RECENZE: Nová Vražda v Orient expressu je příběh opulentní, ale poněkud zbytečný

6:00
Kenneth Branagh si nasadil velký knír a jako geniální detektiv Poirot nás provází novou adaptací slavné detektivky Agathy Christie Vražda v Orient expresu, kterou pojal jako přeplácaný luxusní zákusek.

Vražda v Orient expresu. Hercule Poirot je pravý gentleman za všech okolností. foto: Twentieth Century Fox

Detektivky Agathy Christie jsou jednačtyřicet let po její smrti opět v módě. Ještě předtím, než nová minisérie BBC podle knihy Deset malých černoušků na Vánoce 2015 s úspěchem připomněla, že v tzv. odpočinkové literatuře se dá najít i nelítostný portrét lidské krutosti, začaly se chystat další christieovské adaptace, převážně pro televizi. Kenneth Branagh nyní přivedl až do kin novou verzi slavné Vraždy v Orient expresu. Ta však vypadá, jako by její hlavní motivací nebyla touha objevit v případu amerického obchodníka ubodaného ve vlaku nový rozměr, ale spíš Branaghova touha zahrát si proslulého belgického génia.

RECENZE: Milada. Silný příběh se utápí ve slabém filmovém zpracování

Branagh začíná komedií. V Jeruzalémě roku 1934 se sluhové můžou přetrhnout, aby našli dvě perfektní vejce k snídani mírumilovného detektiva s výstředním knírem, v této verzi výraznějším než obvykle. Ještě než je Belgičan sní, je odvolán k případu, aby nám ukázal své brilantní myšlení, v této verzi zázračnější než obvykle. Režisér také brzy předznamená, že hodlá do případu vnést víc akce, ačkoliv všechny následující akční scény s viditelně digitálním pozadím ve filmu působí spíš nepatřičně. Nosnějším nápadem bylo pojmout Poirota jako muže, jenž usiluje o rovnováhu a který se svůj smutek a únavu z nevyrovnaného světa snaží přebít slušností a ochotou pomoci.

Z plánované dovolené po zatčení pachatele jeruzalémské krádeže musí Poirot ustoupit kvůli novému případu v Londýně. Tak se muž s pověstí nejlepšího detektiva na světě neplánovaně dostane do jednoho z pouhých čtyř vagonů v Orient expresu, kde i přes jeho přítomnost brzy dojde k vraždě slizkého obchodníka v podání Johnnyho Deppa v jeho nejlepším výkonu za poslední roky. V závějích a na mostě, kde vlak na čas potřebný k vyřešení zamotaného případu zastavila lavina, pak spolu s Poirotem odkrýváme minulost tuctu podezřelých. Část hrají hvězdy, část Branaghovi spolupracovníci z divadla, jednoho poněkud neobratně baletní star Sergej Polunin. Jen několik z nich (Michelle Pfeifferová, Daisy Ridleyová, Leslie Odom jr., proslavený broadwayským muzikálem Hamilton) neplní pouhou funkci statistů.

Vražda v Orient expresu. Hercule Poirot - nejlepší detektiv na světě.
Vražda v Orient expresu. Johnny Depp se usmívá i navzdory smrti jednoho z...

Co dělat, když vraha všichni znají?

Na Branaghovu luxusní verzi se dívá příjemně jako na nabídku zákusků v jídelním voze Orient expresu. Film ovšem chce sníst všechny dezerty najednou. Z komedie přechází do nečekaně efektivní tragédie o ztrátě a zničených životech přes mnoho ochutnávek frivolnějších žánrů, z nichž detektivka není tou nejlépe upečenou.

Vražda v Orient expresu je slavná nejen díky místu činu či hvězdné adaptaci Sidneyho Lumeta z roku 1974. Na její originální pointu může napoprvé přijít snad jen Poirot, napodruhé je však těžké ji zapomenout. Ti, kdo jsou znalí předlohy (nyní dostupné v češtině v novém vydání s filmovou obálkou i jako audiokniha s hlasem Lukáše Hlavici), by se tak měli bavit odkrýváním falešných stop. Šedé buňky mozkové tohoto Poirota nicméně zvláštně pracují rychle v jedněch ohledech a pomaleji v jiných. Navíc tu Hercule vzdychá po ztracené dávné lásce, aniž by o ní něco víc řekl.

Scénář Michaela Greena, který zatím pracoval hlavně v týmech připravujících sci-fi (Blade Runner 2049) nebo superhrdinské akce (Logan), neopomněl detektivovy duchaplnosti ani rasovou politiku 30. let (doktor, u Lumeta ztvárněný Seanem Connerym, má nově černou pleť, obchodník s auty je hispánského původu).

Kamera občas snímá podezřelé přes sklo, aby vynikla jejich licoměrnost, scéna objevení mrtvoly je zase podána zajímavě z ptačí perspektivy. Branagh výsledek nejvíc tlačí ke klasickému melodramatu, k čemuž mu důrazně pomáhá návodná hudba Patricka Doyla. Jeho vyznění je smířlivé, dojem nostalgický a staromódní.

Pokud Branagh nechtěl ukázat Agathu Christie v novém světle jako scenáristka Sarah Phelpsová v Deseti malých černoušcích (u nás vysílaných i pod názvem Až tam nezbyl žádný), jeho opulentní film se zdá dnes trochu přebytečný. Ne že by své předloze dělal ostudu, nenašel v ní ale nic výjimečného. Přitom právě to se povedlo relativně nedávné televizní verzi s Davidem Suchetem v hlavní roli, jež vynikala jako chladnější a temnější drama o sklonech k násilí a Poirota zanechala frustrovaného zločinem i nemožností ho potrestat. Tady Hercule otře slzu a rozjede se směrem k Nilu.

VRAŽDA V ORIENT EXPRESU

USA, Malta, 2017, 114 min.

Režie: Kenneth Branagh