Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Reformě penzí hrozí krach. Zahubit ji může nezájem

Už jste se rozhodli, jestli část svých plateb na důchod budete namísto státu odvádět penzijním fondům? Jestliže nikoliv, nepropadejte panice. Koneckonců, ani většina penzijních fondů se zatím nevyjádřila, jestli budou mít zájem tyto peníze vůbec spravovat.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PK

P. Kubišta

17. 9. 2011 11:57
Bohužel...

...debata o ničem. Penzijní "reforma" nenabízí nic jiného, než že důchodce bude mít dvě možnosti: 1) živořit (ve stávajícím systému) 2) živořit méně - nebo také více - s možností přijít o všechno, což se ale při bankrotu státu stane tak nebo tak (reforma). Stát se snaží vyrobit peníze tak, aby nikdo nebyl škodný - není to náhodou myšlenka od základu pitomá? Stát nenabízí žádnou volbu, žádný převrat - na to jsou politici moc zbabělí. Takže reálně mne a vrstevníky (je mi 43) čeká, že pokud se spolehnu na důchod v jakékoli formě, budu živořit v holoubytovnách po třech na pokoji a zbyde mi tak na chleba, o Vánocích možná i s máslem. Jediný způsob, jak se této situaci postavit čelem je odvádět státu z toho, kde  musím (ze zaměstnání) a co nejméně  z toho kde nemusím (z podnikání, z pronájmu, z chovu králíků nebo pěstování brambor - nebo rovnou z šedé ekonomiky). Protože stát se o nás nepostará bez ohledu na to, kolik jsme zaplatili, nemůžeme se my starat o to, jestli způsob, jakým se zajistíme na stáří je čistý, pololegální nebo na hraně. Samozřejmě z toho vyplývá, že bude nutné pracovat víc - vedlejší podnikání, záhumenek, sousedská výpomoc, melouchy a kšeftaření. To ale stejně bylo, je a bude, tak co. Zvykněme si, že standardem budou dvě zaměstnání nebo zaměstnání + podnikání a že budeme, obrazně řečeno, opět chovat za domem králíky. Protože socialismus skončil před dvaceti lety a ekonomický boom se při iracionálním chování eoroatlantické civilizace hned tak konat nebude. Jinými slovy, dobře už bylo a hned tak zase nebude. Kdo hodlá upínat svoje naděje na stát, může diskutovat a potom splakat nad výdělkem. Takže... Teď kopu studnu, protože voda mně ročně stojí desítku a teplou vodu ohřívám z kotle, protože s ČEZem to není únosné s Romanem nebo bez něj. Ročně třicka k dobru :-)

PS: nepráskněte na mně tu studnu, ještě ji nemám schválenou, ale kamarád tu má náhodou vrtnou soupravu a vrtne mi ji bez dokladu za polovinu ceny, no neberte to :-))

0 0
možnosti
JC

J. Cedivoda

13. 9. 2011 22:46
Může mě tady někdo říct,

proč by normálně uvažující člověk měl spořit v nějakém fondu, kde může očekávat zhodnocení stejné jako při spoření na normální bankovní účet s rizikem, že fond je opravdu proti solidní nadnárodní bance vysoce rizikový ? A to si musí člověk dát pozor i u těch bank. Při jejich obchodech s podivnými "finančními deriváty", v poslední době, ani ty banky nejsou úplná jistota.

0 0
možnosti
PB

P. Boublíková

14. 9. 2011 7:51
Re: Může mě tady někdo říct,

Protože peníze z prvního důchodového pilíře (státní systém průběžných penzí) jinam než do důchodových fondů (druhý pilíř) vyvést nemůžete, tedy je nemůžete vyvést ani na normální bankovní účet.

Už to tady píšu asi popadesáté:-)

0 0
možnosti
IS

I. Simacek

13. 9. 2011 21:52
co vyplývá z diskuze

Vracíme se do doby o dvěstě let nazpátek,kdy žádné důchody nebyly a lidé na stáří se museli zaopatřit sami. Tak si třeba pořid´te malé hospodářství a zahradu,abyste měli na stará kolena nějakou obživu a tak mohli přežít.To je asi jediná jistota,kterou máte.Kapitalismus v této fázi je už pouhá zoufalost a beznaděj.A co přijde potom,nikdo ještě neví..

0 0
možnosti
PB

P. Boublíková

14. 9. 2011 7:52
Re: co vyplývá z diskuze

Ano, tisíce let fungovala lidská společnost tak, že se lidé museli na stáří zaopatřit sami.

Zřejmě máte dojem, že průběžný systém penzí funguje lépe - ale jak je tedy možné, že si většina důchodců v jednom kuse stěžuje, že mají malý důchod?

0 0
možnosti
JF

J. Frgalova

12. 9. 2011 15:26
zkrachovat

může jak fond, tak i stát. Jistota, že se někdo penze dočká neexistuje.

Ale na druhou stranu 3 pilíř se dělá kvůli těm, co mají větší příjmy a to je pro mne nezajímavé. Mě bude stači to rozložit na spoření obyč ( kvůli okamžitému výběru), penzijní připoj ( tam je výpovědní doba), a státní důchod ( ten je povinný), kdyby státní povinný nebyl, dám vše do připojištění, to je fakt, protože si to z něj můžu vybrat dřív i za cenu menšího výnosu. Kdežto státní, tam čumím jak se z mých peněz postupně stává téměř nula.

0 0
možnosti
RP

R. Pecho

11. 9. 2011 10:15
Jenom šílenec

by svěřil své peníze soukromým fondům. Je to spolehlivá cesta, jak přijít o důchod. Při očekávané hyperinflaci je víra v soukromé fondy zničující.

0 0
možnosti
MK

M. Kracík

11. 9. 2011 14:41
Re: Jenom šílenec

Vy a kdo ještě očekává hyperinflaci koruny? xD

P.S. S tím, že pokud bude zachována dobrovolnost nedám ani jedinou korunu s Vámi souhlasím.

0 0
možnosti
PF

P. Fiala

11. 9. 2011 8:04
Hodnota peněz a důchodci

""Skutečnost, že populace stárne a na důchody je potřeba stále http://produkty.topkontakt.idnes.cz/p/ziskej-titul-miss-berslevicka-a-vyhraj-zajezd-do-dubaje-10846316/10846316?rtype=V&rmain=7819771&ritem=10846316&rclanek=12134976&rslovo=474762&showdirect=1" target="_blank">více peněz, je neoddiskutovatelná""

Dá se také říci, že reálná hodnota peněz speciálně 1Kč klesá (určitě tak neklesá reálná hodnota 1Euro). Jinak by se mnohým nedůchodcům mohlo jevit, že důchodci neví co s těmi penězi dělat.

Mimochodem je rozdíl v obsahu slova "důchodce". Já ten rozdíl vidím v důchodci po ukončení pracovního poměru asi tak na 5 roků dále, pak v době asi tak dalších 10 let, pak v další periodě 10 let kdy již lze hovořit o trvale nemocné či tělesně postižené skupině obyvatel, a později již lze hovořit o ležácích. Bude nutno přijmout zákon na podporu práva na rozhodutí ukončit svůj vlastní život

0 0
možnosti
JT

J. Tachovský

11. 9. 2011 9:48
Re: Hodnota peněz a důchodci

co to tu povidate ? Kurz eura a vuci korune stale klesa. Jestli si myslite, ze kurz z hodnotou zbozi, ktere se za danou menu da koupit, tak se pletete. Kdyby tomu tak bylo, ak by to spekulanti velmi rychle srovnali.

0 0
možnosti
JN

J. Novák

11. 9. 2011 6:43
Osobně celý druhý pilíř

důchodové deformy považuji za vládní tunel, který má být penězovodem pro vládnoucí garnituru a jejich přítelíčky. Kalousku, slibuji, že já ti na tuhle "SuperBlanku" nepřidám ani korunu!

0 0
možnosti
JR

J. Rey

11. 9. 2011 0:56
Napíši to jednoduše.

Každý člověk,který dá svá peníze do soukromích fondů,je idiot,který si jejich ztrátu(vlastích peněz) zaslouží.Zdůvodnění:v devadesátém druhém roce minulého století,jsem se zachoval jako čítankový idiot, a uložil jsem si polovinu peněz v Agro bance.Z doby svého pobytu v zahraničí jsem byl zvyklý,že o peníze se mi starala banka,ale zde to bylo o něčem jiným.O moje uležené peníze se mi postarala skupina gaunerů,která s požehnáním šmejdů,jako byl pan Kočárník a jeho náměstci,jsem dostal zpět deset pouze procent ukradených peněz t.j.250 000,-.No byla to moje blbost,ale je zajímavé,že moji finanční neschopnost nevyužili v tom proklatém Rakousku.Asi mají jiná kritéria na lidi,kteří je živí.

