RECENZE: Týpci a zbraně. Z amerického snu procitnete v Albánii

6:00
Jednomu bylo devatenáct, druhému třiadvacet, měli rádi marihuanu a během pár měsíců se stali respektovanými dodavateli zbraní a munice pro americkou armádu. Neskončilo to dobře, ale ani tak zle, aby se o tom nedalo natočit komedii.

Důvěryhodní podnikatelé. David (Miles Teller) a Efraim (Jonah Hill). foto: Reprofoto

Film, jehož režisérem je tvůrce Pařby ve Vegas Todd Phillips a hvězdou Jonah Hill, známý z filmu 21 Jump Street, může na první pohled budit dojem obdobné řachandy. Zvlášť když se jmenuje Týpci a zbraně. Jeho ambice jsou však přece jen vyšší, a hlavně se víceméně drží skutečných událostí, nad nimiž zůstává rozum stát.

Devatenáctiletý Efraim Diveroli a třiadvacetiletý David Packouz založili v roce 2005 firmu AEY, která využila nečekané příležitosti: americká armáda po skandálu s neprůhlednými zakázkami začala veřejně poptávat prakticky veškeré zboží, které potřebovala. Do výběrových řízení se mohl přihlásit prakticky kdokoliv, kdo si troufal příslušný artikl někde sehnat. A to právě dělali Diveroli s Packouzem. Začínali pochopitelně s nulovou zkušeností a po dvou letech už získali bezmála 300milionový kontrakt na dodávku munice pro afghánskou armádu. Někde samozřejmě musel být háček, a bylo jich hned několik. Levnou munici firma AEY sehnala v Albánii. Byla 42 let stará, nekvalitní, a hlavně čínská, tedy pro Američany zapovězená. Pokus přece jen náboje armádě dodat skončil čtyřmi lety vězení pro Diveroliho, sedmiměsíčním domácím vězením pro Packouze a samozřejmě také zánikem jejich podnikání.

Jejich svým způsobem fascinující příběh popsal Guy Lawson nejprve v reportáži pro magazín Rolling Stone a později také v knize Arms and the Dudes, tedy Zbraně a týpci. Odtud také český název filmové adaptace, která se v originále jmenuje poněkud méně odvázaně – War Dogs.

Divák prochází příběhem s menším z hříšníků, Davidem Packouzem (Miles Teller, známý například z oscarového filmu Whiplash). Je to obyčejný, docela slušný kluk, jehož partnerka je čerstvě těhotná a který řeší, jak budoucí rodinu uživit. Prozatím si udělal masérský kurz a má plán, že bude dodávat povlečení do domovů důchodců. Než ovšem potká Efraima (Jonah Hill), extrovertní ztělesnění bezskrupulózního podnikatelského ducha. Davidovy etické pochybnosti nad obchodováním se zbraněmi brzy pominou, když se dolary začínají sypat. Dobrodružství je čím dál divočejší, představa, že obchody půjde dělat od stolu, záhy padne. Oba parťáci se tak mimo jiné osobně ocitnou v iráckém „trojúhelníku smrti“. Vrcholem jejich odvahy, ale také nezodpovědnosti je pak zmíněná albánská mise. Ta nakonec zničí nejen rozjetý podnik, ale i vztah mezi bezcharakterním Efraimem a přece jen stále slušným Davidem.

K tomu se patří přidat další odbočku k realitě (která je, málo platné, pozoruhodnější než film samotný). Ve filmu je Efraim Diveroli vylíčen jako ten otrlejší, ale mnohem zajímavější z dvojice a David Packouz jako hodný, vlastně nevýrazný ňouma s masérským kurzem. Je to obraz, který se hodí do „kamarádíčkovského“ konceptu režiséra Todda Phillipse, ale skutečnost je trochu jiná.

David (Miles Teller) a Efraim (Jonah Hill).

Přinejmenším v tom ohledu, že opravdový David Packouz rozhodně není ňouma a jeho raný podnikatelský pokus nebyl žádná náhoda. Když si později ujasnil, v čem je dobré a bezpečné podnikat, zazářil v hudební branži. Založil firmu Singular Sound, která vyvíjí úspěšné „vychytávky“ pro muzikanty. A sám Packouz je docela schopný hudebník, což lze vidět i ve filmu Týpci a zbraně, kde mu režisér Todd Phillips zařídil krátké vystoupení. Což bude tak nějak souviset is tím, proč je David v příběhu takový „klaďas“ a Efraim (jenž se s filmaři soudí kvůli vlastní verzi příběhu, kterou chtěl nechat zfilmovat) takový padouch.

Film sám o sobě balancuje mezi komedií, v níž si je Todd Phillips přece jen nejjistější, a hořkou obžalobou globální válečné mašinerie, která obskurní podnik dvou mladíků umožnila. Má možná podobnou ambici jako třeba loňská Sázka na nejistotu Adama McKaye, která zábavně a přitom pronikavě popsala cynické mechanismy finanční krize. V případě Týpků a zbraní však jde pořád především o zobrazenou jednotlivost: ta je sice opravdu pozoruhodná a možná i reprezentuje další podobné jevy, ty už ale ve filmu vidět nejsou. Po efektním úvodním Davidově monologu plném skepse nad tím, kolik miliard od daňových poplatníků utratila americká armáda v Iráku jen za klimatizaci, se snímek posouvá čím dál více k tragikomickému příběhu dvou nesourodých „týpků“, kteří přecenili své schopnosti a spálili se v podnikání. Slibovaný přesah jako by postupně spíše odplýval.

I tak stojí za to Týpky a zbraně vidět. V některých momentech totiž člověk opravdu jen zírá: na to, že tohle se opravdu stalo.

Týpci a zbraně

USA 2016