16. srpna 2018 6:36 Lidovky.cz > Relax > Čekstajl Adama Junka

Madonna. Módní ikona a chameleon, který dal ženám sebedůvěru

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Madonna a její outfit. Nejslavnějším a určitě nejčastěji kopírovaným Madonniným... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Madonna a její outfit. Nejslavnějším a určitě nejčastěji kopírovaným Madonniným... | foto: Getty images

Můžete ji milovat, můžete ji nenávidět, můžete ji obdivovat, můžete se jí vysmívat. Ale rozhodně nemůžete říct, že jste o ní neslyšeli.

Madonna Louise Veronica Ciccone neboli jen Madonna. Žena, která ráda šokuje. Žena, která je popovou ikonou a královnou středního proudu už desítky let, ač vlastně moc zpívat neumí, ale tento nedostatek vyrovná technickými vymoženostmi a především neskutečnou pílí a dokonalou profesionalitou při vytváření megalomanských show. Žena, která si jde tvrdě za svým a slaví úspěch. Žena, která slaví šedesátku.

Madonna.
Zpěvačka Madonna na Met Gala v New Yorku.

A jestli ještě něčím bezesporu je, pak módní ikonou. Její odkaz ve světě jehel a nití je možná ještě trvalejší než cokoli, co kdy nazpívala nebo předvedla na jevišti či snad ve filmu (zvlášť proto, že herečka je v lepším případě průměrná). S každým albem, koncertním turné, bezmála s každým veřejným vystoupením se z módního hlediska zrodila znovu. A přitom vždy to byla ona sama – provokující a zároveň promyšlená do posledního detailu. Proměnlivá jako chameleon, kopírující cokoliv, co se jí hodí, a zároveň vždy drze sebevědomě originální. 

Jistěže nejcitovanější a nejvíce ikonický je její kostým od Jeana-Paula Gaultiera z turné Blond Ambition z roku 1990. Korzet s kónickou podprsenkou zkopírovala postupně kdekterá mladší konkurentka popové divy. A všechny s pokorou a obdivem k tomu, co Madonna dokázala. „Ukažte mi holku, kterou tahle ženská neovlivnila,“ uvedla třeba Gwen Stefani, když jí vyčítali, že Madonnu nepokrytě kopíruje. 

Todays Look! ⛵️⛵️⛵️ #sunday #boatlife #fun

Příspěvek sdílený Madonna (@madonna),

Přitom sama Madonna je dokonalou stylovou kopírkou. Když zpívala Material Girl byla jednoznačnou kopií Marilyn Monroe, k jejímuž třpytivě hollywoodskému stylu se několikrát vrátila. Když propagovala Evitu, byla její drzejší a maličko vulgárnější verzí. Když pěla Vogue, odkaz na Marlene Dietrichovou byl ve videu jasný, a když ho předvedla v rokokové show, poklonila se, aniž by se zpronevěřila svému stylu, nejrozmarnější královně všech dob – Marii Antoinettě. A tak by se dalo pokračovat do nekonečna.
Jistá vulgárnost a slučování stydlivé panenskosti s bordelovou vyzývavostí jsou pro Madonnu typické. Proto tak často sáhne po bílé krajce. A miluje rukavice dodávající zdání glamour dámy z vyšší společnosti a zároveň přisprostlé dominy. 

Kromě dostatečné drzosti tohle všechno chce velkou dávku odvahy (a tvrdé práce na těle, když už ho chcete i v šedesáti vystavovat polonahé). A právě odvaha v odívání je tím hlavním Madonniným poselstvím, které předala ženám. 


Jistě, její kreace jsou povětšinou za čárou a vyjít v tomtéž je nerozum. Ale naučila ženy, že když chcete trochu šokovat, odhalovat své tělo, protože je to sakra vaše tělo, že když chcete nosit na ulici negližé, je to jen a jen vaše volba a vaše právo se tak rozhodnout. A taky že jeden den můžete být za dámu z vyšší společnosti – a druhý trochu lehkou holkou z Hollywood Boulevardu. Tak všechno nejlepší, Madonno.

ADAM JUNEK, Autor je redaktorem Seznam TV
  • 0Diskuse




Najdete na Lidovky.cz