Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Řekni mi o tý kampani HateFree, zaznělo v seriálu na Nově. Vysílací rada to kritizuje

Česko

  12:49
PRAHA - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání kritizuje nadměrnou propagaci projektu HateFree Culture v seriálu televize Nova. Ačkoli má inciativa lidí, kteří usilují o život bez násilí a nenávisti, zakoupený reklamní balíček ve vysílání komerčního média, podle rady byl princip projektu popisován až příliš detailně.

Mediální společnost CET 21 se dohodla s firmou UPC na opětovném zařazení stanice Nova Sport do nabídky kabelové televize foto: Shutterstock

Kampaň HateFree Culture byla tvůrci seriálu Ulice, který Nova vysílá již deset let, nepatřičně zdůrazňována. S tímto tvrzením přišli členové Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), a to navzdory tomu, že má iniciativa koupený reklamní balíček vysílacích času, do kterého patří i product placement v seriálu. Za umístění svého „produktu“ zaplatila HateFree zhruba 400 tisíc korun.

Nepatřičné, tvrdí rada

Podle kritiků byly některé dialogy „nepatřičné“. Podle RRTV došlo ke „zdůrazňování umístěného produktu HateFree Culture, a to zejména detailním popisováním principu projektu.“ Veřejné stanovisko rady se opírá o monitoring tří dílů seriálu odvysílaných v dubnu.

Rada zkritizovala reportáž ČT o očkování. Předpojatá, neobjektivní, zní závěr

„Umístěný produkt byl verbálními a obrazovými prostředky nepatřičně zmiňován nad rámec děje a byl do předmětného pořadu zařazen s cílem explicitně na produkt upozornit, k čemuž bylo užito prostředků připomínajících reklamní nabídku. Rada stanovila lhůtu k nápravě sedm dní od doručení upozornění,“ dodala rada.

Kromě toho citovala i konkrétní dialogy. „Ona tady lítá s tou růžovou plackou, všecky nabádá k tomu, že se musej mít rádi a že je nesprávný, když někoho nesnášíš, kdo je jinej.“ nebo „Hele, radši mi řekni něco o tý kampani Hate Free.“ V seriálu zaznělo také: „No, určitě sis všiml, že v poslední době kdekdo nenávidí kdekoho, ať už jde o rasu nebo o náboženství nebo o jakoukoli jinou odlišnost.“ Provozovatel Novy, společnost CET 21, dostal týden na nápravu. Upozornil na to server Mediář.cz.

Útoky na herce

Koordinátor projektu HateFree Culture Lukáš Houdek, který je zrovna na pracovní cestě v zahraničí, nechtěl s radou příliš polemizovat. „Nedokážu posoudit, jestli je provedení té reklamy nadsazené oproti jiným případům product placementu. Samozřejmě jsme scénář měli k dispozici, přišlo mi to únosné,“ sdělil serveru Romea.cz, který podporuje boj proti rasismu a usiluje o větší toleranci ve společnosti.

Podle Houdka je možné, že za podnětem pro RRTV stojí lidé z okolí skupiny Islám v ČR nechceme. „Mezi nimi to vyvolalo velké pozdvižení, když zjistili, že je v Ulici reklama na náš projekt,“ sdělil. „Reagovali na to kyberšikanou herců ze seriálu, útočili na ně stovkami emailů a na Facebooku. Zejména na herečku Bereniku Kohoutovou,“ popsal Houdek.

Autor: