Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

RECENZE: Teritorium. Ve Fričově antickém bunkru

Kultura

  12:00
PRAHA - Hru Ondřeje Novotného Teritorium, která byla letos oceněna v dramatické soutěži Aura-pontu, nastudoval Dupu 39 Jan Frič jako apokalyptickou vizi násilnické společnosti živořící v neurčené budoucnosti.

Klytaimestra s dceruškou. Lucie Roznětínská a Hynek Chmelař. Inscenace Teritorium. foto: DUP 39

Hra Teritorium je částečně moderní parafrází Aischylova Agamemnona čili tragédie, která líčí návrat vojevůdce do Mykén k manželce Klytaimestře a následnou sérii vražd. Novotného hra má v sobě zběsilost stejně jako básnivost. Její jazyk je neurvalý a drsný a vystihuje totální devastaci. Některé promluvy hrdinů, či spíše monology, jsou neseny působivou expresí, zvláštními příměry a metaforami, které vytvářejí přízračnou atmosféru nekončící noční můry, života bez budoucnosti, v němž hlavní slovo patří a bude patřit násilí. Hru prolamuje několik snových výstupů, v nichž se vrací předek prokletého rodu, aby připomněl, že kruh vraždění nelze uzavřít a odcizení nikdo neunikne.

Jan Frič si Novotného text nevybral poprvé, inscenoval jeho parodický kousek Hubte trampy, serou v lese, kde se hodně utrhl z řetězu. I s Átreovci si již dříve pohrál ve variaci na Eurípida s názvem Orestek, kterou režíroval na Zábradlí. V Teritoriu víc dbá na čistotu zvoleného stylu a zbytečně neodbíhá od tématu. Třeba vyškrtnul odlidštěné hlasy jakýchsi strážců, kteří se dorozumívají vysílačkou a vedou vlastní přisprostlé dialogy, případně mluví anglicky. Hra tak získala na sevřenosti a režie se soustředila na drama privilegované rodiny, kterému ale dodává další konotace. Vztahy postav (nemají jména, ale odpovídají antickým hrdinům) jsou zničené, ony samy jsou deprivované a výlučně soustředěné jen na své ego. Jejich psychická deprivace, ztráta ideálů a cynismus ale mají přímou souvislost s tím, co se odehrává „venku“. Je to tušení blíže nespecifikovaného pekla. Rozvaleného a vydrancovaného světa, kde probíhá permanentní válka a před teroristickými útoky si nikdo nemůže být jistý. Však Agamemnonova dcera Ifigenie hyne kvůli sebevražednému útoku na tržišti, kam ji otec vzal. Frič se scénografem Martinem Chocholouškem z podzemního sálu s balkonem vytvořili jednotný prostor. Jeho omšelost, betonové sloupy i balkon, který vidíme z podhledu jako podivnou kostru, dohromady vytvářejí nepříjemný pocit, že se divák ocitl spolu s aktéry v nevlídném a rozlehlém bunkru. V pozadí bíle svítí úložné skřínky s čísly, jediná možnost ukrýt se a po straně se tyčí velká fotografie obětované Ifigénie a na balkoně visí neonový nápis Still ancient nox, z něhož se občas rozsvítí jedno slovo nebo celý nápis.

RECENZE: Nová Libuše v Brně i Praze. Mezi satirou a oživlými obrazy

Temnota ovšem přetrvává, i přes občasné ironické záblesky. Královskému paláci, do něhož se vchází přes bazének (s dezinfekcí?) dominuje velký půlkruhový sprchový kout s matným sklem, který od počátku působí monstrózně. Ani dlouhá hnědá pohovka z koženky nebudí důvěru a Agamemnon (Tomáš Petřík) si po návratu z války povzdechne, proč jsme to kupovali, a to ani neví, že ohyzdný kus nábytku bude jeho katafalkem. Od první minuty po návratu po sobě s Klytaimestrou (Lucie Roznětínská) jdou. On jí sice přiveze z války pěknou hvězdici, ale nezavděčí se. Vyčítají si, ona jemu smrt Ifigenie, on jí zradu ideálů, byla zřejmě levicovou revolucionářkou. Petříkův Agamemnon je kombinací třesoucí se trosky a zpupného paznehta. Vůbec mu nevadí brutálně znásilnit svou „adoptivní dceru“ Kassandru (Marie Švestková), k níž zároveň vede konejšivou promluvu o tom, jaké výhody mají ženy v jeho kultuře. Klytaimestra je chladná mrcha, která nikdy neodpouští, stejně vyšinutá jako zvrácená, Aigisthovu (Jan Grundman) spoluúčast ani nepotřebuje.

V této roztomilé rodince jsou poškození všichni, dcera Klytaimestry, tedy sestra Elektry a Oresta, zde ovšem Dítě (Hynek Chmelař), je muž v komických holčičích šatičkách a na holé lebce má pentli, všude vláčí medvěda, kterého nakonec upálí. Mluví jako dospělý a společně s Kassandrou masturbují...

Novotný a Frič a ukazují šílený a odcizený svět. Antickou tragédii hladce přenesli do dnešních souřadnic, místo zlaté masky a lví brány je tu jen bagelitová sprcha, úložné boxy a beton. Příliš daleko se lidstvo od antiky dob nedostalo.

Ondřej Novotný: Teritorium

Režie: Jan Frič

Výprava: Martin Chocholoušek

Hudba: Myko

Dup 39, Praha, premiéra 15. 9.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...