a význam, než měla ještě před několika málo lety.

„Okenní tabule nás unavují svými vyčerpanými rysy / je mi jako bych olizoval kus kamence / korálkové závěsy se hemží nepřesnostmi, roury světla tiše sípají / a tu hle: právě byl zahájen mezinárodní kongres kaligrafů“.

Lidi se radikalizují, ale v podstatě jen řeší vylhané globální problémy, říká básník Jan Těsnohlídek

K mnohovrstevnosti básně včetně i kratších textů, svébytných vizí i čistě subjektivních závratí, pozorného, místy až absurdního pojmenování okolní reality, proniká v Amalgamech do Dvorského poezie i jakýsi sarkastický výsměch, který přechází až ke znechucení, vědomí úpadku i prázdných forem, tak charakteristických pro okolní skutečnost.

„Vyškubl jsem se optimistům / s úsměvem na nějž padá listí / posílali mi telegramy jako bochníky / varovali své rusovlasé feny před životem uprostřed šťavnatých nadávek (...) / už nevytrubuju na veřejnosti svou vodotěsnost / a kolem mne se rozhovory odbývají mžouráním“.

Některé z těchto textů jsou básnickou analýzou těch nejobyčejnějších postojů a gest, zkratkou často oblečenou do pouhého téměř existenciálního aforismu, nejistoty, jež je sama o sobě podezřelá už svou banálností: „na samém konci světa / vlní se horké chlupy jako na poušti / a rozmělňují všechno čím jsme žili“. Či jinde: „beru bezmyšlenkovitě píšťalu za píšťalou / akumulátor v těsném sousedství stehna stehno na pokraji louže / a s vervou portrétisty / rozpékám všechny ty prázdné tváře“.

Požár na jatkách

Pokud bylo možné dřívější Dvorského poezii chápat i jako diagnózu světa v hlubokých a pozoruhodných obrazech, jeho ohledávání a rozpoznávání skrz enigmatické zlomky svébytných objevů, v nichž se vzájemně proplétá skutečnost i tajemství „skutečného stavu věcí,“ v Amalganech navíc až lakonicky zaznamenává proměnu okolní skutečnosti včetně převládající deziluze v pouhou kdykoli zaměnitelnou rekvizitu. Odtud vyvstává „tíseň příslibů věčných návratů“ i paprsek náhle sympatické nostalgie: „letní večer mně připadal jako požár na jatkách / naší paměti nebylo přáno vyzrávat na jednoduchých hádankách“.

Vzrušujícím dialogem jsou i samotné perokresby. Síkorovo často až metafyzické „černé“ gesto ozvláštňují Turnovského automatické tahy perem nejen novou dynamikou, ale i erotismem.

Některé básně, které Amalgamy obsahují, byly už publikovány při různých příležitostech během let jak v češtině, tak francouzštině, ale k celistvému knižnímu vydání doposud nedošlo. Navíc toto vydání je dvojjazyčné (v překladu Petra Krále), což umožňuje jeho širší odezvu a jen podtrhuje i význam celého ojedinělého díla.)

Stanislav Dvorský, Miloš Síkora, Pavel Turnovský: Amalgamy

Trigon, Praha, 2018

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...