0 0
možnosti
JN

J. Novák

11. 9. 2011 6:41
Re: Napíši to jednoduše.

Musíte si uvědomit, jaká byla tehdy doba. Tehdejší vládnoucí garnitura potřebovala pro sebe a pro své blízké vyvíst ze systému co nejvíce peněz, což se jim díky rychlému obsazení mnoha funkcí v tehdy ještě státních podnicích zaháčkovanými osobami bez problémů podařilo. A na této situaci se samozřejmě podílely i banky, jejichž hlavním úkolem od vlády bylo dávat na potkání úvěry, ač bylo jasné, že v mnoha případech tyto úvěry nebudou nikdy splaceny. Copak neznáte jedno z nejslavnějších hesel Vašíka Klausů "Neznám špinavé peníze"?

0 0
možnosti
VS

v. stecher

10. 9. 2011 22:31
Penzijní reforma

Penzijní reforma v této podobě nemá šanci přežít.Důvod je jasný,lidé nebudou mít zájem spořit.Fondy ,aby byly atraktivní pro lidi musí být nízkonákladové(poplatky 0,1-0,3%),musí mít možnost investovat ve větší míře i do akcií a dalších instrumentů trhu,aby zhodnocení dosáhlo minimálně 6 a více %.Tohle vše je jasné každému dítěti ZŠ,nikoli těm analfabetům v parlamentu.Bohužel si myslím,že nás čeká ten nejhorší scénář.Když to nepůjde po dobrém,tak po zlém a druhý pilíř bude povinný.

0 0
možnosti
PB

P. Boublíková

11. 9. 2011 7:48
Re: Penzijní reforma

Zajímavé je, že si téměř všichni důchodci naříkají na bídu. Ale jakmile se dá lidem možnost zabezpečit se aspoň částečně podle svých sil - tak je všechno špatně a nebude o to zájem.

Každý bude raději dál strkat peníze do průběžného systému, ze kterého, když se penze nedožije, nedostanou potomci ani floka. Místo toho, aby si lidé uvědomili, že průběžný systém je bezedná díra, ze které se (v případě brzkého úmrtí přispěvatele do systému, v případě státního bankrotu) nemusí vůbec nic vrátit zpět, tak spekulují, zda u soukromého fondu bude zhodnocení X nebo Y procent.

Nechápu to...

Notabene když prozatím jediným tunelářem důchodového účtu byl stát!

0 0
možnosti
KP

K. Pořická

10. 9. 2011 21:55
Neselhává stát, "prošvihly" to přeci "penzijní fondy"

Ocdečtu-li si od dnešního "penzijního připojištění státní příspěvek a úroky z něj  a odečtu li si za mnou vložené sumy úroky,které bych dostala u bežného spořicího účtu a poplatky, zjistím,že u "penzijního připojištění jsem oproti spoření v minusu. Buď tomu "penzijnímu připojištění" šéfují neschopní, nebo možná naopak "všehoschopní odborníci" hřešící bezostyšně na to,že se jim šest let nemohu beztrestně vycuknout.

     A teď mě chce nekdo přesvědčit, že těmto odborníkům bez jakékoliv zodpovědnosti máme své úspory na budoucnost svěřit do péče na třicet let.. ..

     Tedy budu-li si za stejné peníze kupovat desetileté státní dluhopisy,pokryje mi to alespoň inflaci a ještě trochu vydělám. tedy pokud budu u voleb volit tak, aby se nedostali k moci "sociální" nezodpovědní rozhazovači. 

0 0
možnosti
JN

J. Novák

11. 9. 2011 6:45
Re: Neselhává stát, "prošvihly" to přeci "penzijní fondy"

No, doufám, že se svojí volbou současné "asociální" vlády jste spokojena, byť podle vašeho příspěvku soudě asi moc né, že? Nu, co s tím tedy v příštích volbách uděláte?

0 0
možnosti