Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Honey. Slova jsou zbytečná a dělat salta rozhodně nestačí

Kultura

  18:00
Měla to být událost sezony, místo toho je Honey – společná inscenace Dejvického divadla a Cirku La Putyka – romantická tresť s triviálním příběhem.

Inscenace Honey. Cirk La Putyka + Dejvické divadlo. foto:  Dan Materna, MAFRA

Inscenace Honey byla očekávanou událostí divadelního podzimu. Společný projekt Dejvického divadla a Cirku La Putyka vzbuzoval zvědavost předpokládaným i avizovaným nezvyklým scénickým útvarem, propojením činoherních a novocirkusových postupů – zvláště vezmeme-li v úvahu, že jejím režisérem je Miroslav Krobot. Bývalý umělecký šéf Dejvického divadla, který vynikl právě jako tvůrce schopný rozvíjet a obměňovat svůj režijní rukopis a tím i umělecky posouvat výraz „svého“ divadla. Výsledkem Honey je však banalita.

Inscenace se hraje v prostoru Jatek 78, v jeho velkém sále, či spíše hale uzpůsobené produkcím Cirku La Putyka, což již zásadně určuje její charakter. Honey je primárně novocirkusovou inscenací, činoherní divadlo – už z principu věci – tu nemá velkou šanci se uplatnit. Herci, nevybaveni mikroporty, například mluví buď do mikrofonů, či svůj hlasový projev přepínají do křiku. Jistým problémem však je, že vyloženě novocirkusových čísel, která by diváky strhla nápaditostí i provedením, obsahuje poskrovnu. Krobot si s novocirkusovým formátem spíš jen pohrává – naznačují to nejrůznější zlehčení a zcizení. Výsledný tvar připomíná spíše sérii pohybových, vizuálně pokud možno atraktivních čísel, v nichž jsou nejzajímavějšími složkami choreografie (Thomas Steyaert) a doprovodná hudba (složená a naživo prostřednictvím různých hudebních nástrojů i počítače provozovaná Janem Balcarem).

Inscenace Honey. Cirk La Putyka + Dejvické divadlo.
Inscenace Honey. Cirk La Putyka + Dejvické divadlo.

RECENZE: Divadlo Continuo dokazuje, že v kruhu se nikam dojít nedá

Úroveň výstupů je přitom notně kolísavá. Některé jsou banální (činoherně-hudební číslo manželské dvojice Pavla Šimčíka a Lenky Krobotové nad novou elektrickou pecí, beanovská etuda nesmělého plavce v podání Jaroslava Plesla), jiné stojí na dobrém nápadu, působí efektně a jsou provedeny s patřičným drajvem (vášnivý milenecký výstup Honey – Anny Schmidtmajerové, přivázané na lanech, a jejího náruživého milence Ronalda – Václava Neužila). Ty prvé ale převažují.

Zásadním problémem je, že inscenaci schází rozvinutý dramatický příběh. Autoři scénáře Miroslav Krobot a Lubomír Smékal se omezili na příběhovou romantickou tresť: prostřednictvím několika „zastavení“ diváky provádějí životem dívky Honey. Ukážou její zálibu v koupání a především komplikovaný partnerský vztah s neurotickým milencem, který ji přinutí, aby pro něj vydělávala jako prostitutka a pak s ním i odjela za vidinou bohatšího výdělku do ciziny, kde v jakémsi podniku vykonává otrockou námezdní práci. Možná tato tresť měla působit ironicky – protože však její provedení vypadá prakticky tak, že herci povětšinou vyřknou pár banálních slov či sentencí a ty se pak scénicky pouze odilustrují, vychází tato příběhová kostra zcela triviálně. Herci, snad s výjimkou Václava Neužila, nemají co hrát, nedostávají příležitost své postavy jakkoliv rozvinout. Slova jsou v této inscenaci prakticky zbytečná.

Pokud jde o propojení herců Dejvického divadla a Cirku La Putyka, je inscenace koncipována tak, že dochází k hereckému zdvojení některých postav. Jednu figuru hraje člen Dejvického divadla (obstarává její činoherní part) i člen Cirku La Putyka (věnuje se namnoze akrobatickému – pohybovému projevu). Kvůli výše popsaným okolnostem se však dejvičtí činoherní herci v produkci prakticky ztrácejí, byť jde přitom o kvalitní sestavu (Jaroslav Plesl, Ondřej Malý či Vladimír Polívka).

Nezbývá než si položit otázku: Čí je to vlastně inscenace? A jaký režijní podíl na ní nakonec měl Miroslav Krobot, když těmi nejviditelnějšími položkami jsou choreografie Thomase Steyaerta a pár novocirkusových sestav vytvořených Rosťou Novákem mladším?

Miroslav Krobot – Lubomír Smékal: Honey

Režie: Miroslav Krobot

Scénografie: Jakub Kopecký

Choreografie: Thomas Steyaert

Režijní a pohybová spolupráce: Rosťa Novák ml.

Cirk La Putyka a Dejvické divadlo, premiéra 12. 11. v Jatkách 78

Autor: