13. srpna 2018 6:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Ztracený svět. V zámecké zahradě skotačí pravěcí ještěři

Inscenace Ztracený svět (2019). Ještěři z amazonského pralesa se s pomocí... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Inscenace Ztracený svět (2019). Ještěři z amazonského pralesa se s pomocí... | foto: Jihočeské divadlo

ČESKÝ KRUMLOV Otáčivé hlediště v Českém Krumlově a dinosauři, to jsou dvě velká letnědivadelní lákadla. V inscenaci Ztracený svět je poutavě spojili autor Zdeněk Jecelín, režisér Petr Hašek a herci budějovického Malého divadla.

Ztracený svět zná jistě každý. Pravděpodobně ne přímo román Arthura Conana Doyla (s předlouhým podtitulem: Zpráva o úžasných nedávných dobrodružstvích profesora G. E. Challengera, lorda Johna Roxtona, profesora Summerleea a pana E. D. Malonea z redakce Daily Gazette), známější jsou spíš různé komiksy či filmové adaptace, které měly s Doylovou prózou tu více, tu méně společného.

Také Zdeněk Jecelín si pro svou divadelní adaptaci bere spíš jen dějovou kostru (přesto je obdivuhodné, jak mnohé z Doylovy knihy funguje, překvapuje a baví i dnes) a některé z postav vynechává či nahrazuje jinými. Například z bohatého dobrodruha Johna Roxtona se v divadle stává odvážná lady Jane, takže je láskyplný happy end v dohlednu…

A po parku se prohání desítka pravěkých příšer

Diváci jsou samozřejmě nejvíce zvědaví na to, jak budou brontosauři, tyranosauři, velociraptoři i létající pterodaktylové vypadat. Vtipně i hrozivě zároveň. Obrovské loutky, které přiznaně vodí a ovládají herci, mají podobu, jakou známe nejlépe. Jsou to – podle slov režiséra – kostry, které vyšly z 3D modelů puzzle. Diváci si však na tuto podívanou (a opravdu je fascinující, když se po zámeckém parku prohání více než desítka pravěkých ještěrů) musí chvíli počkat.

Inscenace začíná jako muzikál, diváci se totiž mají nejprve dozvědět, jak a proč se vlastně skupinka dobrodruhů na svou cestu vydala (což je mimochodem neduh i některých filmů). Bohužel je tento začátek – především pro malé diváky – trochu zdlouhavý. A také někteří herci si naivňoučkou a humornou stylizaci příliš „užívají“. Na druhou stranu zde vynikají krásné kostýmy (především dámské klobouky a malované šaty připomínají nostalgickou krásu některých filmů Karla Zemana) Jitky Nejedlé, jež je společně s Jánem Terebou také autorkou loutek.

Inscenace Ztracený svět (2019). Ještěři z amazonského pralesa se s pomocí Zdeňka Jecelína a Petra Haška přenesli do Českého Krumlova.

Naštěstí je ve druhé části inscenace divákům vše vynahrazeno vrchovatě, křečovitého humoru ubývá a konečně je čeho se bát. Je to i díky herectví Františka Hniličky, jenž ztvárňuje redaktora Edwarda Malonea (a jehož příjmení je dost často v představení vyslovováno jako „meloun“), a Jana Kaštovského, který hraje zarputilého profesora George Challangera.

Krumlovské „otáčko“ má své příznivce i své odpůrce. A tento Ztracený svět má sílu mnohé z nich přesvědčit, že uvádění inscenací v přírodních kulisách může mít smysl, když se sejde tak kreativní tým a dokáže je oživit. A tak je potřeba ještě jmenovat Martina Talagu, který herce bravurně připravil i pro skupinové choreografie, kde vystupovali jako ragbisté či opolidé.

Arthur Conan Doyle a Zdeněk Jecelín: Ztracený svět

Režie: Petr Hašek

Scénář: Zdeněk Jecelín