Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Reklamy bude víc. Na internetu

Česko

Především malé a střední podniky budou letos víc investovat do reklamy. Posílí význam sociálních sítí

PRAHA Zlomový rok a návrat k růstu. Tak bude vypadat letošní rok z pohledu vývoje reklamních výdajů. Dva roky investice do reklamy po rekordním růstu klesaly, nyní přichází konečně oživení. Čeká se růst až o pět procent.

Vývoj v Česku ale přichází se zpožděním za ostatními zeměmi. „Všude ve světě již došlo k obratu ve druhé polovině loňského roku. U nás ho očekáváme až letos,“ říká Jan Poláček, ředitel výzkumu společnosti ZenithOptimedia. Podle něj by růst reklamních výdajů mohl letos dosáhnout až čtyř procent. V ostatních zemích regionu střední a východní Evropy přitom bude růst dvojnásobný. Česko totiž patřilo mezi země s největším propadem a návrat k růstu nejde zatím tak rychle. Podle Kateřiny Hrubešové ze Sdružení pro internetovou reklamu je ovšem nyní jasné, že tuzemský reklamní trh již oživuje. „Situace je ale velmi turbulentní, a je tedy velmi složité odhadnout, jak se bude letošní rok vyvíjet,“ říká Hrubešová.

Jestli se nakonec investice do reklamy skutečně odrazí ode dna a o kolik, bude záviset na tom, jak se zlepší ekonomická situace spotřebitelů. „Předpokládám, že letošní rok bude zlomový a po delší době dojde k oživení. Souvisí to ale s tím, jestli už lidé nabydou pocit bezpečí a začnou více utrácet,“ vysvětluje Roman Němec, ředitel agentury Ideas Advertising.

Kolik reklamy nakonec v českých médiích bude k vidění, tak závisí na řadě faktorů, které zatím nejsou jednoznačné. „Pozitivní vliv na podnikovou sféru bude mít zlepšená hospodářská situace Německa, naopak negativně bude působit efekt snížení disponibilních příjmů obyvatel z důvodu úsporných opatření vlády, rizikovým faktorem je celková kondice EU a potažmo celé světové ekonomiky, zejména USA a Číny,“ říká Jan Matějka, ředitel společnosti Médea Research.

Ačkoli většina odborníků čeká růst reklamních investic, nebude se to týkat všech médií. „Dojde k navýšení výdajů na reklamu v televizi a na internetu, ten bude mít určitě nejsilnější nárůst. Rostl dokonce navzdory celkovému propadu i v loňském roce o 20 procent a tento trend bude pokračovat dál,“ říká David Lhota z mediální agentury GroupM s tím, že naopak v tištěných médiích objem reklamy poklesne. Zástupci reklamních agentur se shodují, že velký potenciál pro letošní rok spočívá v sociálních sítích, které zatím především tuzemské firmy příliš nevyužívají. „Určitě v letošním roce posílí reklama na sociálních sítích, má svoji roli,“ míní Pavel Brabec, prezident Asociace český reklamních agentur a marketingové komunikace.

Firmy si uvědomují, že například přes Facebook mohou oslovit za málo peněz hodně spotřebitelů. „Touha zadavatelů po nových formátech je stále větší.

Hledají alternativní cesty, jak jak být co nejefektivnější s co nejnižšími náklady. Výhoda je, že je to dostupné menším a středním zadavatelům,“ říká Němec. Nové cesty ale kladou ještě větší důraz na kreativitu než dosud. Podle Hrubešové je přitom velmi důležité, aby zadavatel uměl nová média dobře uchopit. V opačném případě může reklamou docílit nechtěných nebo žádných výsledků.

Největší zadavatelé reklamy se navzdory očekávání reklamních agentur nechystají letos výrazně navyšovat své výdaje do inzerce. „Objem investovaných peněz bude stejný jako v loňském roce,“ potvrzuje Martina Janebová ze společnosti Unilever. To uvádí i zástupce další velké společnosti, který chtěl zůstat v utajení.

***

Deset největších zadavatelů reklamy

(v milionech Kč)

Procter & Gamble Czech Republic 208,1

Henkel ČR 147,9

Vodafone Czech Republic 114,5

Lidl Česká republika 79,9

T-Mobile Czech Republic 79,8

Nestlé Česko 78,9

ĽOréal Česká republika 75,4

Coty Česká republika 70,2

Karlovarské miner. vody 66,2

Unilever ČR 64,1

Zdroj: Admosphere, data za listopad 2010

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!