Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Reklama v tabletech vázne

Česko

Inzerce na internetu letos stoupne o čtvrtinu. Firmy ale zatím příliš nerozjíždějí reklamu v nových zařízeních

PRAHA Reklama na internetu letos vzroste o čtvrtinu. Zatímco ale v zahraničí zadavatelé inzerce rychle vstupují na pole tabletů a chytrých telefonů, v Česku inzerenti zaspávají. „Potenciál tam určitě je. Myslím si ale, že si to budou nejprve pomalu osahávat,“ předpokládá pozvolný nástup nových prostorů pro reklamu Jan Matějka ze společnosti Médea Research.

Podobně to vidí i další odborníci. „Je pravda, že se o tom sice hodně mluví, ale reálně se to pořádně nedělá,“ podotýká Martina Říhová z mediální agentury Starcom MediaVest Group. Pro mladší věkové skupiny se přitom jedná o velmi dobrý kanál směřování inzerce.

Lidé z oblasti reklamy přesto nepředpokládají, že by se využívání chytrých telefonů a tabletů pro reklamu mohlo brzy masivněji rozšířit i v tuzemsku. „Čeká nás nejprve fáze, kdy tento způsob budou objevovat zadavatelé a nacházet možnosti, jak tento potenciál co nejefektivněji využít. To bude trvat zhruba tři až čtyři roky,“ domnívá se Roman Němec z Ideas Advertising.

Jedním z důvodů, proč si musíme na rozvoj reklamy v chytrých zařízeních pár let počkat, je například velké množství operačních systémů, na kterých chytré telefony fungují. „Bariérou, která v Česku brání rozvoji těchto služeb, je například vzájemná nekompatibilita těchto zařízení,“ říká generální ředitel Ogilvy Interactive, Tomáš Jindříšek. „To samozřejmě zvyšuje náklady, protože pokud chcete dělat koncepční práci třeba pro smartphony, tak musíte udělat několik verzí tak, aby fungovaly na jednotlivých operačních systémech. Udělat kampaň pouze pro jeden z nich by byla ale chyba,“ dodává Jindříšek.

Výdaje do reklamy na internetu stouply v minulém roce na 7,7 miliardy korun. Tím internet získal téměř 13procentní podíl podle objemu reklamy mezi ostatními médii. Jedničkou nadále zůstává televize. Vyplývá to z údajů Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) a včera zveřejněného průzkumu agentury Factum Invenio. „Letos čekáme meziroční růst internetové reklamy o 24 procent. Celkové výdaje by tak měly přesáhnout 9,5 miliardy korun,“ řekla Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka SPIR.

Největší zájem přitom mají zadavatelé o takzvanou plošnou reklamu, tedy například různé bannery na webových stránkách. To představuje více než polovinu veškeré internetové inzerce. Nejrychleji rostoucí je ale kontextová reklama, tedy inzeráty ve vyhledávačích, které jsou placené za proklik, a ne pouze za zobrazení inzerátu. Jen v loňském roce tato forma reklamy vzrostla o více než 37 procent. A nejspíše poroste dál.

Podobné je to i ve světě. Podle agentury ZenithOptimedia stoupnou výdaje na online reklamy třikrát rychleji než náklady na ostatní typy. Inzerenti by pak celosvětově měli za online reklamu utratit přes 70 miliard dolarů. Celkové výdaje na reklamu by měly růst o 4,8 procenta na téměř 512 miliard dolarů.

Důvod, proč internetová reklama podle odhadů vzroste během roku o čtvrtinu, je hlavně přesné zacílení na zákazníka. „Pokud je tam vaše publikum, máte šanci ho oslovit mnoha způsoby,“ říká Eliška Hutníková z poradenské firmy H1 a dodává, že se na internetu bude stále víc dařit i více kreativním metodám, virálnímu marketingu či zapojení sociálních sítích.

***

Vývoj celkových výdajů na internetovou inzerci

2011 9,58 mld. Kč

2010 7,72 mld. Kč

2009 6,4 mld. Kč

meziroční nárůst v %

2010 20,5

2011 24,2

Podíl reklamy v jednotlivých mediatypech v miliardách Kč

Tisk 18,39

TV 26,24

Internet 7,72

Reklamy na obrazovkách u lékařů, na úřadech apod. 0,07

Kino 0,19

V budovách, obchodech 0,28

Venkovní reklama 3,17

Rádio 4,26

Zdroj: SPIR, Factum Invenio, Kantar Media /hell

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!