Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Recyklace i gender, čeští návrháři míří na nizozemský Fashionclash

Design

  6:47
Na mezinárodním festivalu módního designu Fashionclash v Maastrichtu je letos ve velké míře zastoupen i český design. Představují se zde svými díly Barbora Procházková, Sofya Samareva, značka Blueberries, ale také Hana Frišonsová, Věra Vtípilová a Jiří Kalfar. Sedmý ročník tohoto populárního setkání mladých designérů z celého světa se nese ve znamení „Gender“ – rozdílu nebo naopak jednoty v ženské a mužské módě.

Na mezinárodním festivalu módního designu Fashionclash v Maastrichtu je letos ve velké míře zastoupen i český design. foto: Fashionclash

Prestižní multioborová módní platforma zprostředkovává od 11. do 14. června prezentace mladých a začínajících tvůrců ze všech odvětví spjatých s módou: od textilního designu přes fotografii a tanec až po šperkařství či doplňky. „Hlavním cílem Fashionclash je propojit talent, různé disciplíny, kulturu a oslovit široké publikum skrze módu,“ říkají organizátoři.

Folklor současnosti, hravý klobouk a 3D šperk

Barbora Procházková, se svojí značkou PULSE, připravila do Nizozemska zcela nový projekt, ve kterém recykluje svoji vlastní kolekci Bohemia, kterou udělala v prvním roce svého studia a která byla inspirována českými tradičními kroji. „Módní návrháři mohou alespoň částečně recyklovat své staré kolekce a být tak přátelštější k životnímu prostředí. Na druhé straně jsem si vědoma, že to může mít negativní dopad na oděvní továrny a jejich zaměstnance, kteří často pracují v nelidských podmínkách a potřebují svůj zdroj obživy,“ vysvětluje Procházková komplikovaná témata, kterými se při své tvorbě zabývá.

Ukázka z kolekce Joelle Boers.

Sofya Samareva bude prezentovat originální klobouky, které vycházejí z tvarů účesů a přináší tak nový pohled na nošení této pokrývky hlavy. Nejde jí jen o funkčnost nebo zdobení hlavy, ale chce, aby si lidé hráli a experimentovali se svým oděvem. Kromě toho připravila návrhářka v rámci Fashionclash také klobouky pro přehlídku holandské návrhářky Joelle Boers. Jsou to modely inspirované přírodou a květinovými motivy.

Markéta Richterová a Zbyněk Krulich, tvůrci luxusních 3D šperků Blueberries, přivezou nejoblíbenější kolekci Star a relativně novou kolekci Frost. Pro prezentaci svých výjimečných šperků připravili i speciální instalaci, kterou předtím ještě nikdy nepoužili. Osvědčená kolekce Star i nová kolekce Frost tak budou zářit v novém pojetí a designéři se těší, jak i obecenstvo v Maastrichtu přesvědčí o tom,“že český šperk patří ke světové špičce.“

Monuments a balet

Svoji samostatnou přehlídku bude mít opět v Maastrichtu i Hana Frišonsová, která představí svoji novou kolekci Monuments vytvořenou ve spolupráci s návrhářkou šperků a doplňků Věrou Vtípilovou. Hana Frišonsová není na tomto festivalu žádným nováčkem, účastnila se již minulých ročníků a v loňském roce nadchla odborníky i veřejnost svojí kolekcí Futuhero. „Její práce s materiálem je úžasná,“ nešetřil chválou Branko Popovič.

Plejádu českých designérů doplní Jiří Kalfar, který představí v rámci Fashion Film Night Out svůj krátký film inspirovaný příběhem slavných baletních umělců Rudolfa Nureyeva a Margot Fonteyn.

Začalo to na designSUPERMARKETu v Praze

Prezentaci českých umělců podpořilo České centrum v Rotterdamu, které již v minulých letech spolupracovalo s tímto festivalem a v loňském roce podpořilo cestu kurátorů a zakladatelů Fashionclash Branko Popoviče, Nawie Kuiper a Laurence Hamachera na designSUPERMARKET v Praze.

Tam si kurátoři vybrali tři české značky, které pozvali k účasti na letošní ročník festivalu v Maastrichtu. Na letošním festivalu budou přítomni i zástupci designSUPERMARKETu, a tak Hana Schenková z Českého centra v Nizozemsku doufá: „že takto dobře nastartovaná spolupráce bude pokračovat i v příštích letech.“

Pánské sukně? Proč ne

Festival Fashionclash je rok od roku populárnějším. Od svého založení před šesti lety umožnil prezentaci více než 800 umělců ze 40 zemí světa. Letos se představuje zhruba 35 designérů v rámci své vlastní přehlídky a zvláštní oddíl je vyhrazen pro výstavu věnovanou módnímu umění. Festival také poskytuje prodejní část, kde si návštěvníci mohou zakoupit díla návrhářů.

Na mezinárodním festivalu módního designu Fashionclash v Maastrichtu je letos...
Na mezinárodním festivalu módního designu Fashionclash v Maastrichtu je letos...

Kromě hlavních bodů programu, který probíhá v SAM-decorfabriek, bývalé továrně na keramickou dlažbu značky MOSA, připravili pořadatelé i doprovodný program - prezentace, workshopy, filmové projekce a přednášky na více než dvaceti místech po celém Maastrichtu.

Letošní ročník má spojující téma “Gender”. Tento koncept odkazuje k socio-kulturním aspektům odlišnosti pohlaví. V minulých letech mnoho významných návrhářů a značek jako Vivianne Westwood, Jean Paul Gaultier nebo Givenchy začalo bořit stereotypy pro mužskou a ženskou módu například návrhy pánských sukní a značkové obchodní domy jako Selfridges otevřely butiky nabízející módu unisex. Je možné představit si svět bez zaběhlých stereotypů? I na to se snaží odpovědět letošní festival Fashionclash.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!