14. ledna 2018 8:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Čaj a apokalypsa. Hlad zaženou už jen pořady o vaření

Na zahrádce. Zleva Zoja Oubramová, Eva Salzmannová, Zuzana Krónerová a Eva... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Na zahrádce. Zleva Zoja Oubramová, Eva Salzmannová, Zuzana Krónerová a Eva... | foto: Divadlo Letí

PRAHA Hry letos osmdesátileté Caryl Churchillové nejsou zrovna jednoduše inscenovatelné, ale vždy přinášejí silné téma. Její asi hodinová hra Escaped Alone měla světovou premiéru v roce 2016 a patří k těm, o kterých lze říct, že mají něco jako děj a postavy. Pod názvem Čaj a apokalypsa ji v Divadle Letí zrežírovala Martina Schlegelová.

Text je založený na konfrontaci zdánlivě nezávazného domáckého čajového dýchánku sedmdesátnic s děsivými vizemi neodvratné apokalypsy. Minikosmos čtyř stařen versus země v totálním úpadku.

Šedovlasé dámy sedí na zahrádce vísky na anglickém venkově a tlachají. Jsou obklopené květinami, nejspíš růžemi, a odpoledne vyhlíží tak poklidně. Znervózňující je ovšem křiklavá a monstrózní umělohmotnost květinových stěn, tyčících se po straně roztomile rustikálních modře natřených vrátek (scéna Pavla Kamanová). Tajemná paní Jarretová (Zuzana Kronerová) se zákeřně přiblíží zezadu od branky, ale rychle se zapojí do rozhovoru. Pak ovšem bude pravidelně dýchánek opouštět a svým řezavě znějícím hlasem bude líčit pád civilizace.

Churchillové surreálně laděné vize jsou nejenom vtipné, ale také dokážou s originální sžíravostí vyjádřit bezbřehou absurditu dneška. Těžko říct, nakolik paní Jarretová věští a nakolik autorka jejími ústy popisuje současný stav světa, když tvrdí, že „zbývající obyvatelé byli evakuováni do táborů na severu Kanady, kde byli postřikováni a šikanováni a město bylo ponecháno nemocným liškám, které ho brzy opustily kvůli nedostatku popelnic“. Anebo „když došla rýže, distribuovala charita smartphony, takže umírající mohli sledovat pořady o vaření.

Zásoby jídla v Newcastlu byly dány do loterie a vítěze vzali do nonstopu, kde se na směny střídalo padesát šéfkuchařů, a veřejnost hlasovala, jaký má být další chod.“ Mimochodem překlad Jakuba Škorpila je hravý, vynalézavý a dialogy odsýpají.

Potíž s texty Churchillové na českých jevištích bývá v tom, že se tvůrci nechávají příliš okouzlit vlastní fantazií, čímž texty ještě zneprůhlední. Churchillová potřebuje řád a rytmus a prostor, aby slovo zaznělo pregnantně. Martina Schlegelová jde touto cestou a neplacíruje nápady za každou cenu. Po počátečních minutách, kdy herečky působily lehce rozpojené, inscenace svůj rytmus našla.

Vítejte v mém soukromém peklíčku

Schlegelové vyšel i kontrast mezi dámskou konverzací a náhlými vizionářskými odskoky paní Jarretové. Dobře působí i to, že roztomilá zahrádka se v těchto momentech nemění, jen se mezi květinami otevře zamřížované okénko, z něhož přízračně vykoukne hlava a ústa chrlí popisy konce světa.

Pandánem těchto děsuplných předpovědí jsou pak postupně se vyjevující soukromá peklíčka všech čtyř účastnic, která začnou prosakovat z pindání o televizních seriálech, zrušených obchodech či politické korektnosti dneška. Dámské vyprávěnky pak dobře pointuje stálý a vemlouvavě působící klavírní doprovod z díla Erika Satieho. Vi v podání Evy Holubové je razantní, plná sarkasmu, pod kterým ukrývá své trauma – tato bývalá kadeřnice se dopustila nepěkného zločinu.

Kňourající a delikátní Lena Evy Salzmannové se stále pokouší držet dekorum a všemožně se snaží zakrýt fakt, jakou hrůzu v ní vyvolává vycházka do Teska, pak ovšem přizná, že seděla celé dopoledne na posteli, neschopná pohybu. A Sally (Zoja Oubramová) má zase fóbii z koček, pasáž, kdy se ji Vi snaží šokem fóbie zbavit, zatímco pohoršená Lena se tomu snaží zabránit, je výmluvná stejně jako bolestné přiznání do té doby vcelku suverénní Vi. Všechny tajené úzkosti se nakonec protnou s vizemi, paní Jarretová mizí a zbývající aktérky vytřeštěně zírají z okének v květinovém loubí.