20. května 2017 18:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Křehkosti, tvé jméno je nejspíš muž

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Dámy z první scény. Eva Salzmannová, Johanna Tesařová, Iva Janžurová, Jana... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dámy z první scény. Eva Salzmannová, Johanna Tesařová, Iva Janžurová, Jana... | foto: PETR NEUBERT

Daniel Špinar uvedl na Nové scéně ironický kabaret s názvem Křehkosti, tvé jméno je žena, kde herečky první scény glosují svou profesi, vyjevujíce svá herecká i ženská traumata. Režisér a dramaturgyně Ljubková sice stvořili text sporných kvalit, ale pětice hereček z této řidiny dokázala dostat maximum

Jak naznačily už reakce na premiéře, nová inscenace bude určitě velmi divácká, i proto, že svým způsobem dává nahlédnout do zákulisí, do herecké kuchyně. Pět dam – Iva Janžurová, Taťjana Medvecká, Jana Preissová, Eva Salzmannová a Johanna Tesařová, které se tentokrát na jevišti neskrývají za postavy, ale jsou převážně samy za sebe, baví svou vervou, odstupňovanou sebeironií, stejně jako nadhledem, roztomilou naivitou, divošstvím, senzitivitou i nejistotou, potažmo křehkostí, kterou ale spíše jen tušíme – žádná poloha pro ně není problém. Každá je jiná a přece nacházejí společnou řeč. Představují se i jako herecké typy, do kterých byly někdy vmanévrovány i proti své vůli, nebo jsou charakterizovány určitou rolí, která je pro ně typická. Iva Janžurová je zde jako dramatická umělkyně typu Sarah Bernhardové s pavími pery na hlavě a legračně se vyrovnávající s věkem, Taťjana Medvecká v kalhotách a s bičíkem je zosobnění agility a neklidu, Eva Salzmannová jako vznosná heroina v zelenostříbřité róbě a botách s vysokými „štamprlovými“ podpatky, která ovšem proti svému zaškatulkování celý život bojuje, a jak může, narve se do tenisek a bundy. Jana Preissová je neznámo proč navlečená do kostýmu tanečnice flamenka s rudou růží ve vlasech, což tak nějak kontrastuje s tím, jak je domácká a pořádkumilovná, neodlučuje se od kbelíku a koštěte. Johanna Tesařová s dlouhými rozpuštěnými vlasy je rozená královna, impozantní tragédka.

Je tu ale nepřehlédnutelný problém: těžko přijmout, že šéf činohry ND tak sebejistě zahazuje příležitost sáhnout trochu hlouběji do složitosti herecké profese a vyrvat z hereček aspoň trochu krvavého masa, neboť text občas plave hodně po povrchu a kupodivu nepomáhá, že sentence, nejspíš vytržené ze všelijakých rozhovorů a prohlášení aktérek, mají působit ironicky – efekt prostě není takový, jak se očekávalo. Na druhé straně nezakrývaná banalita šplechtů a stesků z dámských šaten i afektované výlevy místy fungují jako autentický odraz herectví a ukazují iracionalitu této krajně emotivní profese. Tam, kde text škrtne o něco víc než o herecké tlachy a dotkne se reálného společenského tématu, jako třeba pro koho je Národní divadlo nebo že publikum je v zásadě soupeř, proti kterému je bezpodmínečné nutné bojovat, tedy hrát, ocitáme se najednou v jiném poschodí. Takhle třeba zapůsobí Salzmannové zachmuřené „spílání publiku“.

Na inscenaci se také podílí soubor 402people. Trojice tanečnic obstarává úvodní výstup, metaforicky naznačující křehkost a neuchopitelnost jevištního umění, závěrečné výmluvné gesto rukou naznačující, že dramatický umělec ze sebe pro diváka vydává vše i za cenu sebezničení, se pak objeví ještě ve finále. Baletky vystřídá jediný muž inscenace Karel Dobrý, který s nesnesitelně otravnou dikcí pronese obrozenecký projev F. V. Krejčího Žena jako činitel kulturní. Baletky ho nakonec popadnou a vynesou z jeviště. Tím úloha tanečnic v podstatě končí, dále se tu a tam proplétají mezi herečkami jako „fámulusky“, nosí židle, doprovázejí Karla Dobrého při jeho písni a posléze ho oblékají do dámských šatů.

Paradoxem celé inscenace je pak Dobrého monolog z Královny duchů Elfriede Jelinekové, jehož kvalita dost přebíjí hlavní autorský text. Jeho sólo sice moc zrežírované není, ale má největší plochu a nic jej neruší. Že by tedy nakonec šlo o poctu Karlu Dobrému a ne pětici hereček? Dobrého výstup je něco jako travesty show, poté co je oblečen do punčoch, černých šatů a nasadí si paruku, klobouk a černé brýle, spadnou „z nebe“ hvězdy, herečky opět stojí na jevišti a závěrečné defilé může začít. Inu, křehkosti, tvé jméno bude nejspíš muž.

420 people, Daniel Špinar a kol: Křehkosti, tvé jméno je žena

Režie: Daniel Špinar

Dramaturgie: Marta Ljubková

Choreografie: Nataša Novotná (420 people)

Scéna: Lucia Škandíková

Kostýmy: Linda Boráros

Národní divadlo, Nová scéna premiéra 11 .5.

  • 0Diskuse


Jana Machalická

Autor

Jana Machalickájana.machalicka@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz