Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie

RECENZE: Nemilovaní. Upřímná obžaloba světa, kterému chybí soucit

6:00
PRAHA - Po ostré kritice ruských elit ve filmu Leviatan se režisér Andrej Zvjagincev v dramatu Nemilovaní vrací k tématu poničených rodinných vazeb.

Na první pohled normální rodina. Snímek Nemilovaní (2017). foto: WDSSPR

Zvjagincevův film se tentokrát neodehrává v Rusku mafiánů, vodky a zjevného úpadku. Jeho postavami jsou slušně situovaní Moskvané, kteří by docela dobře mohli žít třeba v Praze nebo v Paříži. Žeňa a Boris právě završují svůj rozvod. Boris čeká dítě s novou přítelkyní a Žeňa má také perspektivní známost. Po lásce mezi manželi není ani stopy, a co hůř – z jejich kalkulů se zcela vytratil dvanáctiletý syn Aljoša. Nechce ho ani jeden z rodičů, ani babička, která svou dceru nesnáší stejně jako Žeňa Aljošu. Neláska (tak zní originální název snímku) se předává z generace na generaci. Namísto soucitu přichází jen pokrytectví – jediný důvod, proč se Aljošův otec bojí rozvodu a opuštění syna, je „pravoslavná šaría“, která vládne ve firmě, kde je zaměstnán.

Chlapec a strom na vodě. Snímek Nemilovaní (2017).
Lékařské vyšetření. Snímek Nemilovaní (2017).

RECENZE: Zmenšování. Matt Damon předvádí, že na velikosti tak úplně nezáleží

Když jednoho dne Aljoša zmizí, příznačně si toho nikdo nejprve ani nevšimne. Teprve potom nastoupí čím dál zoufalejší pátraní. Stejně jako je dlouhé a marné hledání Aljoši, obtížně se hledá i záblesk skutečného citu v jeho rodičích. Jejich okoralost ještě po letech výmluvně rezonuje se zprávami z ukrajinských bojišť, kde ti, kdo mohou rozhodovat, také sobecky a bez soucitu ignorují prosté nároky těch bezmocných.

Andrej Zvjagincev se k tématu bolestného, narušeného vztahu rodičů a dětí vyjadřuje od počátků své tvorby. Tentokrát je jeho obžaloba skutečně rozhořčená: nic nedaruje postavám ani divákům. Citové zmrzačení (nejen ruské) střední třídy předkládá jako zásadní problém, bez jehož vyřešení nebudeme žít v lepším světě.

Realistický až dokumentární styl dodává snímku věrohodnost i tam, kde jinak začíná být vyhraněnost postav trochu podezřelá – to platí zejména o „macešsky“ zlé Ženě, v rámci předepsaných limitů výborně zahrané Marjanou Spivakovou. Místy Nemilovaní hraničí s citovým vydíráním. Ale právě o to jejich režisérovi nejspíš jde: vydolovat cit z těch, o nichž už téměř ztratil iluze.

Nemilovaní

Rusko, Francie, Německo 2017

Režie: Andrej Zvjagincev