RECENZE: Escobar. Bardemovo vyvalené břicho je vážně famózní

6:00
MEDELLÍN/PRAHA - Kriminálnická lovestory Escobar o osudu nejslavnějšího narkobarona stojí především na výkonu Javiera Bardema a jeho maskérů a výživových poradců.

Virginia Vallejová (Penélope Cruzová) a Pablo Exscobar (Javier Bardem). Snímek Escobar (2018). Režie: Fernando León de Aranoa. foto: Bontonfilm

Příběh slavného zločince Pabla Escobara, který skončil 2. prosince 1993 úspěšným zátahem kolumbijských bezpečnostních složek podporovaných Američany, připomněl před nedávnem výpravný seriál Narcos z produkce Netflixu. Ten nastavil laťku mimořádně vysoko a co do vylíčení dobových souvislostí nemá žádný dvouhodinový film proti rozsáhlé sáze šanci.

Pablo Escobar (Javier Bardem) a Virginia Vallejová (Penélope Cruzová). Snímek...
Pablo Escobar (Javier Bardem), nelítostný gangster. Snímek Escobar (2018)....

RECENZE: Ostrov psů. Mýdlo a pamlsek jsou receptem na optimismus

Španělský filmař Fernando Léon de Aranoa (mj. natočil komediálně laděný snímek o humanitárních pracovnících ve válečné zóně bývalé Jugoslávie Perfektní den) zčásti sází na specifický úhel pohledu: jako základ pro své vyprávění si vybral vzpomínkovou knihu kolumbijské novinářky a televizní celebrity Virginie Vallejové, jež se s Escobarem poměrně intenzivně zapletla. Do role narkobarona, který alespoň zprvu podporoval také sociální projekty v domovském Medellínu, obsadil režisér Javiera Bardema a Virginii hraje hercova manželka Penélope Cruzová. Virginia zůstává i ve filmu vypravěčkou, což dává smysl v době jejího těsného vztahu s Escobarem. Snímek se však pokouší shrnout celou Escobarovu dráhu a ukázat i etapy, s nimiž Virginia neměla mnoho společného. Snaha udržet ji ve hře pak ústí v úsměvnou epizodu, kdy Virginia pomůže Pabla dopadnout „zasvěcenou“ radou, že by bylo dobré nenechat ze země odjet jeho rodinu.

Skutečně výrazný je v tomto zpracování především Javier Bardem. Dodal zápornému hrdinovi zase jinou kvalitu než skvělý Wagner Moura v Narcos – je přímočařejší, živočišnější a jaksi názornější. Nezanedbatelně v tom pomáhá i famózní pupek, kvůli kterému prý Bardem přibral 12 kilogramů. A kdyby mluvil španělsky a nikoli anglicky se španělským nátiskem, byl by ve svém převtělení prakticky dokonalý.

ESCOBAR

Španělsko 2017

Režie: Fernando León de Aranoa