Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena

RECENZE: Náhle sami. V divoké přírodě platí úplně jiná pravidla

18:00
Román francouzské mořeplavkyně a spisovatelky Isabelle Autissierové Náhle sami je příběhem o křehkosti člověka vydaného napospas divoké přírodě, ale také o relativitě hodnot, jako je svědomí či soucit.

Spisovatelka Isabelle Autissierová. foto: Oficiální FB účet spisovatelky

Jsou mladí a zamilovaní. Ludovic je nekomplikovaný, pohledný a od mládí opečovávaný syn finančně zajištěných rodičů, jehož hlavní schopností je být šťastný. Louisa naopak přehlížená dcera a houževnatá alpinistka, která už ví, že v životě není nic zadarmo. V touze po neobvyklých zážitcích a úniku ze stereotypu se rozhodnou vzít si několikaměsíční dovolenou a obeplout svět. Zastávka na zcela opuštěném ostrově Stromness se jim však stane osudnou. Silný vichr a déšť je připraví o loď a pár zůstane uvězněn na ledovém kusu země pod padesátou rovnoběžkou jižní šířky. Sami, bez jídla, bez jakýchkoli možností přivolat pomoc.

Rozdělat oheň, zabít tučňáka

Autorka servíruje precizní popis dvou povahově rozdílných postav, které se ocitnou pod tlakem extrémní situace. Předkládá zcela uvěřitelný obraz dvou novodobých Robinsonů náhle odsouzených k totální izolaci od civilizovaného světa, daleko od jakýchkoli záchytných bodů. Ukazuje zranitelnost moderního, dostatkem hýčkaného člověka, který je náhle nucen žít měsíce v rozpadlé velrybářské stanici, živit se lovem tučňáků a přijmout fakt, že naděje na záchranu je velmi nejistá.

RECENZE: Zemřít na jaře, kniha Ralfa Rothmanna vypráví příběh o klucích v SS

Její hrdinové se hádají, vzájemně obviňují a zase usmiřují. Ztracené jistoty nahrazují rituály, které jim připomínají život, o který právě přišli – snaží se dodržovat denní režim, vyprávějí si úryvky z kdysi přečtených knih, začnou si psát deník... Ostrov ale postupně mění jejich těla i mysl. Na povrch vyplouvají dosud nevyřčené pochybnosti o nich samých i jejich vztahu. Hluboko zakódované charakterové rysy i dědictví výchovy se obnažují a pud sebezáchovy se prosazuje na úkor soucitu. Autissierová nekompromisně zkoumá proces, kdy se z člověka stává pouhý živočich, kterému příroda velí žít, a strach ze smrti umlčuje lidskost: „V nejdůležitějších chvílích je člověk sám. Tváří v tvář životu, smrti nebo velkému rozhodnutí se s druhým nepočítá.“.

Přežít navzdory všemu a všem

Členění knihy do dvou kapitol s názvem Tam a Tady dobře podtrhuje kontrast mezi dvěma naprosto odlišnými životními prostory. Svět drsné ostrovní divočiny a komfortní zóna evropských velkoměst. Každé prostředí ale nutí člověka řešit jiné problémy a jiná vnitřní dilemata. Zatímco v části Tam je pozornost soustředěna na boj o holé přežití, v kapitole nazvané Tady se hlavní hrdinka musí vypořádat s návratem do společnosti, nevybíravým zájmem médií, ale především s vlastním svědomím.

Akční dobrodružství se tu mění v dobrodružství vnitřní, kdy se Louisa vyrovnává se svou nedokonalostí a hledá novou životní sílu. Stylisticky čistý text si díky tomu drží neustálou dynamiku a napětí, a navíc nutí čtenáře klást si otázku, jak by se v té či oné chvíli zachoval sám. Popisy cest po moři i snahy o přežití v drsných přírodních podmínkách mají potřebnou autentičnost – autorka jako zkušená námořnice a první žena, která v sólovém závodě obeplula svět, čerpala z vlastních zkušeností se ztroskotáním i plavbou po oceánech. Její vyprávění netrpí naivitou ani černobílým pohledem: ví, že i chvála nedotčené přírody se může změnit v proklínané nebezpečí a že touha po přežití dokáže vítězit nad altruismem.

Síla románu Náhle sami tkví mimo jiné právě i v provokativním zpochybnění lidské mravní síly. Zvláště hrdinové by jí měli mít na rozdávání, ale Autissierová jasně říká, že realita je jiná. Jak uvažuje postava novináře ke konci knihy: „Tady je ta primitivní konfrontace se životem, která nutí jednat mimo zákony a proti všem pravidlům, dokonce v rozporu s vlastními city. Tohle Louisino přiznání bude hlavní částí díla. Tady dostává její příběh universální rozměr.“

Isabelle Autissierová: Náhle sami

Překlad: Markéta Krušinová

Vydalo Argo 2017, 208 stran