RECENZE: Vikingové. Nelítostní nájezdníci se zatím plaví v klidnějších vodách

18:00
Seriál Vikingové z produkce televize History Channel dospěl ke své páté sérii. Ačkoliv ukázky slibovaly velkolepou akční podívanou, v prvních dílech krvelační válečníci spíše konverzují a posedávají. Upozornění: recenze obsahuje vyzrazení částí děje minulých sérií.

Laghaerta (Katheryn Winnicková). Pátá řada seriálu Vikingové (2017). foto: History ChannelLidové noviny

Lítá bratrovražedná válka, kdy se vikingové nesnaží porazit nepřítele zvenčí, ale jeden druhého. Alespoň to slibovala dlouho očekávaná ukázka, které se fanoušci dočkali koncem července. První díly ale nabízejí spíše debatování, přemýšlení, jeden účelový masakr a kontrovezrní scénu znásilnění, která rozhýbala internet.

Děj se odehrává souběžně na britské půdě a v norském městě Kattegat. V Británii se synové Ragnara Lothbroka snaží získat pevné zázemí. V mezičase se dostávají do slovních potyček a řeší to, že už si vlastně navzájem ani příliš nevěří. Rádi ale zmasakrují věřící, když vpadnou do křesťanského kostela. Jde sice o scénu efektní, ale již několikrát v seriálu zpracovanou. Tato dějová linka bude ale velmi zajímavá v dalších dílech, protože lze poznat postupné vyostřování bratrských vztahů.

Vikingové šlapou na paty Hře o trůny. Chtěl jsem změnit pohled na Seveřany, tvrdí Hirst

V Kattegatu stále vládne Lagertha (Katheryn Winnicková). Ještě pořád se potýká s následky pokusu o převrat z konce minulé série. Viníka chytí, ale místo očekávané popravy ho znásilní. Scéna, která vyvolala vášnivé debaty na internetu, působí v éře #metoo jako záměrná provokace. Na konci druhého dílu je vlastně Lagertha jako na úplném začátku a nelze se zbavit pocitu jisté zbytečné dějové výplně.

Vikingové mají pro strach uděláno. Pátá řada seriálu Vikingové (2017).
Biskup Heahmund (John Rhys Meyers). Pátá řada seriálu Vikingové (2017).

Pátá série představila biskupa Heahmunda (John Rhys Meyers) jako nového hlavního nepřítele vikinských nájezdníků. Sympatická a výborně napsaná postava působí jako odvážný bojovník a první díly dobře vykreslují jeho svérázné pojetí víry, kde spásu často nalézá pod sukněmi vdaných měšťanek. Když se navíc Heahmund spojí se králem Ethelwulfem (Moe Dunford), který chce silou zpět získat své zabrané království, je jasné, že diplomacie ustoupí stranou.

První díly Vikingů jsou ale na standardy seriálu příliš pomalé. Na konci druhého dílu navíc divák může nabýt dojmu, že to celé byla jen dějová výplň. Tvůrci si sice vytvořili dobré zázemí pro masivní konflikt, místy tak ale učinili na úkor spádu a celkové zábavy. I přesto jsou Vikingové stále nadprůměrem televizní produkce a dobrým předkrmem při čekání na novou sérii Hry o trůny.

Vikingové - pátá série (2017)
1. a 2. epizoda
History Channel