RECENZE: Když blbec dostane nápad. Televizní film Metanol má výraz a sílu

6:00
Televizní film Metanol, jehož první část uvedla Česká televize včera večer, nabídl přesnou studii lidských typů zapojených do bezohledného hazardu s lidskými životy v­tzv. metanolové aféře.

Lukáš Vaculík v hlavní roli filmu Metanol foto: ČT

Možná už leckdo ty údaje z paměti vytěsnil, ale jsou opravdu otřesné: kvůli tomu, že si dvojice podnikatelů chtěla vydělat přimícháváním jedovatého metanolu do prodávaného etanolu, zemřelo na přelomu let 2012 a 2013 devětačtyřicet lidí a­desítky dalších utrpěly vážnou otravu. Jedovatá směs míchaná v­opavské firmě se díky fungujícímu černému trhu stala základem rozličných lihovin v široké distribuci a vystopovat původ otrav bylo mimořádně náročné, stejně jako zabezpečit stažení kontaminovaného alkoholu z prodeje. Původcům celé tragédie uložil soud doživotní tresty.

Základ pro filmové zpracování neblahé kauzy položila novinářka Lenka Szántó, která při psaní scénáře vycházela ze soudních rozsudků i z rozhovorů s vyšetřovateli, lékaři i oběťmi. Režie se pak ujala Tereza Kopáčová, dokumentaristka, která už dávno přesvědčila diváky o svých schopnostech v­oblasti hrané režie především v­úspěšném projektu Soukromé pasti na TV Nova. Výsledkem této spolupráce, doplněné ještě o­podíl spoluscenáristy Matěje Podzimka, je na české poměry výjimečný televizní tvar, kde se snoubí reportážní prvky s prokreslenými lidskými příběhy a kde výsledná výpověď výrazně přesahuje pouhý popis událostí.

V první části dvoudílného filmu, nazvané Tekutá smrt, se prolnuly především dva příběhy: tragigroteskní eskapáda kšeftaře Rudy, který celý podvod vymyslel, a skutečná tragédie havířovské rodiny postižené otravou. Oba příběhy mají mimořádnou sílu: ten Rudův ukazuje s přesnou dávkou ironie, co se stane, když si snaživý blbec vyloží po svém heslo na Wikipedii a­rozhodne se toho využít ke svému prospěchu. Je to studie malého českého bazénového budovatele, jehož ambice mohou mít nedozírné důsledky. Což nepochybně platí i v jiných sférách než v oblasti obchodu s pančovaným alkoholem. Nebezpečného zločince, a přitom vlastně svým způsobem jen hodného taťku výborně sehrál David Máj.

Lukáš Vaculík v hlavní roli filmu Metanol
Film Metanol popisuje známou kauzu z roku 2012

Stejně přesvědčivý je Tomáš Bambušek jako jeho o něco málo chytřejší parťák. Opravdu výraznou postavu se ovšem podařilo vytvořit Lukáši Vaculíkovi v obchodníku Malotovi, „starém psu“, který už ví o životě i o kšeftech své a rozhodně se netouží zaplést do jiné levoty než do té běžné, která mu vydělala na solidní živobytí. Studie netýkavého chlapa, který navzdory nekalým zdrojům svého majetku dosáhl určité životní moudrosti a právě tehdy se mu zhroutí svět, je mrazivá a dokáže zasáhnout.

Síla bez citového vydírání

Malotova smůla se ovšem nedá srovnávat s tragédií Ivety z Havířova, jejíž otec a potom i matka umírají na otravu. I tady se ale Metanol obešel bez citového vydírání a­naopak přišel s věrohodným obrázkem života běžné rodiny na havířovském sídlišti. Iveta (přesvědčivá Kristýna Podzimková) přichází nejen o rodiče, ale také o­přátelství s kamarádkou, která prodává ve stánku, odkud se do rodiny dostal otrávený alkohol... Právě plasticita postav a jejich dílčí mikropříběhy, které navíc nejsou samoúčelné, dodávají Metanolu velmi autentický výraz a emocionální sílu.

Metanol je navíc výborně zvládnutý i po vizuální stránce, ať už téměř dokumentaristicky ukazuje prostředí jednotlivých příběhů, nebo nabízí sugestivní obrazy chemických procesů.

Jediná výtka může směřovat snad k tomu, že Česká televize není ještě o něco pružnější a Metanol nenabídla už o pár let dříve.

Metanol 1/2