Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Beethovenův Fidelio ve Stavovském divadle. Proč a o čem?

Kultura

  6:00
PRAHA - Soubor Státní opery jako součást Národního divadla se do programu Stavovského divadla vmáčkl novým nastudováním Fidelia Ludwiga van Beethovena dirigentem Andreasem Sebastianem Weiserem a režisérkou Verou Nemirovou. Po obou premiérách zůstaly důvody uvedení nejasné.

Operní inscenace Fidelio (2018). Režie: Vera Nemirová. foto: Národní divadlo - Státní opera

Redakce se omlouvá se předešlé chybné uvedení jména autora Fidelia v titulku. Vzniklo naši chybou, ne chybou autorky textu.

Beethoven se s Fideliem, svou jedinou operou, hodně natrápil. V rozmezí let 1803–1814 vznikly tři verze a čtyři předehry. Fidelio nepatří inscenačně k těm snadným, ať už kvůli žánrové rozkolísanosti od komického singspielu po hrdinskou osvobozeneckou operu, tak oblíbenou v napoleonské době, nebo kvůli nárokům na obsazení wagnerovskými hlasy pro titulní dvojici sopránu a tenoru.

Beethovenova apoteóza manželské lásky a ideálu svobody může dnes působit až šablonovitě, jakkoli základní fabule vychází ze skutečné události v jakobínské Francii. Manželka, v opeře se jmenuje Leonora, se vydává za muže Fidelia a vloudí se do služeb žalářníka Rocca, aby vysvobodila svého manžela Florestana vězněného krutým tyranem Pizzarem. To se jí podaří, navíc se jako deus ex machina zjeví ministr a osvobodí vězně všechny, což je důvod k všeobecnému jásotu. Takže se i žalářníkova dcera Marzellina smíří s tím, že Fidelio, do kterého se zamilovala, je ve skutečnosti žena.

Operní inscenace Fidelio (2018). Režie: Vera Nemirová.
Operní inscenace Fidelio (2018). Režie: Vera Nemirová.

Popření obsahu hudby i textu

Asi nepřekvapí, že inscenačních výkladů této opery je dnes spousta, od statického oratoria po thriller, téma svobody dostávalo aktuální významy například ve Furtwänglerově poválečném nastudování nebo v drážďanské Semperově opeře měsíc před pádem berlínské zdi. Je příznačné, že u nás Fidelio zažil boom osmi nastudování na přelomu 80. a 90. let jako umělecké vyjádření naděje na změnu totalitního režimu.

Vera Nemirova, původem bulharská režisérka, která působí už šestnáct let především v německých divadlech, si nenechala ujít příležitost přeformátovat operu s tématy manželské lásky a politické svobody na dominantní téma psychické újmy a rozvratu vztahů, které způsobí lidem nespravedlivé věznění a týrání.

Přenesla operu do místně neukotvené současnosti – Rocco a Fidelio mají montérky jak nažehlení traktoristé, Florestan ve vězení skejťáckou teplákovou soupravu s kapucí, potetovaný Jaquino sportovní dress. Vše se odehrává v ponurém prostoru vymezeném šedými zdmi a stěnami i stropem z průsvitného plexiskla. Florestan a Leonora sice jásavě hřímají o nevýslovně sladkém štěstí ze svobody a vysvobození z okovů, nepadnou si však radostně do náruče, ale na piedestalu nad juchajícím davem zůstávají zapouzdřeni ve svých přestálých útrapách.

Toto vyznění, které však protikladným popřením obsahu hudby a textu není nijak novátorské, režisérka akcentuje čím dál většími haldami papíru: Florestan mezi nimi hledá ve vězení důkazy o Pizzarově vině, takže temnotu kobky je třeba chápat pouze obrazně. Když s listy papíru mává, stávají se andělskými křídly, na kterých by chtěl vzlétnout, a nakonec ho papíry zajímají mnohem víc než celá Leonora. Ta se po záchraně Florestana objeví i v podobě polonahého trumpetisty, který vyjede z propadla opásaný přes prsa stejným červeným pásem, jakým se Leonora zplošťovala, když se na začátku opery převlékala za muže.

Mnoho diváků však při této, jinak klíčové scéně opery s fanfárou na oslavu Florestanovy záchrany, nedokázalo potlačit smích. Padouch Pizzaro, který zápletku vlastně zosnoval, se vytratí jako pára nad hrncem a deus ex machina Fernando působí jako neživotný panák, jakkoli ve skvěle střiženém kabátě i účesu. Nechyběla ovšem dnes téměř „povinná“ erotická scéna, když se Jaquino sápe na zemi na Marzellinu. Z Beethovenova poselství tak zůstaly trosky, které ale nic nenahradilo.

Fidelio bývá považován za ikonické dílo německé předwagnerovské opery, ale v tomto případě německý původ dirigenta Andrease Sebastiana Weisera nepomohl. Fidelio (ve třetí verzi op. 72 z roku 1814) se při obou premiérách valil jako těžkopádný proud not s chybami zejména žesťové sekce, intonačními kazy a zvukovou roztříštěností, rozklíženými nástupy, přetahováním sólistů, sboru a orchestru o tempa. Škoda. Věřme, že až se orchestr vrátí do své domovské Státní opery místo paběrkování volných termínů tu v Národním, tu ve Stavovském, tu v Karlíně, obnoví se jeho schopnost pozvednout se alespoň k elementárním standardům.

Obsazení sestávalo převážně ze zahraničních hostů. Navzdory pajánům ve svých životopisech ne ohromili. Z obou představitelek Leonory měla Melanie Dienerová alespoň plnější soprán oproti Manuele Uhlové s nepříjemně ostrými výškami. Z obou Florestanů se tenorista Daniel Frank soustředil na výraz psychicky zdeptaného člověka – i za cenu méně kultivovaných tónů, Erin Caves zmáhal vyšší rejstříky se zjevnou námahou. Sebastianu Holecekovi, Pizzarovi obou premiér, chybělo charisma tyransky zpupného zlosyna a působil spíš jako protivný úředník. Soprán Felicitas Fuchsové působil v subretní roli Marzelliny opotřebovaně, takže vedle jejího výkonu sólistka ND Yukiko Kinjo zářila. To se však nedá říci o dalších členech ansámblu naší první scény – ani Oleg Korotkov, ani Zdeněk Plech nepostihli vnitřní rozpolcenost žalářníka Rocca a jejich němčina byla toporná.

Ani historický význam Stavovského divadla ve vztahu k Fideliovi jako prvnímu divadlu, ve kterém tuto operu půl roku po vídeňské premiéře uvedl v roce 1814 Carl Maria von Weber, není dostatečně pádným důvodem pro nastudování této Beethovenovy opery: Národní divadlo nemá odpovídající obsazení a orchestr Státní opery ráznější hudební vedení.

LUDWIG VAN BEETHOVEN: FIDELIO

Hudební nastudování: Andreas Sebastian Weiser

Režie: Vera Nemirova

Scéna a kostýmy: Ulrike Kunze

Národní divadlo – Státní opera Praha, premiéra 22. 9.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...