Televizní film Metanol, jehož první část uvedla Česká televize včera večer, nabídl přesnou studii lidských typů zapojených do bezohledného hazardu s lidskými životy vtzv. metanolové aféře.
Možná už leckdo ty údaje z paměti vytěsnil, ale jsou opravdu otřesné: kvůli tomu, že si dvojice podnikatelů chtěla vydělat přimícháváním jedovatého metanolu do prodávaného etanolu, zemřelo na přelomu let 2012 a 2013 devětačtyřicet lidí adesítky dalších utrpěly vážnou otravu. Jedovatá směs míchaná vopavské firmě se díky fungujícímu černému trhu stala základem rozličných lihovin v široké distribuci a vystopovat původ otrav bylo mimořádně náročné, stejně jako zabezpečit stažení kontaminovaného alkoholu z prodeje. Původcům celé tragédie uložil soud doživotní tresty.
Základ pro filmové zpracování neblahé kauzy položila novinářka Lenka Szántó, která při psaní scénáře vycházela ze soudních rozsudků i z rozhovorů s vyšetřovateli, lékaři i oběťmi. Režie se pak ujala Tereza Kopáčová, dokumentaristka, která už dávno přesvědčila diváky o svých schopnostech voblasti hrané režie především vúspěšném projektu Soukromé pasti na TV Nova. Výsledkem této spolupráce, doplněné ještě opodíl spoluscenáristy Matěje Podzimka, je na české poměry výjimečný televizní tvar, kde se snoubí reportážní prvky s prokreslenými lidskými příběhy a kde výsledná výpověď výrazně přesahuje pouhý popis událostí.
V první části dvoudílného filmu, nazvané Tekutá smrt, se prolnuly především dva příběhy: tragigroteskní eskapáda kšeftaře Rudy, který celý podvod vymyslel, a skutečná tragédie havířovské rodiny postižené otravou. Oba příběhy mají mimořádnou sílu: ten Rudův ukazuje s přesnou dávkou ironie, co se stane, když si snaživý blbec vyloží po svém heslo na Wikipedii arozhodne se toho využít ke svému prospěchu. Je to studie malého českého bazénového budovatele, jehož ambice mohou mít nedozírné důsledky. Což nepochybně platí i v jiných sférách než v oblasti obchodu s pančovaným alkoholem. Nebezpečného zločince, a přitom vlastně svým způsobem jen hodného taťku výborně sehrál David Máj.
Stejně přesvědčivý je Tomáš Bambušek jako jeho o něco málo chytřejší parťák. Opravdu výraznou postavu se ovšem podařilo vytvořit Lukáši Vaculíkovi v obchodníku Malotovi, „starém psu“, který už ví o životě i o kšeftech své a rozhodně se netouží zaplést do jiné levoty než do té běžné, která mu vydělala na solidní živobytí. Studie netýkavého chlapa, který navzdory nekalým zdrojům svého majetku dosáhl určité životní moudrosti a právě tehdy se mu zhroutí svět, je mrazivá a dokáže zasáhnout.
Síla bez citového vydírání
Malotova smůla se ovšem nedá srovnávat s tragédií Ivety z Havířova, jejíž otec a potom i matka umírají na otravu. I tady se ale Metanol obešel bez citového vydírání anaopak přišel s věrohodným obrázkem života běžné rodiny na havířovském sídlišti. Iveta (přesvědčivá Kristýna Podzimková) přichází nejen o rodiče, ale také opřátelství s kamarádkou, která prodává ve stánku, odkud se do rodiny dostal otrávený alkohol... Právě plasticita postav a jejich dílčí mikropříběhy, které navíc nejsou samoúčelné, dodávají Metanolu velmi autentický výraz a emocionální sílu.
Metanol je navíc výborně zvládnutý i po vizuální stránce, ať už téměř dokumentaristicky ukazuje prostředí jednotlivých příběhů, nebo nabízí sugestivní obrazy chemických procesů.
Jediná výtka může směřovat snad k tomu, že Česká televize není ještě o něco pružnější a Metanol nenabídla už o pár let dříve.
Metanol 1/2 – Tekutá smrt Režie: Tereza Kopáčová Scénář: Lenka Szántó, Matěj Podzimek Hrají: Lukáš Vaculík, David Máj, Kristýna Podzimková Maléřová ad. |