28. února 2017 10:07 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Zázrak za 1,5 milionu dolarů. Nízkorozpočtový a Oscarem oceněný Moonlight

• 5Diskuse
Režisér snímku Moonlight Barry Jenkins. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Režisér snímku Moonlight Barry Jenkins. | foto: Reuters

PRAHA Snímek Moonlight oscarovým vítězstvím završil svůj pobyt na výsluní přízně kritiků i zájmu diváků. Režisér Barry Jenkins natočil film Moonlight za 25 natáčecích dnů a za 1,5 milionu dolarů. Od listopadové premiéry už snímek v severoamerických kinech vydělal přes 21,5 milionu dolarů a sklízí takřka jednohlasnou kritickou chválu a přívaly cen, završené nyní třemi Oscary včetně toho nejcennějšího.

Moonlight je příběh o nalézání vlastní identity a sebedůvěry v nehostinném prostředí, o životních vzorech a osudových setkáních. Stručně jej lze popsat jako pokus odpovědět na otázku, kde se vzal ten svalnatý černý drogový dealer v nadupaném autě a se zlatými zuby, jakého lze zřejmě vídat v okolí Atlanty, a co se skrývá pod jeho sebevědomou slupkou.

Základem filmu je divadelní hra Tarella Alvina McCraneyho, který do ní částečně vtělil zkušenosti z vlastního dospívání v Miami. Jeho rodák režisér Barry Jenkins přidal něco ze svých vlastních zážitků a rozdělil děj do tří výrazně profilovaných kapitol, pojmenovaných podle toho, jak se v daném období hlavnímu hrdinovi říká.

Nejprve je „Malej“, to když se jej coby šikanovaného hošíka z nefunkční rodiny výchovně ujme místní drogové kápo Juan (Oscarem oceněný Mahershala Ali) a jeho žena Teresa. Juan sice prodává celému okolí, včetně matky svého malého svěřence, crack, ale zároveň má dobré srdce a silnou sociální zodpovědnost. Pro chlapce se stává formativní otcovskou figurou a nechá v něm vzklíčit hrdost na černou barvu pleti.

Druhá kapitola nese název Chiron podle skutečného chlapcova jména a hrdina v ní navštěvuje střední školu. Chlapec křehké konstituce je stále terčem posměchu a útoků spolužáků. Dlužno říci, že nejde o rasový útlak, protože černí jsou tu všichni – nejsou však tím o nic citlivější. Chiron si začíná uvědomovat svou homosexualitu a prožije i první sexuální sblížení se svým kamarádem z dětství Kevinem. Ten mu dá přezdívku Black, která je názvem třetí kapitoly – v ní je Chiron již zmíněným „úspěšným“ svalnatým dealerem se zlatými zuby.

Na střední škole totiž odmítl prozradit, kdo jej do krve zbil (pod nátlakem grázlů to udělal Kevin), a místo toho hlavního původce svých trápení později sám přetáhl židlí a byl následně zatčen, čímž se dostal na šikmou plochu. Závěrečná kapitola je ve znamení smíření, Chiron, žijící v Atlantě, se sbližuje se svou matkou, která podstoupila léčení, a po letech se znovu setkává i s Kevinem, jenž zůstal jeho jedinou láskou.

Děj snímku je namnoze hodně schematický a také nezapře svůj divadelní původ – jde spíše o vyjádření pocitů hlavního hrdiny a o symbolickou hodnotu určitých scén než o realistické svědectví o životě v miamské čtvrti Liberty City, přestože byl snímek natáčen v tamních reálných lokacích, kde vyrostli i oba spolutvůrci scénáře.

Výraznou výtvarnou kvalitu dodává snímku práce s barevným laděním jednotlivých kapitol – Barry Jenkins, kameraman James Laxton a kolorista Alex Bickel pro každou z nich zvolili digitální simulaci jiného filmového materiálu. Z hereckých výkonů je patrně nejzajímavější ten „Chironův“ – mladíka v této fázi hraje Ashton Sanders.

Oceněný Mahershala Ali vyzařuje coby Juan nezanedbatelné charisma, na přesvědčivosti mu však ubírá notná „papírovost“ této postavy. Přimhouřit v tomto směru oko je ovšem základempro kladné přijetí celého filmu Moonlight.